Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har 10-11 mil räckvidd, hade jag 40 som nötegårdaren skulle jag troligen väldigt sällan småladda bara för att chansen finns.
Iaf med elpriser som gäller nu.

Man kan antingen tänka
"Ahh, jag fick i för 1,5 mil, det motsvarar ju 25 kr bensin!"
Eller så tänker man.
"Ehh, jag fick in 3,5 kwh, dvs typ 4 spänn, var det verkligen värt besväret?"
För 4 kr håller jag med om att det inte är värt;)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med elbil, näe. Med hybrid, ja.

Jag har haft två laddhybrider och får erkänna att det var lite av en sport att köra så mycket som möjligt på el, så då var jag angelägen om att ladda vid varje möjligt tillfälle. Hade väl räckvidd på 4 mil, men kunde köra tio om dan på el en lördag om man tog varje tillfälle i akt att fylla på, både hemma och borta.

Nu, med en elbil med räckvidd på över 40 mil i blandad körning är det där med att ladda i tid och otid ett minne blott. Kör man långt och/eller bor borta kan det förstås behövas planeras laddning, men i vardagen pluggar jag inte ens i bilen i laddaren varje dag, utan det blir när laddnivån börjar krypa ner mot hälften eller jag vet att det är dags för långresa nästa dag.

På landet, där jag har timtaxa står bilen nu laddad till 80 % efter en helg med bitvis rent av negativt elpris. Där blir det också en sport att ladda extremt billigt, även om det förstås inte är avgörande för ekonomin i stort om man laddar för 2 öre* per kWh eller 79 (billigaste och dyraste idag i SE3).

*Därtill kommer skatt och överföringsavgift om ca en krona, så det är aldrig så billigt som 2 öre/kWh totalt sett.
Gör precis som du. Med Outlandern jag hade förut så småladdade jag lite då och då, nu gör jag i princip aldrig det längre. Har 44 mil räckvidd på ena bilen och 26 på den andra, och det är inte värt besväret att ladda på Ica eller liknande. Upplåter med varm hand laddarna till de som behöver dem bättre, dvs de med mindre batterier och inte minst de med laddhybrider.
Det är bara på längre resor som jag laddar på snabbladdare och destinationsladdare.

Vi laddar inte heller varje dag hemma, utan några gånger i veckan när det behövs.
 
J jocke31 skrev:
Gör precis som du. Med Outlandern jag hade förut så småladdade jag lite då och då, nu gör jag i princip aldrig det längre. Har 44 mil räckvidd på ena bilen och 26 på den andra, och det är inte värt besväret att ladda på Ica eller liknande. Upplåter med varm hand laddarna till de som behöver dem bättre, dvs de med mindre batterier och inte minst de med laddhybrider.
Det är bara på längre resor som jag laddar på snabbladdare och destinationsladdare.

Vi laddar inte heller varje dag hemma, utan några gånger i veckan när det behövs.
Det är dock många med rena EVs som använder laddparkeringarna på affärer/köpcentrumeä utan att ens ansluta sig, de väljer dessa för att de ligger "bra till". Av någon anledning är Teslor kraftigt överrepresenterade när det gäller det beteendet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dock många med rena EVs som använder laddparkeringarna på affärer/köpcentrumeä utan att ens ansluta sig, de väljer dessa för att de ligger "bra till". Av någon anledning är Teslor kraftigt överrepresenterade när det gäller det beteendet.
Jo, har sett det. Tycker det är öken. Det finns sätt att lösa detta på, t ex att placera laddplatserna längst bort. Och att helt sonika införa krav på pågående laddning på dessa plater, annars böter.
Sedan så måste ju inte laddning vara gratis på dessa platser. Om det kostade några kronor så skulle inte lika många stå där.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dock många med rena EVs som använder laddparkeringarna på affärer/köpcentrumeä utan att ens ansluta sig, de väljer dessa för att de ligger "bra till". Av någon anledning är Teslor kraftigt överrepresenterade när det gäller det beteendet.
Det och att parkera på familjeparkeringen, dvs utan att ladda resp utan barn, är ett riktigt j-a egoistbeteende. Jag har sagt till några gånger (på familjeparkeringen) att platserna är till för de med barn (var det en 80-åring skulle jag inte säga nåt) - jag är själv förbi när man hade barnvagnar och barn som var opålitliga och drog iväg, men för dem som har det är dessa platser guld värda.

För mig med en 40kwh Zoe så kan en långsamladdare vara värd väldigt mycket.
 
  • Gilla
erland79 och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jo, har sett det. Tycker det är öken. Det finns sätt att lösa detta på, t ex att placera laddplatserna längst bort. Och att helt sonika införa krav på pågående laddning på dessa plater, annars böter.
Sedan så måste ju inte laddning vara gratis på dessa platser. Om det kostade några kronor så skulle inte lika många stå där.
Majoriteten av dom platser jag varit på så sitter det en "endast aktiv laddning" skylt under nuförtiden.

