K
dof dof skrev:
Du får räkna med ungefär 80öre/kWh för pelletseldning. Vilket elområde har ni?
Förmodligen blir det billigare med en till bra värmepump (om nuvarande inte räcker till) och myselda i befintliga spisen istället.
Dessvärre 4. Jo pumpen klarar det helt okej men tanken är att försöka förbättra det ytterligare. Är sovrummen som gärna kan få lite extra värme och där vill man ju inte ha en värmepump
 
K
L lat skrev:
Finns inte en chans att det stämmer.
Hittar du en som kan reglera ned till 1kW (tveksamt) så betyder det ~0,25kg/h, troligare är min 2-3kW och det betyder då ~0,5-0,75kg/h.
Fördelen med pellets kontra ved är att pellets är relativt lätt att automatisera, och att elda ved med de låga effekter vi talar om här är svårt. På Granngården så kostar 1 pall ~3.500:- vilket blir ~1:-/kWh med 85% verkningsgrad.
Hittar inte den pelletskamin nu där det stod ska kolla igen imorgon. Ved är överlägset billigast för oss då vi har möjlighet att få det extremt billigt via släkt med skog men det finns inte tid att elda tillräckligt försatt få ut något vidare av det
 
Jag värmer hela huset 106 kvm från kaminen i vardagsrummet. Huset byggdes 2006 och har ingen annan uppvärmning (bortsett från elgolvvärme i badrummet och viss annan elgolvvärme som är avstängd). Senaste vintersäsongen förbrukat 2 pallar dvs lite mer än tidigare pga elpriset. Men detta är i södra Skåne.
 
Hus på 235m2 byggt 2005, vattenmantlad pelletskamin på 9kW, enda värmen.
Sörmland, eldar ~3½ pall.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K
yonna yonna skrev:
Jag värmer hela huset 106 kvm från kaminen i vardagsrummet. Huset byggdes 2006 och har ingen annan uppvärmning (bortsett från elgolvvärme i badrummet och viss annan elgolvvärme som är avstängd). Senaste vintersäsongen förbrukat 2 pallar dvs lite mer än tidigare pga elpriset. Men detta är i södra Skåne.
Okej! Men den är kopplad till vattenburet system då?
 
K Krux skrev:
Okej! Men den är kopplad till vattenburet system då?
Nej. Jag kör vattnet på el.
 
K
yonna yonna skrev:
Nej. Jag kör vattnet på el.
Okej. Antar att kaminen har fläktar då? Hur funkar värmespridningen? Vilken temp håller du inne ca? Är du nöjd med denna lösning? Jag bor i Småland så oftast lite kallare än i Skåne men inte norrlandsvitrar direkt. Får man fråga vad du har för kamin?
 
Tydligen var det åskan som pajade elektroniken på min då Eco Baby, efter 15 år. Hemförsäkringen täckte merparten. Ersattes för snart 2 år sedan med en nyare, uppdaterad Ketty Evo Extraflame, italiensk. Denna har lite större magasin och tar 3/4 säck. Jag är mycket nöjd. Kör på lägsta nivå och den värmer även övervåningen (som inte har egen värme) men huset är ritat med denna lösning dvs har schakt upp via köket och trappan. Den går dygnet runt dec-febr; sedan körs den när solen går ner då de stora fönsterpartierna mot söder ger värme. Fylls under kallaste perioden dagligen och annars inte så frekvent. (Jobbar hemma.) På senare år har jag 20 grader (jag börjar bli äldre;)). Värmespridningen bra. Inbyggd fläkt naturligtvis. Då huset byggdes las extra rör i taket för att via separat motor flytta värmen till andra delen av huset. Detta används aldrig så det var ju onödigt. Inte den billigaste kaminen men kvalitetsmässigt en av de bättre och den minst fula på marknaden;).

Service kan vara svårt. Har dock klarat detta själv med utmärk manual. Plockar isär den 1 g/året och det tar någon timme.

