Hej.

Har ett 1 och 1/2 hus med källare. Jag tänkte byta golv i hela entreplanet (mellanplanet). Då golven sviktar så jäkla mycket och jag har en öppen planlösning så tänkte jag flytspackla hela planet för att få en fin och jämn yta.

Jag vill helst inte prima innan flytspackel eftersom jag är rädd att jag stänger igen hela källarvåningen så att den inte kan andas och därmed skapar jag framtida risk för fuktproblem.

Samtidigt utan primer så suger trä åt sig fukten ifrån spacklet.

Jag funderar på att lägga renoveringsgips innan jag spacklar så att jag har ett dött material emellan alt masonitskiva som har en hyfsat halvgenomtränglig yta för fukt (ej som ex spånskiva).

Tar gärna emot tips.
 
K
Förstår inte hur primern ska stänga igen hela källarvåningen? Så vitt jag vet är primerns primära funktion att öka vidhäftningen och binda damm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K kniv skrev:
Förstår inte hur primern ska stänga igen hela källarvåningen? Så vitt jag vet är primerns primära funktion att öka vidhäftningen och binda damm.
Hej.

Tack för att du tog dig tiden att svara. En primer är väl också en fuktspärr som gör att fukt ej tränger igenom?
 
K
B Bouwer Bob skrev:
Hej.

Tack för att du tog dig tiden att svara. En primer är väl också en fuktspärr som gör att fukt ej tränger igenom?
Aldrig hört faktiskt, och har spontant svårt att tro det. I så fall hade det varit ett väldigt enkelt sätt att köra tätskikt i badrum på… Kolla tillverkarnas instruktioner, men har som sagt svårt att tro att någon av dom skulle framhålla primern som ett bra fuktskydd.
 
K kniv skrev:
Aldrig hört faktiskt, och har spontant svårt att tro det. I så fall hade det varit ett väldigt enkelt sätt att köra tätskikt i badrum på… Kolla tillverkarnas instruktioner, men har som sagt svårt att tro att någon av dom skulle framhålla primern som ett bra fuktskydd.
Okej du har rätt. Det finns diffusionssäkra primers som tillåter fuktvandring
 
B Bouwer Bob skrev:
Okej du har rätt. Det finns diffusionssäkra primers som tillåter fuktvandring
Primer är ej tätskikt. Det är för att flytspackel mm ska fästa bra. Är mellanbjälklaget inte tillräckligt stabilt borde du stärka upp det. Inte säkert att svikten försvinner pga golvgips plus flytspackel. Mycket jobb blir det oavsett :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Primer är ej tätskikt. Det är för att flytspackel mm ska fästa bra. Är mellanbjälklaget inte tillräckligt stabilt borde du stärka upp det. Inte säkert att svikten försvinner pga golvgips plus flytspackel. Mycket jobb blir det oavsett :(
Lite så är det när man har ett trähus. Vill man ha det rakt och slätt så står man inför dåliga och jobbiga val. Efter att noggrannt övervägt samtliga alternativ så har jag kommit fram till att flytspackel är mest fördelaktigt men inte klockrent.
 
Hur många m2 är det du ska flyta? Blir rätt dyrt om det är stort :(
 
B Bouwer Bob skrev:
Lite så är det när man har ett trähus. Vill man ha det rakt och slätt så står man inför dåliga och jobbiga val. Efter att noggrannt övervägt samtliga alternativ så har jag kommit fram till att flytspackel är mest fördelaktigt men inte klockrent.
Du måste flyta ganska tjockt om syftet är att komma till rätta med sviktande golv. Det är nog bättre att lösa grundproblemet istället.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B Bouwer Bob skrev:
Hej.

Har ett 1 och 1/2 hus med källare. Jag tänkte byta golv i hela entreplanet (mellanplanet). Då golven sviktar så jäkla mycket och jag har en öppen planlösning så tänkte jag flytspackla hela planet för att få en fin och jämn yta.

Jag vill helst inte prima innan flytspackel eftersom jag är rädd att jag stänger igen hela källarvåningen så att den inte kan andas och därmed skapar jag framtida risk för fuktproblem.

Samtidigt utan primer så suger trä åt sig fukten ifrån spacklet.

Jag funderar på att lägga renoveringsgips innan jag spacklar så att jag har ett dött material emellan alt masonitskiva som har en hyfsat halvgenomtränglig yta för fukt (ej som ex spånskiva).

Tar gärna emot tips.
Jag jämnade ut golv i kök ganska nyligen. Gammalt uppreglat trägolv/plankor. Då murstock gick genom köket och den revs ut blev det nivåskillnad i de bitar som låg mot murtocken, fick bila och plana ut detta. Därefter jämnade jag upp hela golvet med nya reglar i våg så att hela golvet kunde bli rakt. Golvspån lades på detta, därefter nytt HPL. Under köket finns källare med tvättstuga, gillestuga och förråd, dusch och bastu, osv. Räknar inte med att det ska vara helt galet gjort, funderade tidigare på att flytspackla men det hade inte blivit så här bra och stabilt.
 
Prima med outspädd primer, och så ska det alltid armeras på träbjälklag.
 
Jag flytspacklade hela mellanvåningen 75 kvm i vårt gamla trähus. Det gjordes på det gamla undergolvet som primades och springor tätades. Vi la golvvärme 16 mm slang och flöt 40 mm. För att spara höjd använde vi tunna armeringsnät för badrum och inte 8 el 10 mm nät.
12 år senare fortfarande supernöjd. Stadigt och utan knarr, samt rakt,
Som någon skrev inte så billigt men värt det!
 
  • Gilla
Enn
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många m2 är det du ska flyta? Blir rätt dyrt om det är stort :(
Nästan 100 kvm. Räknar med ett genomsnitt på 1,5-2 cm. Lär kosta 15000 -20 000 bara i materialkostnader men tror det kan vara värt det.
 
Wigert Wigert skrev:
Jag flytspacklade hela mellanvåningen 75 kvm i vårt gamla trähus. Det gjordes på det gamla undergolvet som primades och springor tätades. Vi la golvvärme 16 mm slang och flöt 40 mm. För att spara höjd använde vi tunna armeringsnät för badrum och inte 8 el 10 mm nät.
12 år senare fortfarande supernöjd. Stadigt och utan knarr, samt rakt,
Som någon skrev inte så billigt men värt det!
Inga fuktproblem i källare och bjälklag? Tack för tipset.
 
B Bouwer Bob skrev:
Nästan 100 kvm. Räknar med ett genomsnitt på 1,5-2 cm. Lär kosta 15000 -20 000 bara i materialkostnader men tror det kan vara värt det.
Kommer troligtvis bli mycket billigare att rikta upp bjälklaget och förstärka och pengarna är en fråga ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.