K
Hallå!
Har hittat lite trådar om detta men ingen aktiv och ingen som ger mig några direkta svar.
Så här är det att vi tittat på hur vi kan få huset lite snålare med tanke på elpriset.
Vi har redan sedan några år tillbaka satt in en luftpump ( huset har luftburen värme sedan tidigare) nu när vi kollat på olika sätt att minska elförbrukningen ytterligare har vi börjat fundera på pelletskamin. Vi har idag en kronspis som är superfin och vi eldar jättemycket i den men uppvärmningsmässigt är den tyvärr inte i top. Så vi funderar på att ersätta den med en pelletskamin som på ett effektivare sätt kan värma upp mer kontinuerligt. Jag skulle vilja höra lite vad ni som har pelletskamin har att säga om dem? Är ni nöjda? Funkar dem bra? Några bekymmer? Tips råd och erfarenheter mottages gärna

solceller och vattenburet system går bort för oss så behövs inga råd om det tack
 
Hej,
det svåra är att hitta nån som har tillräckligt låg effekt, helst ska den kunna reglera ned till 2-3kW.
Dels vill man inte att det blir för varmt, men sedan är det så att med lägre effekt så blir det också färre tändningar vilket både förlänger levnadstiden på tändelementet men också ger en jämnare temp.
 
K
L lat skrev:
Hej,
det svåra är att hitta nån som har tillräckligt låg effekt, helst ska den kunna reglera ned till 2-3kW.
Dels vill man inte att det blir för varmt, men sedan är det så att med lägre effekt så blir det också färre tändningar vilket både förlänger levnadstiden på tändelementet men också ger en jämnare temp.
Det var tänkvärt. Tack för bra råd. Detta hade jag ingen aning om
 
K Krux skrev:
Det var tänkvärt. Tack för bra råd. Detta hade jag ingen aning om
De flesta använder pellets med ett vattenburet system. Att värma luft med en kamin är inte effektivt och smidigt alls jämförelsevis tyvärr :(
 
Har du kollat pelletspriserna nyligt? Här har priserna gått kraftigt uppåt. 1 ton bulk kostar nu nästan 4000:- , det är en höjning på nästan 1000/ton sedan jag fyllde i april. En pall kostar nu 3700 och dom har flaggat för en till höjning 1/8. Så räkna noga.....
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta använder pellets med ett vattenburet system. Att värma luft med en kamin är inte effektivt och smidigt alls jämförelsevis tyvärr :(
Då kaminerna har fläkta och vår planlösning är öppen och kronspisen står bra placerad tror jag det finns bra förutsättningar hos oss.
 
K Krux skrev:
Då kaminerna har fläkta och vår planlösning är öppen och kronspisen står bra placerad tror jag det finns bra förutsättningar hos oss.
Halvbra är det bästa du kommer få ut av det. Luft är dålig värmebärare, vatten bättre…
 
K
dof dof skrev:
Har du kollat pelletspriserna nyligt? Här har priserna gått kraftigt uppåt. 1 ton bulk kostar nu nästan 4000:- , det är en höjning på nästan 1000/ton sedan jag fyllde i april. En pall kostar nu 3700 och dom har flaggat för en till höjning 1/8. Så räkna noga.....
Ja jag har kollat på det. Har även kollat hur mycket som går åt för några olika kaminer. 22 kg räcker ca i 500 timmar på en av dem jag kollade på
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Halvbra är det bästa du kommer få ut av det. Luft är dålig värmebärare, vatten bättre…
Men som du läste ovanför jag är inte intresserad av vattenburen värme och vill inte sätta in det . Precis som jag redan har skrivit. så har du ingen erfarenhet alls av pelletskamin så behöver du inte skriva mer okej?
 
K Krux skrev:
Ja jag har kollat på det. Har även kollat hur mycket som går åt för några olika kaminer. 22 kg räcker ca i 500 timmar på en av dem jag kollade på
Den kan säkert brinna 500h på 22kg men det kommer du inte få någon värme av. Snabbt räknat med 100% verkningsgrad ger det ca 240w värme. Med reservation för räknefel då jag jobbat hela dagen :crysmile:
 
K
dof dof skrev:
Den kan säkert brinna 500h på 22kg men det kommer du inte få någon värme av. Snabbt räknat med 100% verkningsgrad ger det ca 240w värme. Med reservation för räknefel då jag jobbat hela dagen :crysmile:
Just därför jag söker lite erfarenhet här hur dem funkar i andra hus :p svårt att få verkligenhet i informationen jag hittat. Det är lugnt efter en dag jobb kan det vara si och så med uträkningar :D
 
Ja alltså jag gillar pellets som bränsle. Lite arbete och väldigt automatiserat i jämförelse med ved. Dock med denna prisutveckling funderar jag mer och mer att gå tillbaka till ved. Är nu nästan dubbelt så dyrt med pellets jämfört med ved för vår förbrukning. Eldar ca 8 ton per år.
 
K
dof dof skrev:
Ja alltså jag gillar pellets som bränsle. Lite arbete och väldigt automatiserat i jämförelse med ved. Dock med denna prisutveckling funderar jag mer och mer att gå tillbaka till ved. Är nu nästan dubbelt så dyrt med pellets jämfört med ved för vår förbrukning. Eldar ca 8 ton per år.
Jag förstår. Min tanke va just sen automatisering är en stor fördel då den kan hålla sig varm dygnet runt. Skulle jag istället satsa på en effektivare kamin så skulle jag endast hinna med en brasa per dag på vardagarna. Därför funderar jag och jämför en del just nu
 
K Krux skrev:
22 kg räcker ca i 500 timmar på en av dem jag kollade på
Finns inte en chans att det stämmer.
Hittar du en som kan reglera ned till 1kW (tveksamt) så betyder det ~0,25kg/h, troligare är min 2-3kW och det betyder då ~0,5-0,75kg/h.
Fördelen med pellets kontra ved är att pellets är relativt lätt att automatisera, och att elda ved med de låga effekter vi talar om här är svårt. På Granngården så kostar 1 pall ~3.500:- vilket blir ~1:-/kWh med 85% verkningsgrad.
 
Du får räkna med ungefär 80öre/kWh för pelletseldning. Vilket elområde har ni?
Förmodligen blir det billigare med en till bra värmepump (om nuvarande inte räcker till) och myselda i befintliga spisen istället.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.