Bra att tänka på var man kan förvara pelletssäckarna. Jag har ett utrymme i köket, under trappan, ca 2 m från kaminen, för ca 15 säckar; resten i uthuset. Man vill ju inte stapla dessa i vardagsrummet! Kan vara kruxigt i ett äldre hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K
yonna yonna skrev:
Tydligen var det åskan som pajade elektroniken på min då Eco Baby, efter 15 år. Hemförsäkringen täckte merparten. Ersattes för snart 2 år sedan med en nyare, uppdaterad Ketty Evo Extraflame, italiensk. Denna har lite större magasin och tar 3/4 säck. Jag är mycket nöjd. Kör på lägsta nivå och den värmer även övervåningen (som inte har egen värme) men huset är ritat med denna lösning dvs har schakt upp via köket och trappan. Den går dygnet runt dec-febr; sedan körs den när solen går ner då de stora fönsterpartierna mot söder ger värme. Fylls under kallaste perioden dagligen och annars inte så frekvent. (Jobbar hemma.) På senare år har jag 20 grader (jag börjar bli äldre;)). Värmespridningen bra. Inbyggd fläkt naturligtvis. Då huset byggdes las extra rör i taket för att via separat motor flytta värmen till andra delen av huset. Detta används aldrig så det var ju onödigt. Inte den billigaste kaminen men kvalitetsmässigt en av de bättre och den minst fula på marknaden;).

Service kan vara svårt. Har dock klarat detta själv med utmärk manual. Plockar isär den 1 g/året och det tar någon timme.

Bra att tänka på var man kan förvara pelletssäckarna. Jag har ett utrymme i köket, under trappan, ca 2 m från kaminen, för ca 15 säckar; resten i uthuset. Man vill ju inte stapla dessa i vardagsrummet! Kan vara kruxigt i ett äldre hus.
Tack så mycket för jätte bra information. Nu fick jag en del att fundera på :)
 
Vi försöker hjälpa dig så du inte blir besviken och har för stora förväntningar på pellets utan vattensystem. Lycka till.
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi försöker hjälpa dig så du inte blir besviken och har för stora förväntningar på pellets utan vattensystem. Lycka till.
Jo jag vet och fått hjälp av många här. Men att hålla på och tjata om något jag var tydlig med att jag inte var intresserad av och inte vill ha råd om är bara drygt. Tror du inte jag fattar att detta inte ens kan jämföras med tex en pelletspanna med vattenburet system?! Jag har aldrig ens jämfört det med vattenburen värme. Jag vet mycket väl om för och nackdelar med luftburen och vattenburen värme.Nu var det ju aldrig fråga . Jag sökte erfarenheter om en pelletskamin utan något vattenburet system så vad sägs som att hålla sig till det?!
 
Jag har nyligen köpt en hybridkamin som går att elda med både pellets och ved. Tanken är att jag ska elda med ved när jag är hemma och sedan får den gå på pellets under natten och när jag är på jobbet. Jag kan dock inte säga något mer hur den har fungerat då jag inväntar att den ska installeras i min murstock.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K
E Einh skrev:
Jag har nyligen köpt en hybridkamin som går att elda med både pellets och ved. Tanken är att jag ska elda med ved när jag är hemma och sedan får den gå på pellets under natten och när jag är på jobbet. Jag kan dock inte säga något mer hur den har fungerat då jag inväntar att den ska installeras i min murstock.
Okej tack det var väldigt intressant . Vad är det för modell och fabrikat på din kamin? Skulle gärna kolla närmare på den
 
K Krux skrev:
Okej tack det var väldigt intressant . Vad är det för modell och fabrikat på din kamin? Skulle gärna kolla närmare på den
Aduro H5 men jag hade en väldigt lång leveranstid (ca 5 månader).
 
K
E Einh skrev:
Aduro H5 men jag hade en väldigt lång leveranstid (ca 5 månader).
Okej ska kolla den. Det är lugnt väntar hellre länge på något bra än får något som inte är något vidare snabbt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.