I artikeln nedan omnämns en så kallad "bekvämlighetskurva" för utformandet av trappor som tydligen ger bättre vägledning än den klassiska "trappformeln".

Sveriges Arkitekter - Dags att lära sig rita trappor

För några månader sedan lyckades jag hitta denna kurva på nätet, men tyvärr sparade jag inte länken eller kommer ihåg hur jag hittade dit. Är det någon som vet var den finns?
 
Ingen som känner till den här kurvan? Typiskt att jag slarvat bort länken till den :(
 
I
Formeln beskriver innerkurvan i trapploppet m.h.t. gånglinjens placering. Den bör ligga 60-63 cm från svängen. Därav erhålles r=radien på trappan. Vad g står för har jag glömt.

Det var kul att se skribenten i länken ondgöra sig över att trappor utan språng (dagens trend) är en styggelse. Lika intressant var det att se att hon som arkitekt börjar fatta att en trappa även kan vara ett smycke och ska vara bekväm. Det handlar därför mer än om steghöjder, bredder, språng och radier.

När jag för 10-talet år sen undersökte landets samtliga tekniska högskolors bibliotek (inkl. utbildning för arkitekter) efter littratur om trappor, hittade jag nada. Min fråga vilken kursbok om detta som ingick i utbildningen lämnades obesvarad av alla utom en och där blev svaret att de hade ingen.

Därför inte att undra på att trappor är en oväsentlig del i arkitekternas s.k. utbildning. Bättre att gå till en trapptillverkare om man vill ha svar och en bra och lättgången och på samma gång snygg trappa.
______________
Byggaren
 
hörde ett påstående att om man kan välja antal steg så är det ojämn antal som är bättre.... Ingen riktig förklaring varför? Trappans rytm???

Och själv sitter jag med en ombyggd trappa "66" räknat ur formel. Kan gott säga att den är för brant = obekväm. Ska försöka få den till det ursprungliga 64 vid kommande renovering av föregående renovering ... kan bara bli bättre :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.