Jag ska putsa en lecamur till växthus och läste att man ska ha Murningsgrund A innan putsbruk B.
Det verkar lite overkill för mig att lägga på flera mm med A-bruket... kan jag blanda det mer som välling och bara slamma på det med en kalkborste? Sen köra med 5-10 mm mur- och putsbruk B?
 
Claes Sörmland
Ja!
 
  • Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
Svärfar påstod att det räckte att göra detsamma med vanligt putsbruk B men jag blev som vanligt nojig och tänkte att murningsgrunden måste vara bättre. Sen blev jag osäker igen... som vanligt
 
N
A bruk har man egentligen nere vid mark som sockel.
Men fungerar även som tunnt grundningsbruk.
Så säger som ovan, slamma tunnt.
Och sen stocka och putsa med b bruk.
Om det finns ett lock på muren hade ju c bruk kunnat fungera bättre, men är inte insatt i ditt projekt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N neo11 skrev:
A bruk har man egentligen nere vid mark som sockel.
Men fungerar även som tunnt grundningsbruk.
Så säger som ovan, slamma tunnt.
Och sen stocka och putsa med b bruk.
Om det finns ett lock på muren hade ju c bruk kunnat fungera bättre, men är inte insatt i ditt projekt.
Är inte helt med på vad du menar med lock på muren... jag har murat 3 varv med leca, sen ska det ställas ett växthus på (byggsats, aluminium).
 
Claes Sörmland
BiFuel BiFuel skrev:
Är inte helt med på vad du menar med lock på muren... jag har murat 3 varv med leca, sen ska det ställas ett växthus på (byggsats, aluminium).
Det låter som en utsatt konstruktion, vilket talar för A-bruk för tunngrundningen.

Det säkraste är att det finns ett tak av plåt som sticker ut över murverket med putsen. Letar sig vatten in bakom putsen så frostsprängs den så lätt.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som en utsatt konstruktion, vilket talar för A-bruk för tunngrundningen.

Det säkraste är att det finns ett tak av plåt som sticker ut över murverket med putsen. Letar sig vatten in bakom putsen så frostsprängs den så lätt.
Ja, det blir nog ganska utsatt. Växthuset har en aluminiumlist som ska täcka ovandelen av putsen men den är nog risk för att den inte riktigt kommer att täcka.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
3 skift med leca betyder att murningen är ca 60 cm hög?.
Grunda med a bruk och putsa med b bruk.
Som ovan skrivit, så kan det inte rinna ner vatten i stenen ovanifrån och bakom.
Då fryser det till slut sönder.
Har du så bör du skippa b bruket och enbart köra cementbruk A, så håller det längre.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
3 skift med leca betyder att murningen är ca 60 cm hög?.
Grunda med a bruk och putsa med b bruk.
Som ovan skrivit, så kan det inte rinna ner vatten i stenen ovanifrån och bakom.
Då fryser det till slut sönder.
Har du så bör du skippa b bruket och enbart köra cementbruk A, så håller det längre.
Ja, 60 cm. Jag ska se hur det blir när vi fått ihop stommen ovanpå. Om det ser ut som risk för vatten så får jag försöka hitta en passande plåt att lägga dit.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som en utsatt konstruktion, vilket talar för A-bruk för tunngrundningen.

Det säkraste är att det finns ett tak av plåt som sticker ut över murverket med putsen. Letar sig vatten in bakom putsen så frostsprängs den så lätt.
På baksidan kommer jag att återfylla för att nå ursprunglig marknivå. Kan jag slamma 2 gånger och sen ställa platonmatta mot väggen innan jag återfyller? Känns onödigt att putsa där det inte kommer att synas. I så fall, hur lång tid mellan omgångarna med slamning?
 
Claes Sörmland
BiFuel BiFuel skrev:
På baksidan kommer jag att återfylla för att nå ursprunglig marknivå. Kan jag slamma 2 gånger och sen ställa platonmatta mot väggen innan jag återfyller? Känns onödigt att putsa där det inte kommer att synas. I så fall, hur lång tid mellan omgångarna med slamning?
5 timmar?
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.