Bosch frys med automatisk avfrostning som jag har låtit stå i en vecka för att säkerställa att det är avfrostat.
Med dörren öppen verkar det fungera iaf som det låter (vet inte om det ska komma någon direkt kyla när dörren är öppen)?, kompressorn drar ca 0.4-0.5 ampere (det tror jag är rimligt),
det låter som det ska tror jag men så fort jag stänger dörren så dör det, och kompressorn börjar starta om hela tiden.

Min första tanke är att det ska starta en fläkt när dörren stängs och att det är när den startar som någon får fel?

Frysen är gammal, vi ska flytta så är inte så sugen att ställa in ny kyl och frys, annars hade jag köpt nytt.

Hoppas på lite kloka råd tack :D

Mvh
 
A
Kretskort
Eller rättare sagt kondensator
 
Kretskort eller kondensator?
Har du koll på kostnad för byte av respektive del?

Tack Electroluxaren för svar!
 
A
gå in på bosch e-shop så ser du priset på kortet

vill du byta bara kondensatorn så får du bort kretskortet och byta kondensator lödes.
 
ok tack!.
Är det reservdelen som benämns som "kontrollpanel" altså den som sitter längst upp framtill på frysen.?
Tack för svaren!
 
A
P pfk skrev:
ok tack!.
Är det reservdelen som benämns som "kontrollpanel" altså den som sitter längst upp framtill på frysen.?
Tack för svaren!
Jamen
 
tack tack!.
Ursäkta alla frågor nu men jag är lite nyfiken på vad som får dig att tro/veta att det är kondingen på kretskortet?
Killgissar nu, men är det kondigen som får arbeta när fläkten ska starta?
Tänkte passa på att försöka lära mig något :D
Tack på förhand!
 
A
Kondensatorn stabiliserar spänningen när kompressor skall starta.
Men mät för säkerhets skull anslutningarna till startrelät
 
Kapar tråden då jag har ett liknande problem med en Cylinda kombinerad kyl/frys modell KF 2285NE.
Den startar upp och kan fungera som den ska i allt från 1-3 dagar sedan slår den helt sonika ifrån och varnar med templarm (står o piper) och då ingen kyla vare sig i kyl eller frys del.
Bryter man då strömmen och låter den stå en dag så fungerar den igen med kyla både i kyl o frys under 1-3 dagar igen.

@electroluxaren: har du något liknade reparationsförslag på den?
 
A
S sforskarn skrev:
Kapar tråden då jag har ett liknande problem med en Cylinda kombinerad kyl/frys modell KF 2285NE.
Den startar upp och kan fungera som den ska i allt från 1-3 dagar sedan slår den helt sonika ifrån och varnar med templarm (står o piper) och då ingen kyla vare sig i kyl eller frys del.
Bryter man då strömmen och låter den stå en dag så fungerar den igen med kyla både i kyl o frys under 1-3 dagar igen.

@electroluxaren: har du något liknade reparationsförslag på den?
spontant så
fungerar inte avfrostningen
pröva med att ha den avstängd i 2 dagar med dörrarna öppna
i andra hand byt kretskort
 
electroluxaren skrev:
Kondensatorn stabiliserar spänningen när kompressor skall starta.
Men mät för säkerhets skull anslutningarna till startrelät
Är det det som benämns som stortdon och sitter på kompressorn?
 
A
P pfk skrev:
Är det det som benämns som stortdon och sitter på kompressorn?
ja
 
Tack för svar.!
Jag pratade med min far, och en tanke han hade var att , om kompressorn är inne på sista versen så brukar den dra ganska mycket i startfasen, kan det få samma symptom som jag har? om kondensatorn inte orkar med att hålla spänningen konstant pga den förhöjda startströmmen?
 
A
P pfk skrev:
Tack för svar.!
Jag pratade med min far, och en tanke han hade var att , om kompressorn är inne på sista versen så brukar den dra ganska mycket i startfasen, kan det få samma symptom som jag har? om kondensatorn inte orkar med att hålla spänningen konstant pga den förhöjda startströmmen?
Håller inte med om att kompressorn skulle dra mer för att den är sliten snarare tvärt om.
Då istället för att fundera så mät kompressorn, lindningarnas resistans, spänningen vid start.
 
han menade nog att den håller på att skära ihop, vad nu det innebär.
Jag har mätt ström vid start, det är ju bara ett ögonblick, men 2,5-4Ampere drar den i startögonblicket.
Har inte mätt lindningarna, vad bör resistansen ligga på?
Mäta spänning vid start för att se om jag får ett spänningsfall? (då orkar inte kondensatorn med) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.