Hej!
Håller på och försöker förstå alla regler kring krypgrunder i nybyggnationer. Om jag förstår videon här: https://isolergrund.se/ så är endast platta på mark samt den konstruktion som isolergrund.se erbjuder typgodkända. Men i princip gäller väl regeln att fuktigheten i grunden inte får överstiga 75% över längre perioder, right? Så kan man åstadkomma det med annan metod är det ok också?

I golvkonstruktionen som kom med mitt hus har man en cembritskiva i botten mot krypgrunden. Betyder det att man inte behöver bry sig så mycket om luftfuktigheten? Cembrit är väl fuktresistent? Men hur säkerställer man att det inte är >75% luftfuktighet på andra sidan cembritskivan i så fall, d.v.s. där bjälklaget är? Dessa är ju av vanligt trä och fixar inte fukt...

Har även ställt en fråga till cembrit direkt så kanske får jag ett uttömmande svar därifrån, så kommer jag svara på min fråga själv.
 
Men är Cembrit diffusionstätt ?
Resistent betyder ju bara att det tar tiud för fukten att tränga igenom: Hur ser det ut efter 10+ år ?

Rent generellt är ju de etablerade metoderna för grundläggning "godkända" så tillvida att de är bevisade att funka. Kan du bevisa att en annna metod funkar så bör den också funka.

Trixet är ju att för att bevisa detta så måste du vetenskpligt visa både beräknignsmässigt och i olika tester, och mest troligt också under ett antal år/årtionend i praktiskt bruk, att det funkar. Du får ju stå för dessa kostnader själv.

Eller så kör du på, men riskerar smällen att behöva bygga om eller fixa det i framtiden, utan att få ut försäkringspengar. Vilket antagligen är ok för en attefallare eller sommarstuga, men kanske inte för ett flermiljonshus ?
 
  • Gilla
SimElg2010
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men är Cembrit diffusionstätt ?
Resistent betyder ju bara att det tar tiud för fukten att tränga igenom: Hur ser det ut efter 10+ år ?

Rent generellt är ju de etablerade metoderna för grundläggning "godkända" så tillvida att de är bevisade att funka. Kan du bevisa att en annna metod funkar så bör den också funka.

Trixet är ju att för att bevisa detta så måste du vetenskpligt visa både beräknignsmässigt och i olika tester, och mest troligt också under ett antal år/årtionend i praktiskt bruk, att det funkar. Du får ju stå för dessa kostnader själv.

Eller så kör du på, men riskerar smällen att behöva bygga om eller fixa det i framtiden, utan att få ut försäkringspengar. Vilket antagligen är ok för en attefallare eller sommarstuga, men kanske inte för ett flermiljonshus ?
Skivan kan knappast vara difftät så som den beskrivs av leverantören. O se upp med krypgrundsmixtrande, är en katastrof om huset börjar lukta mögel eller jordlukt/fuktlukt efter några år…
 
  • Ledsen
dreamie007
  • Laddar…
Men hur gick det, har cembrit återkommit med info?
 
S SimElg2010 skrev:
Men hur gick det, har cembrit återkommit med info?
Ja de har återkommit med två svar:

I min första fråga undrar jag om fuktnivån i grunden är mindre känslig, dvs klarar man av mer än 75% under längre perioder samt om träbjälklaget ovanför cembriten är ”skyddad”.

Svar:
”Jag kan inte uttala mig om hur mycket Cembrit Windstopper skyddar träbjälklaget. Däremot är det en fördel att använda ett oorganiskt material som blindbotten eftersom det är motståndskraftigt mot mögel.”
De har även monteringsanvisningar för uteluftsventilerade grunder.

Jag ställde då frågan om inneluftsventilerad grund och huruvida luften kan ta sig från huset ner i grunden och fick följande svar:

Svar:
”Detta är inget som Cembrit kan svara på endast den som utfört konstruktionshandlingar till denna typ av grund. Cembrit saknar dokumenterad information avseende inneluftsventilerad grundlösningar.”
 
S SimElg2010 skrev:
Skivan kan knappast vara difftät så som den beskrivs av leverantören. O se upp med krypgrundsmixtrande, är en katastrof om huset börjar lukta mögel eller jordlukt/fuktlukt efter några år…
Vill påpeka att jag inte krypgrundsmixtrar utan har köpt ett färdigt paket av Husverket men jag får ingen klarhet i hur de säkerställer en framtidssäker konstruktion etc. Om det är någon som krypgrundsmixtrar så är de dem
 
  • Gilla
SimElg2010
  • Laddar…
EddieHansson
Alltså en krypgrund är ju oftast helt ok om maekförhållandena är bra och ventilationen tillräcklig.

Det finns många varianter av cembrit. Det är helt enkelt en skiva av fibercement. Den är inte fukttät, och det ska den inte vara eftersom fukt som trots allt kommer in i bjälklaget måste kunna torka ur. Det som stoppar fukten från innuti huset är fuktspärr under innegolvet.

Oljehärdad board funkar lika bra.

Är marken fuktig eller blöt bör det åtgärdas med dränering samt plastfolie som läggs ut på marken som stoppar avdunstning.

Så här står det om Cembrit:
Cembrit Windstopper Basic has a very low vapour transmission resistance, enabling moisture from inside the building to pass through.
Edit: inneluftventilerad grund förutsättningar en tätad och väl isolerad grund. Ofta kallas detta för varmgrund. Har du sådana markförhållanden att detta krävs?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Edit: inneluftventilerad grund förutsättningar en tätad och väl isolerad grund. Ofta kallas detta för varmgrund. Har du sådana markförhållanden att detta krävs?
Det var iaf vad vi kom överens med Husverket om och det är vad som står på vår tomt nu
 
EddieHansson
dreamie007 deamie007 skrev:
Det var iaf vad vi kom överens med Husverket om och det är vad som står på vår tomt nu
Det lär väl också funka då. Vad är egentligen som är problemet?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det lär väl också funka då. Vad är egentligen som är problemet?
Att fuktigheten i grunden är ca 85% och har varit så en längre tid. Att Husverket inte svarar om det är ok för deras konstruktion.

Kortfattat att jag inte litar på att konstruktionen i ett längre perspektiv uppfyller de regler som gäller (samt att jag inte är 100% säker vilka regler som faktiskt gäller)…
 
EddieHansson
Vad är det för fukthalt i bjälklaget?
 
85% några veckor om året är ok, men skulle det hålla i sig vill man väl avfukta o få ned det till 75%. Om det sen stiger igen snabbt så kanske man bör kolla upp om allt är utfört enligt Husverkets spec o ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.