N
En god vän hade en varmvattenberedare där termostaten upphörde att fungera så beredaren var på konstant vilket medförde en dygnsförbrukning på runt 45 kWh mitt i sommaren. Ny beredare och förbrukningen låg på för henne normala 6-7 kWh/dygn igen.
 
B
Ingenstans det droppar vatten? Vet en som fick en läcka på ett rör under huset som smygläckte varmvatten.

De märkte det på att fjärrvärmeräkningen blev så hög.
 
Ser andra konstigheter:
 
  • Digital display av klimatsystem med temperaturvärden och serviceinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ta reda på vad som drar ström, ni borde ha en modern elmätare från elbolaget som jag gissar kan visa momentan förbrukning och hur det är fördelat på faserna.
Ca 3.5kW/H 24/7 känns extremt mitt i sommaren, börja med att logga in på ert elbolags sida och se om dom inte har staplar med högre noggrannhet.
Om inte per timme så åtminstone per dag så att du kan se att det inte är något som drar jättemycket el någon gång ibland.
Sedan får du kolla elmätaren med jämna mellanrum under tex en helg, när mätaren ligger högt så börjar du bryta säkringar till förbrukning störtdyker och kollar vad som ligger på den säkringen.
Sedan får du se om det är ett fel som orsakar den höga förbrukningen eller om ni använder något på ett annat sätt än tidigare.
B byggarebo2 skrev:
Hej, nybyggt hus 5 år gammalt, egen brunn, jordvärme med nibe 1255 + varmvattenberedare.
Väggar är gjorda med isolering 170+70 och på vinden ligger 400-450mm lösull.
Vi förbrukar nu ca 2000kw varje månad vilket jag tycker känns väldigt mycket mot tidigare. Vår inverter på värmepumpen gick sönder under julen år 2020-2021. Åtgärdats men förbrukningen har inte sjunkit. Elpatronen är ”blockerad” med vilje för att denna ej ska gå. Fattar inte vad som tar förbrukningen?
Vi har ett spabad men det hade vi år 2020 också..
Lägger med lite staplar från eon.
Vad ska vi göra?
Kolla så att inte elpatron i spabadet ligger till hela tiden
 
Spabadet verkar ok!
 
  • Gilla
Per72
  • Laddar…
Attitudeswe
B byggarebo2 skrev:
Ser andra konstigheter:
Framledning till golvvärme verkar galet hög
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Framledning till golvvärme verkar galet hög
B byggarebo2 skrev:
Spabadet verkar ok!
Det finns en meny som heter minsta framledningstemp. Den kan vara högre än kurvan (dvs nuvarande yttertemperatur) förespråkar. Som beräknad framledning kan vara 20, medans minsta framledning kan vara 50. Då leder den fram 50 oavsett hur lågt behovet är.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Kan ju vara att framledningen är så hög beroende på att den nyss har gjort varmvatten också.....
 
  • Gilla
Klargplutte och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Kan ju vara att framledningen är så hög beroende på att den nyss har gjort varmvatten också.....
Låter sannolikt iom att deras gradminuter är 0.
 
V mutalisken skrev:
då kanske den är trasig och typ är på hela tiden. Givaren kanske är trasig. Prova att skruva ned den några grader och se vad som händer.
Nej så skulle vattnet koka och endera exploderar beredaren eller så rinner det konstant ur säkerhetsventilen
 
  • Gilla
Öjje6
  • Laddar…
Som mutalisken skrev, framlednings temperaturen nu vid ca 20 grader plus skulle vara ca 20 grader om inte min värdet är uppställt eller möjligtvis yttergivaren är kass och visar -30 grader till pumpen.
 
Jag har 657 kWh för Juni bara hushållsel + golvvärme i i badrum samt c:a 6 timmar / dygn med polpumpen. Värmen till poolen är Fjärrvärme så den kostar bara 20,4 öre + moms /kWh
 
Du har ingen avfuktare som står och drar under huset?
 
Köp en Tibber Pulse och koppla in i elmätare så ser du exakt förbrukning enkelt. Sen är det bara att börja slå ifrån olika laster (kräver inte Tibber för att fungera)
 
Det verkar onekligen som om pumpen kör varmvatten hela tiden…
Yttergivaren visar rätt temperatur i pumpens panel, minsta framledningtemperaturen är ställd på 20 grade, borde ju kunna ställa denna på min = 5 grader?
Ändrade driftprioritering, tidigare 30min för både värme och varmvatten, nu bara 15min varmvatten.
Kompressorn verkar gå konstant..
 
  • Värmepumpens display med menyn INFO 3 uppvisande serviceinfo, kompressorinfo för varmvatten och blockerad tillståndsinfo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.