Vi har en granne vars villatomt gränsar mot vår och fyra andra grannar (vi bor i radhus). Vi har utsikt rakt in mot hans tomt där han har: jättestora stenar som ligger huller om buller, nån övervuxen jordhög, det är byggrester, hönsnät, en gigantisk, ful och bucklig container där han dessutom har lutat upp långa brädor så de skjuter upp bakom containern, några lastpallar som ligger slängda m.m. De är ganska nyinflyttade själva men bygger nu sin fjärde uteplats (!!) istället för att ta bort allt skit så att vi alla kan ha lite snyggare utsikt från våra altaner. Finns det regelverk som vi kan hävda vid kontakt med kommunen? Svårt att slå sig ner på den efterlängtade altanen och njuta sin kalla öl när man ska stirra på allt det där :( Vad hade ni gjort?
 
  • Grannens röriga trädgård med stora stenar, en grön container och trädgårdsavfall, sedd från en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Älska
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Jag ser inget problem överhuvud taget i din bild.
 
  • Gilla
Hep och 20 till
  • Laddar…
HA1966 HA1966 skrev:
De är ganska nyinflyttade själva
Hur nyinflyttade?

Hur länge har stenarna varit där?
 
Det finns inget regelverk som bestämmer hur grannens tomt ska se ut om det inte gäller exempelvis upplag av skrotbilar.

Sätt en häck, vattna och gödsla och lyft ditt glas;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dauen och 13 till
  • Laddar…
MaxHugo
HA1966 HA1966 skrev:
Svårt att slå sig ner på den efterlängtade altanen och njuta sin kalla öl när man ska stirra på allt det där :( Vad hade ni gjort?
Jag hade vänt stolen 90 grader till höger och njutit av den sidan.
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Att det är skräpigt är oftast svårt att göra något åt rättsligt. Containern kan man däremot hävda är bygglovspliktig och därmed något grannen kan få ett föreläggande att ta bort.

Men rent generellt låter det ju som någon som fortfarande bygger, även om det bara är ett för dig misshagligt antal altaner.

Att prata med grannen och kolla vad planen är är också ett av standardråden här. Det brukar kunna ge mer än en anmälan.
 
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser stökigt ut, vilket gudskelov inte är förbjudet.
För några år sen fick jag brev från kommunen att det var stökigt hemma och att jag hade 14 dagar på att förklara mig.
Den korta varianten är att jag svarade brevledes och ansvarig på kommunen ringde och bad om ursäkt.

Det kan vara så att grannen inte har något problem med sin utsikt, så bjud över grannen på en öl där du sitter med ryggen mot han tomt, men nämn inget om stenar osv.

Lycka till
/W
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Inte riktigt svar på din fråga, men i regel mår man nog bäst om man förutsätter att man inte har någon kontroll över det som sker utanför tomten. Vissa stör sig på folk som solar nakna, vissa på fula fasader, vissa på belysning (eller avsaknaden därav), … smaken är olika. Se bara på diskussionerna om gräsmatta eller naturtomt: det en tycker är vackert tycker en annan är ovårdat – och tvärtom ("monokultur" osv).

Vill man ha garanterad utsikt måste man köpa den eller lita på att ödemark förblir oexploaterad. Så länge man har en granne kan den flytta och det som tidigare var välvårdat kan förfalla. Om man har särskilda krav på estetik i blickfånget får man nog bosätta sig därefter.
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Det är bra mycket mer stressande att all grannar har perfekta trädgårdar.

Jag skulle inte vilja bo granne med TS.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 16 till
  • Laddar…
Ring och prata med kommunen dom vet vad som gäller med "ovårdade tomter" .
 
  • Gilla
HA1966
  • Laddar…

Bästa svaret

J
HA1966 HA1966 skrev:
Vi har en granne vars villatomt gränsar mot vår och fyra andra grannar (vi bor i radhus). Vi har utsikt rakt in mot hans tomt där han har: jättestora stenar som ligger huller om buller, nån övervuxen jordhög, det är byggrester, hönsnät, en gigantisk, ful och bucklig container där han dessutom har lutat upp långa brädor så de skjuter upp bakom containern, några lastpallar som ligger slängda m.m. De är ganska nyinflyttade själva men bygger nu sin fjärde uteplats (!!) istället för att ta bort allt skit så att vi alla kan ha lite snyggare utsikt från våra altaner. Finns det regelverk som vi kan hävda vid kontakt med kommunen? Svårt att slå sig ner på den efterlängtade altanen och njuta sin kalla öl när man ska stirra på allt det där :( Vad hade ni gjort?
Väldigt många bor i villa eftersom de gillar att bygga och hålla på med olika projekt, sen ska det så klart inte störa grannarna men här är det svårt med gränsdragningen vad som är en störning.

Hur länge har grannen hållt på att stöka med sitt bygge?

Som exempel skall en villa man får bygglov på färdigställas inom 5år från byggstart, detta är dels för att man ska slippa bo granne med ett evighetsprojekt.

Bygger grannen något som är bygglovspliktigt så har de alltså en tidsrymd för hur länge just det bygget kan pågå.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
R
HA1966 HA1966 skrev:
Finns det regelverk som vi kan hävda vid kontakt med kommunen?
Det som finns är PBL, närmare bestämt 8 kap.15 §:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900#K8P15

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

Om det på tomten finns en anordning som är avsedd att uppfylla kraven i 9 §, ska den i skälig utsträckning hållas i sådant skick att den fyller sitt ändamål.
Lekplatser och fasta anordningar på lekplatser ska underhållas så att risken för olycksfall begränsas.

Byggnadsnämnden får besluta att det ska planteras på tomten och att befintlig växtlighet på tomten ska bevaras, om det behövs för att uppfylla kraven i första stycket.


Boverket har en sida om detta:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Unikt namn
Flytta solstolen till rätt ände av tomten. :cool:
En solstol på en välhållen gräsmatta med ett tecknat gult och blått solkarakter som sitter på stolen framför hus och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peder90 och 6 till
  • Laddar…
K
Jag hade nog stört mig mer på grannen till vänster som inte verkar ha något som signalerar liv mer än en pinnhäck..

Stenar gör ju att det blir lite levande. Sen skulle man kanske kunna be honom lägga pallarna så att man inte ser dem ;)
 
  • Gilla
Dauen och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R rolflidvall skrev:
Det som finns är PBL, närmare bestämt 8 kap.15 §:
[länk]

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

Om det på tomten finns en anordning som är avsedd att uppfylla kraven i 9 §, ska den i skälig utsträckning hållas i sådant skick att den fyller sitt ändamål.
Lekplatser och fasta anordningar på lekplatser ska underhållas så att risken för olycksfall begränsas.

Byggnadsnämnden får besluta att det ska planteras på tomten och att befintlig växtlighet på tomten ska bevaras, om det behövs för att uppfylla kraven i första stycket.


Boverket har en sida om detta:
[länk]
Och som framgår av lagtexten så kommer man vid en tillsyn att fokusera på risker för olycksfall, betydande olägenhet för omgivningen och trafiksäkerheten. Inget av detta har att göra med om man som granne irriterar sig på tomtens estetiska kvaliteter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.