Hej någon som vet...

Vad vågar man bygag utan bygglov (utomplan) har för mig att man får bygga s.k. Ekonomibygnader utan bygglov. Kanske beror det på kommunen ?

Saken är den att vi ska bygga en bastu nu under semestern ( det har ju varit så tråkigt väder , bara regn så nått får man ju göra) alla Bygginspektörer i kommunen är på semester och igenligen har jag ett äldre bygglov (4 år gammalt) men den visar bastun som vi ska nu bygga på en annan sida av bostads huset än vad vi nu bygger, hade liksom bara tänkt att den skulle vara där den är men "glömde" titta i bygglovsritningarna :eek: 6,5 X 4m blir byggnaden iaf. :rolleyes: får väl se vad som händer måste väl bygga in failsafe alltså stora hävstag i stål så kan jag ju alltid flytta kåken med hjälp av kranbil :D tänkte bygga klart den innan vi får tillträde till vårt nya projekt den 1 augusti :cool:
 
A
Jag skulle inte bygga utan bygglov med tanke på att ganska många i regionen det senaste blivit granskade och åkt på att riva sina svartbyggen, plus att de fått underbara böter. Ska du bygga til, ändra fasaden eller göra något som radikalt förändrar ditt hus kräver (tror jag) kommunerna bygglov. Gå rätt väg, det kommer ganska säkert surt efter i annat fall.
 
Kirsi skrev:
Vad vågar man bygag utan bygglov (utomplan) har för mig att man får bygga s.k. Ekonomibygnader utan bygglov. Kanske beror det på kommunen ?
Ja, det verkar bero på vilken kommun man bor i. I t.ex. Malung är man generösa:

"Utanför s k samlad bebyggelse får man utan bygglov dessutom göra mindre tillbyggnader av bostadshus och uthus eller helt fristående komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset. Enligt riktlinjer som Byggnadsnämnden i Malung har får den tillförda byggnadsarea får ej överstiga 50% av huvudbyggnaden och med en begränsning av maximalt 50 kvm, den nybyggda delen får heller inte dominera över den ursprungliga. Bygger man närmare tomtgräns än 4,5 m måste dock berörd granne ge sitt godkännande."

Malung-Sälen
 
Känner Du inte till reglerna, kan du inte bli fälld för något. Så gick det för alla dom där med kontokort och han som klippte och fixade till bokföringen. Lättast är att sätta den på plintar, eftersom du inte bestämt om du skall ha den kvar, eller var den skall stå........
 
saturnus skrev:
Känner Du inte till reglerna, kan du inte bli fälld för något. Så gick det för alla dom där med kontokort och han som klippte och fixade till bokföringen. Lättast är att sätta den på plintar, eftersom du inte bestämt om du skall ha den kvar, eller var den skall stå........
?

ALLA måste känna till lagar och regler.
Att jämföra med kontokort och bokförings finter som kommunalare och höjdare gör är en helt annan sak, men jag antar att saturnus är ironisk ?!?

Inom detaljplanerat område måste du ha bygglov om det inte är en friggebod (<10kvm). utanför detaljplan kan du få uppföra ekonomibyggnader utan bygglov, men jag tror att en bygganmälan skall göras. Det får du kolla med kommunen.

En chansning kan ju vara att söka lov i efterhand, om ni är beredda på att få flytta/ändra den.

I princip borde det, om ni bor på stor tomt ute på landet, inte vara några problem om inte eldning skall ske i basyun, och den ligger 4m från andra byggnader och 4.5m från tomtgräns, samt inte är execeptionellt stor - men som sagt bara ngn på kommunen kan svara på detta..

Om ni bygger iaf så riskerar ni att få riva (men det är i värsta fall), vanligtvis får ni genföra förändringar om saker inte bli godkända, och betala en straffavgift + vanlig avgift i efterhand. OM det upptäcks dvs...

/K
 
Finns det inte en preskibitionstid också? Inte för att jag har planer på att bygga utan bygglov, men säg att jag bygger en bastu på 50 kvm (stooor bastu:) ) och det förblir "oupptäkt", kan kommunen kräva att jag river den efter tex tjugo år?
 
Preskriptionstiden är (normalt?) tio år. Vet inte om det är lagstadgat eller olika från kommun till kommun.
 
ThomasLindgren skrev:
Preskriptionstiden är (normalt?) tio år. Vet inte om det är lagstadgat eller olika från kommun till kommun.
Det står i Plan- och Bygglagen, 10 kap. 27 §.
 
Sedan är det ju inte allt som är ekonomibyggnad:

"Av 2 kap. 2 § FTL framgår att byggnader skall indelas i följande byggnadstyper, nämligen småhus, hyreshus, ekonomibyggnad, kraftverksbyggnad, industribyggnad, specialbyggnad samt övrig byggnad." (2§ har jag inte letat efter)

Riksskatteverkets allmänna råd, RSV 2002:14 | Skatteverket [NS4 version]


Jo, här är det

"Ekonomibyggnad

Byggnad som är inrättad för jordbruk eller skogsbruk och som inte är inrättad för bostadsändamål, såsom djurstall, loge, lada, maskinhall, lagerhus, magasin och växthus. Växthus och djurstall som inte har anknytning till jordbruk eller skogsbruk."

Indelning av mark och byggnader samt fastigheter undantagna från skatteplikt - Statistik från SCB


Så en bastu är ju ute. (men det går ju bygga ändå om man vill chansa)
 
(Men har man jord- eller skogsbruk så kan man ju alltid bygga ett personalutrymme med dusch och bastu och biorum och hela baletten )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.