Stolparna sitter väl där det blev billigast att montera dom och oftast är ju det intill fastigheten
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Fronten är bäst, men tillverkarna undviker gärna det pga risken för inträngande fukt. Detta har lett till att några tillverkare nu placerar dem på sidan på framskärmen.

Ena sidan bak är sämst, kablarna räcker oftast inte över från andra sidan eller ända bak om man parkerar med fronten in. Fram räcker ofta kabeln över huven ändå.

Jag hade nog valt att göra ett smartare lock och ändå placera uttaget i fronten.
Haha, det är väl individuellt, jag skulle absolut inte vilja ha det där framme, backar alltid in, både hemma och i princip vid all parkering.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
En vanlig kompletteringshandling på matmarknaden ger mig ca 5km gratis. Inte värt så mycket pengar, men med min PHEV så gör det ibland skillnaden mellan att köra enbart på el, eller köra på bensin den sista halvmilen.

Med frugans EV så är det dock sällan någon idé med bara 3,7kW en kortare stund, 5km hit eller dit är så lite och man kör inte så nära noll med en ren elbil.
Jag gillar det sätt som Tesla pratar om laddning, när man är "på väg" så laddar man med snabbladdare, 150kW+, de andra kallar de för destinationsladdare och det tycker jag beskriver användningen bra, då spelar ju hastigheten mindre roll eftersom man är framme.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag gillar det sätt som Tesla pratar om laddning, när man är "på väg" så laddar man med snabbladdare, 150kW+, de andra kallar de för destinationsladdare och det tycker jag beskriver användningen bra, då spelar ju hastigheten mindre roll eftersom man är framme.
Precis så är det ju. 50 kW är ingen snabbladdare, däremot en utmärkt destinationsladdare. Å andra sidan så räcker ocfta en 22 eller t o m 11 kW-laddare ofta gott och väl som destinationsladdare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Stolparna sitter väl där det blev billigast att montera dom och oftast är ju det intill fastigheten
Jag tror man vill marknadsföra sig som god också. Och då är det ju viktigt att laddplatserna syns för alla och envar.

I Liljeholmsgallerians garage hade man från början grönmålade miljöbilsplatser närmast entrén. Alltså inte laddplatser, utan bara godhetssignalerande platser. De är numera laddplatser, men signalen är förstås densamma.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
När jag senast var på vårdcentral så uppmärksammade jag medan jag väntade att en kille i 30 åldern kom och parkerade sin tesla vid en laddplats tog fram kabeln och stoppade i men startade ej laddning. Jävla idiot tänkte jag. Nåja jag träffar väl honom därinne tänkte jag. Det gjorde jag mycket riktigt, det var tydligen min läkare! Nåja jag lät besöket löpa men när jag var klar frågade jag honom varför han inte laddade . Arrogant så svarade han att jag hade fel, att jag inte begriper mig på Teslor och laddning. Dåblev jag riktigt riktig arg. Jag har ändå ca 8 års erfarenhet av sådant.

Sagt och gjort. Jag plockade fram en avbitare ur min bil kontrollerade att killen i fråga inte laddade. Nöp av kabel på mitten, tog den biten som satt i boxen och gick in till receptionen med den biten och sa att läkare x glömt denna på marken. Det var riktigt kul att göra ! Senare så har jag hört att den läkaren slutade med att fejkladda efter detta.I alla fall på den vårdcentralen.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag uppmanar fler till sådan civil olydnad !
 
E Elajomannen skrev:
När jag senast var på vårdcentral så uppmärksammade jag medan jag väntade att en kille i 30 åldern kom och parkerade sin tesla vid en laddplats tog fram kabeln och stoppade i men startade ej laddning. Jävla idiot tänkte jag. Nåja jag träffar väl honom därinne tänkte jag. Det gjorde jag mycket riktigt, det var tydligen min läkare! Nåja jag lät besöket löpa men när jag var klar frågade jag honom varför han inte laddade . Arrogant så svarade han att jag hade fel, att jag inte begriper mig på Teslor och laddning. Dåblev jag riktigt riktig arg. Jag har ändå ca 8 års erfarenhet av sådant.

Sagt och gjort. Jag plockade fram en avbitare ur min bil kontrollerade att killen i fråga inte laddade. Nöp av kabel på mitten, tog den biten som satt i boxen och gick in till receptionen med den biten och sa att läkare x glömt denna på marken. Det var riktigt kul att göra ! Senare så har jag hört att den läkaren slutade med att fejkladda efter detta.I alla fall på den vårdcentralen.
Borde vara fängelse för sådant beteende
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
L largab skrev:
Borde vara fängelse för sådant beteende
Nej mera sådant !
 
E Elajomannen skrev:
Jag uppmanar fler till sådan civil olydnad !
Du uppmanar folk att ta sönder andras laddkablar? Typ en vandalisering som är kriminell åtgärd?

Jävlar vad vissa elbilsfolk är pantade och farliga.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.