Hej forumet!
Vi har en IVT HT+ sedan 2005. Den går finfint, men vi måste ha värmen igång under stora delar av sommaren för att inte källarvåningen ska sjunka till typ 12 grader. Det gör att övervåningen måste strypas med termostater, vilket i sin tur gör att det blir ganska lite vatten som värmepumpen arbetar mot. Det rekommenderas ju att alla radiatorventiler ska vara helt öppna. Vintertid är förhållandet det omvända, dvs att övervåningen behöver mer värme än källarvåningen.
När det är dags att byta ut värmepumpen, ska vi då satsa på en varvtalsstyrd i stället. De är rätt mycket dyrare, men jag tänker att den kan stå och småsurra lite utan att driftprestanda havererar?

Är detta ett skolexempel på när en varvtalsstyrd VP är bra, eller spelar det ingen roll?

/Fumble
 
Även varvtalsstyrd BVP går som on-off under viss tröskel. Jag skulle monterat en volymtank och rumstermostater istället. Då kan du ha det obevakat plus att pumpen kommer att må bättre.
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Intressant!
Jag har redan fjärrstyrda rumstermostater i alla rum, men det här med volymtank, vad är det? Har du någon länk till en sådan?

/Fumble
 
K
Räcker det inte med att ha alla radiatorer på ovanvåningen öppna och låta cirkulationspumpen pumpa ner 20+ grader från ovanvåningen ner till källaren?

Dvs inte aktivt ha värmen på.
 
Ah, den beskriver ju precis mitt dilemma!

Ändå inte lätt att välja lösning... Arbets-/volymtank som kostar och tränger undan tvättmaskinen eller variabel VP med bypass som kostar mer, men tar samma plats som befintlig VP?
En fördel med arbets-/volymtank är att jag kan installera den nu och ha glädje av den med nästa VP också.

/Fumble
 
K KjellTimell skrev:
Räcker det inte med att ha alla radiatorer på ovanvåningen öppna och låta cirkulationspumpen pumpa ner 20+ grader från ovanvåningen ner till källaren?

Dvs inte aktivt ha värmen på.
Tänkbart att det skulle hjälpa med sommarproblemet, men cirkulationspumpen går inte att styra, eller? Finns inte i menyerna och inte valbart i Husdata h60, som jag också kör.

/Fumble
 
Varför ska källartemp inte sjunka under 12 grader?
 
K
F Fumble skrev:
Tänkbart att det skulle hjälpa med sommarproblemet, men cirkulationspumpen går inte att styra, eller? Finns inte i menyerna och inte valbart i Husdata h60, som jag också kör.

/Fumble
Har du gått in i servicemenyn? (hålla in den högra knappen i 10 sekunder) Där kan man välja om man vill ha intermittent körning eller konstant på, vill jag minnas - i någon av undermenyerna. Alternativet är att köra den cirkpumpen på egen stickpropp och se om det löser problemet.
 
Volymtank är bra att ha oavsett. Men extra bra med en on-off pump då den minskar antal starter och tempsvängningar. Ju större desto bättre. Själv har jag den kopplad som arbetstank med två cirkpumpar. En i BVP (som bara går när kompressorn går) och en extern som är variabel och går ner i varv när rumstermostater stänger.

Volymtyank och arbetstank är inte kopplade likadant.

Enligt mig vore optimala lösningen för dig en stor arbetstank (den tar också bort knäppningar i elementen), extern "smart" pump och rumstermostater. Intern cirkpump kan du i så fall ställa in så den bara går när kompressorn går. Då kan du behålla din on-off pump, ställa in tempen i källaren till 15 grader, resten till 22 och låta systemet sköta det själv. När övriga termostaten stänger kommer externa cirkpumpen gå ner i varv och bara mata källaren (som är fortfarande öppen då den är inställd till 15 grader). Stora volymen kommer att ge volym till BVP som slipper då gå av/på hela tiden.

Med minskad antal starter kommer din gamla pump hålla längre och du kan lägga pengar på annat.
 
K KjellTimell skrev:
Har du gått in i servicemenyn? (hålla in den högra knappen i 10 sekunder) Där kan man välja om man vill ha intermittent körning eller konstant på, vill jag minnas - i någon av undermenyerna. Alternativet är att köra den cirkpumpen på egen stickpropp och se om det löser problemet.
Näe, har aldrig vågat mig in i servicemenyn förut. Nu gick jag in för att se om jag hittade något med cirkulationspumpen, men det gjorde jag inte.

Det kommer en servicetekniker nästa vecka för att fylla på brine. Ska ta detta med honom då.

Tack för tipset!

/Fumble
 
Teknikern pratade också om intermittent/konstant körning av cirkpumpen, men hittade ingen sådan inställning i min värmepump. Ska ta det med IVTs support.

Han tyckte dock att det bara är att stänga av radiatorerna på övervåningen och låta värmepumpen värma enbart källarvåningen. Det skulle inte vara några problem för livslängden etc. Det är ju så jag gjort i arton års tid, så den håller ju för det, men det förvärrar problemet på övervåningen - även värmeledningarna läcker lite värme till huset.

Olidligt på övervåningen och iskallt där nere. I genomsnitt har man det rätt bra...;)

/Fumble
 
K
Du har en extern cirkulationspump för värmesystemet? Inte bara den inbyggda cirkpumpen?
 
Japp!
 
B
Lite ot, men kanske kan vara värt att flytta luft i huset?

när vi hade självdragsventilation var vårat hus lite likadant. Men efter vi satte in kontrollerad ventilation, så blev det mycket bättre. Jag suger ut en del luft från källaren, men har bara tilluft på mellan/övervåning, så man tvingar ner lite varm luft från övervåningen till källaren.

I och med att du har en bvp går det ju att sätta in frikyla till övervåningen också relativt enkelt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.