Hej,

Funderar på att installera en luft/luft värmepump. Går det bra om utedelen sitter högre upp på fasadan? Vi ha ett enplanshus med ryggåstak i en del där det blir ca. 3 m ovanför mark för tänkt placering av utedelen. Dvs. Precis bakom innedelen. Eller ser ni någon risk med att utedelen skulle sitta så högt upp från mark? Varför jag vill jag göra på det visset har att göra dels med sol/väderstreck samt att minimera kabel och rördragning.

Oftast se man att utedelen antingen sitter på mark eller på nedre delen av fasaden nära mark.
 
  • Tvärbild av husfasad med markerat område för tänkt placering av luftvärmepump utedel ca 3 meter över mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Tänk på att det kan komma kondensvatten och ske isbildning i och vid utedelen.
Annars har höjden ingen påverkan på funktionen.
Kanske blir det inte så estetiskt tilltalande att ha en utedel högt uppe på en gavel.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
A
Det finns ofta minimum längd på gasrör är väl inte så snyggt med en slinga runt pumpen
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Hej,

Funderar på att installera en luft/luft värmepump. Går det bra om utedelen sitter högre upp på fasadan? Vi ha ett enplanshus med ryggåstak i en del där det blir ca. 3 m ovanför mark för tänkt placering av utedelen. Dvs. Precis bakom innedelen. Eller ser ni någon risk med att utedelen skulle sitta så högt upp från mark? Varför jag vill jag göra på det visset har att göra dels med sol/väderstreck samt att minimera kabel och rördragning.

Oftast se man att utedelen antingen sitter på mark eller på nedre delen av fasaden nära mark.
På en träfasad blir nog buller från stomljud, jag vet inte om du tänker att det är bättre med söderläge för att få lite värme från solen? Jag gjorde det misstaget med min första pump och det väldigt irriterande att både se och höra utedelen. Nu sitter utedelen på norrsidan och det funkar lika bra samt att jag slipper se eländet förutom när jag klipper gräset.
 
  • Gilla
LASEG och 1 till
  • Laddar…
Går bra, men skydda fasaden från kondensvattnet bara, fasadfärgad plåt eller dylikt. Har du tak under med låg lutning får räkna med att klättra upp och hacka is däremot.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Tackar för alla svaren och tips. Då förstår jag att det är ingen bra idé och ska hitta ett annat ställe för installation. :)
 
  • Gilla
LASEG och 1 till
  • Laddar…
Förlåt för trådkapning, men kan man montera en utedel inomhus?
Jag tänker mig ett isolerat garage där det är en liten kallvind/kallförråd ovanpå/bredvid. Skulle man kunna montera utedelen på vinden eller i kallförrådet?
Förstår att jag verkligen tydliggör min okunskap här, men så får det bli.
 
Utedelen kräver enorma mängder luft som ska igenom den. Kommer att kyla ner vinden helt, kan bli mögelproblem och värmepumpen kommer att fungera väldigt dåligt.
 
K
Kan man tillse att det kommer in och ut enorma mängder luft på vinden så borde det väl inte vara en helkass idé.

Säg att det är helt öppet i ena änden och sen sätter man fläkten i andra så att den blåser kallt luft rakt ut på andra sidan. Då skulle vinden bli extremt välventilerad och värmepumpen skulle stå skyddad från regn och rusk
 
Luften är ca 10 grader kallare som du skjuter ut från utedelen vid värmedrift och vid kyldrift sommartid så är det varmare luft än utetemperatur som du skjuter iväg på din vind.
Kan bli kondensproblem.
 
Arvida Arvida skrev:
Hej,

Funderar på att installera en luft/luft värmepump. Går det bra om utedelen sitter högre upp på fasadan? Vi ha ett enplanshus med ryggåstak i en del där det blir ca. 3 m ovanför mark för tänkt placering av utedelen. Dvs. Precis bakom innedelen. Eller ser ni någon risk med att utedelen skulle sitta så högt upp från mark? Varför jag vill jag göra på det visset har att göra dels med sol/väderstreck samt att minimera kabel och rördragning.

Oftast se man att utedelen antingen sitter på mark eller på nedre delen av fasaden nära mark.
Utomlands ser man ju ofta ute delan högt upp på väggarna, men visste inte att det var min krav på längden på rören. Hur gick det?
Själv har jag börjat fundera på att sätta en vv pump och då hamnar min utedel typ på en altan under ett tak, borde ju inte vara något problem.
 
A
B Bengt65 skrev:
Utomlands ser man ju ofta ute delan högt upp på väggarna, men visste inte att det var min krav på längden på rören. Hur gick det?
Själv har jag börjat fundera på att sätta en vv pump och då hamnar min utedel typ på en altan under ett tak, borde ju inte vara något problem.
att ha en värmepump högt upp på väggen medför oftast att avfrostningsvattnet rinner längs väggen vilket brukar vara obra.

att sätt den direkt på en altan är inget hinder om marken under altanen kan ta emot allt vattnet vid avfrostningar
 
electroluxaren skrev:
att ha en värmepump högt upp på väggen medför oftast att avfrostningsvattnet rinner längs väggen vilket brukar vara obra.

att sätt den direkt på en altan är inget hinder om marken under altanen kan ta emot allt vattnet vid avfrostningar
Jag har ett stuprör i hörnet på väggen där jag tänkte montera den, borde väl vara bra att lägga avrinningen ner i lövsilen
 
A
B Bengt65 skrev:
Jag har ett stuprör i hörnet på väggen där jag tänkte montera den, borde väl vara bra att lägga avrinningen ner i lövsilen
fryser på vintern om du inte har värmekabel i detta
 
electroluxaren skrev:
fryser på vintern om du inte har värmekabel i detta
Bor i Skåne typ aldrig minus grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.