Nyligen köpt en husvagn Cabby Nova 472CT. Vill inför semester få igång kylskåpet på batteridrift så kyl kan hållas sval under längre resor och stopp på vägen. Det funkar bra på 220V men jag lyckas inte få det att fungera på 12V. Hittar ej i instr.böcker då kylskåp en gång var xtra tillval till vagnen. Lampor funkar på batteridrift. Någon ide' om hur jag kan göra för att få kylskåpet över på 12V?
 
F Fixaren2 skrev:
Nyligen köpt en husvagn Cabby Nova 472CT. Vill inför semester få igång kylskåpet på batteridrift så kyl kan hållas sval under längre resor och stopp på vägen. Det funkar bra på 220V men jag lyckas inte få det att fungera på 12V. Hittar ej i instr.böcker då kylskåp en gång var xtra tillval till vagnen. Lampor funkar på batteridrift. Någon ide' om hur jag kan göra för att få kylskåpet över på 12V?
12 v drivs normalt sett från bilens generator/batteri när du kör. 12 volt är det sämsta driftsvalet på flera sätt. Det kyler sämre och drar rejält med ström. Detta om du har absorbtionskylskåp. Om du har ett kompressorskåp så ska det fungera bra med 12 v men även det drar mycket ström.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
L lob skrev:
12 v drivs normalt sett från bilens generator/batteri när du kör. 12 volt är det sämsta driftsvalet på flera sätt. Det kyler sämre och drar rejält med ström. Detta om du har absorbtionskylskåp. Om du har ett kompressorskåp så ska det fungera bra med 12 v men även det drar mycket ström.
Kylskåpet är nog lika gammalt som husvagnen-70tal. Jag har förstått att kylskåp drar mkt batteri men tänker att det väl måste gå att nyttja 12v under några timmar (åtminstone för att underhållskyla) även när bilen inte är igång, istället för att man har det på gasol under körning.
 
Brukar sitta en knapp på kylskåpet där man växlar mellan 12 och 230. Har du ingen knapp kanske det bara är ett 230 skåp ??
Ska du köra 12v medans du åker måste du ha permanent 12v från bilen, det finns sällan i bilens kontakt orginal, utan nått man måste dra själv från bilens batteri. Och det kanske inte finns i vagnens kontakt heller.
 
Isakare Isakare skrev:
Brukar sitta en knapp på kylskåpet där man växlar mellan 12 och 230. Har du ingen knapp kanske det bara är ett 230 skåp ??
Ska du köra 12v medans du åker måste du ha permanent 12v från bilen, det finns sällan i bilens kontakt orginal, utan nått man måste dra själv från bilens batteri. Och det kanske inte finns i vagnens kontakt heller.
Isakare Isakare skrev:
Brukar sitta en knapp på kylskåpet där man växlar mellan 12 och 230. Har du ingen knapp kanske det bara är ett 230 skåp ??
Ska du köra 12v medans du åker måste du ha permanent 12v från bilen, det finns sällan i bilens kontakt orginal, utan nått man måste dra själv från bilens batteri. Och det kanske inte finns i vagnens kontakt heller.
Det finns knapp för byte av strömtillförsel- batteri/ström/husvagnsbatteri/bilens batteri. På kylskåpet finns reglage för gasol och för ström(har symbol som en blixt som 230v brukar symboliseras). Tänkte att det kanske ändå borde gå att nyttja 12v på något sätt. Kan jag på något enkelt sätt koppla kylskåp tillfälligt till 12v för längre färd? Känns trist att behöva offra kylvarorna i varm kyl varje gång vi ska köra ett par timmar.
 
Om jag inte mins fel är elementet som värmer på 120 watt.
120/12=10 ampere. Ett normalt batteri är på 60 Ah fulladdat, så några timmar bör det gå, men man bör ha nått som begränsar så inte batteriet dras ur helt.
Knäpp på vagnens 12 volt och känn om det kommer varmluft ur övre ventilen på utsidan efter en stund, om inte är nog elementet trasigt.
Jag fick byta både 230 och 12 volts element på min 70 tals vagn. De sitter utmed ett rör bakom isolering på baksidan av kylskåpet.
Vi använde gasol när vi åkte, funkade mycket bättre än 12v.
 
Ett förslag som kan fungera är att installera solceller på taket för att driva kylskåpet, har för mig att 120W räcker som tidigare kommenterat.
På en del kylskåp finns det in ingång för detta, kanske inte från ett skåp från 70-talet iaf.
Hade det på en husbil tidigare och det fungerade riktigt bra för att hålla kylen hyfsat kallt när man fricampade utan el. (kylskåpet gick annars bara när husbilens motor var igång).
 
J Joelbitar13 skrev:
Ett förslag som kan fungera är att installera solceller på taket för att driva kylskåpet, har för mig att 120W räcker som tidigare kommenterat.
På en del kylskåp finns det in ingång för detta, kanske inte från ett skåp från 70-talet iaf.
Hade det på en husbil tidigare och det fungerade riktigt bra för att hålla kylen hyfsat kallt när man fricampade utan el. (kylskåpet gick annars bara när husbilens motor var igång).
Intressant lösning för framtida resor. Ska dock resa om ca 1v så jag vill inte ge mig på att fixa m solceller just nu.
 
Jag skulle inte göra ett sådant skåp på batteri. Men det bör ju gå att köra på bilens el under transport. Annars är gas bättre. Eller 230 om man har tillgång till det. Men oavsett så drar de ganska mycket energi.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle inte göra ett sådant skåp på batteri. Men det bör ju gå att köra på bilens el under transport. Annars är gas bättre. Eller 230 om man har tillgång till det. Men oavsett så drar de ganska mycket energi.
Har ej trycktestat gasolsystemet på husvagnen så det känns inte kul att göra med gasolen på. Problemet är hur jag håller maten sval under körning och även promenad i någon stad då jag inte är kopplad t elnät. Med elnät fungerar skåpet perfekt.
 
Det är väl bara att trycktesta det.
 
F Fixaren2 skrev:
Kylskåpet är nog lika gammalt som husvagnen-70tal. Jag har förstått att kylskåp drar mkt batteri men tänker att det väl måste gå att nyttja 12v under några timmar (åtminstone för att underhållskyla) även när bilen inte är igång, istället för att man har det på gasol under körning.
om du har en frys som fungerar ok så kan du frysa in kylklampar/vattenflaskor som du lägger över i kylen under färd. Det fungerar tillräckligt bra så länge man inte kör 10 timmar i taget.
 
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
12v-kylan brukar, i mitt tycke, fungera väldigt dåligt. Klen kyla, om någon. Antagligen för stor effektförlust pga långa klena ledningar.

Ett alternativ kan vara att använda en 300w inverter, 12v--230v som du monterar så nära batteriet som möjligt och drar en 230v skarvsladd som du pluggar över kylen till under färd.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
L lob skrev:
om du har en frys som fungerar ok så kan du frysa in kylklampar/vattenflaskor som du lägger över i kylen under färd. Det fungerar tillräckligt bra så länge man inte kör 10 timmar i taget.
Håller på att prova exakt det just nu.
 
it-snubben it-snubben skrev:
12v-kylan brukar, i mitt tycke, fungera väldigt dåligt. Klen kyla, om någon. Antagligen för stor effektförlust pga långa klena ledningar.

Ett alternativ kan vara att använda en 300w inverter, 12v--230v som du monterar så nära batteriet som möjligt och drar en 230v skarvsladd som du pluggar över kylen till under färd.
Ska kolla vidare på det inför nästa säsong. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.