Hej!
Behöver hjälp med beslut att byta ut en Nibe 410p till en 8 år gammaldags 750 som vi har möjlighet att köpa begagnat.

Hur länge kan man räkna med att en 750 håller?
Tacksam för all input som finns att få!!
/Karin
 
Hej! I så fall behövs även tilluftsmodulen SAM40 om du ska ersätta en 410P. Jag är tveksam till begagnad F750. Har varit en del bekymmer såsom avfrostningen som fixats med åren och nu är konstruktionen bättre men inte en 8 år begagnad. Är det inte bättre att sätta in en luftluftvärmepump i huset som komplement till 410P? Då kan man även få kyla på sommaren.
 
Jag skulle inte sätta in en 8 år gammal maskin om inte den var väldigt billig.

Dessutom så behöver du lösa tilluften som Josth skriver.
Ofta behöver man också se över isoleringen på avluftskanalen då 750 tar mer energi i frånluften än 410 vilket innebär att avluften blir mycket kallare.
 
lordi och Josth stämmer det verkligen angående SAM40 tilluftsmodul? Jag läser det som att F750 ger dig möjligheten att köra me tilluftsmodul men du även köra utan? Jag sitter i en liknande sits med möjlighet att byta min en gammal frånluftsanläggning ca 20 år mot en på 8 år och överväger det då jag räknat med längre hållbarhet men betydligt mer effektiv då jag sitter på en gammal 360P,
 
W Wikman8 skrev:
lordi och Josth stämmer det verkligen angående SAM40 tilluftsmodul? Jag läser det som att F750 ger dig möjligheten att köra me tilluftsmodul men du även köra utan? Jag sitter i en liknande sits med möjlighet att byta min en gammal frånluftsanläggning ca 20 år mot en på 8 år och överväger det då jag räknat med längre hållbarhet men betydligt mer effektiv då jag sitter på en gammal 360P,
Om du har en 360p så har du ingen uppvärmd tilluft utan den tas från tilluftsdon i ytterväggarna. Då behöver du ingen SAM40.
Däremot måste avluftskanalen vara noga diffusionstätt isolerad hela vägen, annars får du problem med kondens.
 
  • Gilla
Wikman8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.