Idag skulle jag rengöra innedelen av luftvärmepumpen (ivt nordic inverter) och jag använde ett preparat från jula.
Jag följde instruktionerna men när jag skulle slå på den igen så lyste alla lampor.
Efter lite blippande på fjärrkontrollen så står den nu på avfuktning (droppen). Då lyser ion-lampan och det står 66 i temperaturrutan. Det blåser (svalt) ur innedelen. (Ingen röd lampa)

Ska jag låta den stå så?
Eller ska jag slå av strömmen helt och låta det stå tills på måndag och ringa en reparatör?
Eller något annat?
Är helt okunnig som kanske märks, blir irriterad när jag verkar ha gjort fel trots att jag följt instruktioner (dessutom på inrådan av den servicetekniker som var här och underhöll den senast).
Tack på förhand
/Åsa
 
  • Luftvärmepumpens innedel visas med lysande lampor och temperaturdisplay som visar 66.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S Shea_1 skrev:
Idag skulle jag rengöra innedelen av luftvärmepumpen (ivt nordic inverter) och jag använde ett preparat från jula.
Jag följde instruktionerna men när jag skulle slå på den igen så lyste alla lampor.
Efter lite blippande på fjärrkontrollen så står den nu på avfuktning (droppen). Då lyser ion-lampan och det står 66 i temperaturrutan. Det blåser (svalt) ur innedelen. (Ingen röd lampa)

Ska jag låta den stå så?
Eller ska jag slå av strömmen helt och låta det stå tills på måndag och ringa en reparatör?
Eller något annat?
Är helt okunnig som kanske märks, blir irriterad när jag verkar ha gjort fel trots att jag följt instruktioner (dessutom på inrådan av den servicetekniker som var här och underhöll den senast).
Tack på förhand
/Åsa
Julas preparat brukar vara ofarligt och verkningslöst, men verkar det gjort något som inte förväntades. Frågan är om allt har monterats tillbaks rätt?
 
Hade du av skalet på maskinen? Är det då några kontakter som skulle tas av? (så är det på min IVT). Testa isf att ta ur ich trycka dit dem igen ordentigt, har ibland det problemet efter rengöring.
 
Jag får allt ringa en servicetekniker imorgon, den verkar inte må något vidare.
Lärdom: låt den som kan sköta rengörandet...
 
Jag nöjer mig med filtren i fortsättningen.
 
EddieHansson
S Shea_1 skrev:
Idag skulle jag rengöra innedelen av luftvärmepumpen (ivt nordic inverter) och jag använde ett preparat från jula.
Jag följde instruktionerna men när jag skulle slå på den igen så lyste alla lampor.
Efter lite blippande på fjärrkontrollen så står den nu på avfuktning (droppen). Då lyser ion-lampan och det står 66 i temperaturrutan. Det blåser (svalt) ur innedelen. (Ingen röd lampa)

Ska jag låta den stå så?
Eller ska jag slå av strömmen helt och låta det stå tills på måndag och ringa en reparatör?
Eller något annat?
Är helt okunnig som kanske märks, blir irriterad när jag verkar ha gjort fel trots att jag följt instruktioner (dessutom på inrådan av den servicetekniker som var här och underhöll den senast).
Tack på förhand
/Åsa
Är kanske något som du inte kopplat tillbaka rätt. Tex att luftriktarna inte sitter som de ska eller att någon kontakt är lös.

Det brukar inte Var svårt att rengöra en värmepump.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Nu verkar den reagera som den ska på olika inställningar, men den röda lampan lyser fortfarande
 
  • Väggmonterad AC-enhet med en röd och två blå lysdioder tända, ovanför en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
Vad står det i manualen?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vad står det i manualen?
Nu verkar vi komma till ett ytterst pinsamt moment. Driftslampan ska lysa rött.
Som jag mindes det skulle den lysa grönt. Herregud...
 
  • Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
...så är det ibland, bara att acceptera och gå vidare...
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Du råkade inte spruta medel på temeratursensorn och att det torkat nu? Min sitter till så att det är lätt att spruta på den. Brukade sätta en lite påse om den i början när jag var ovan.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Du råkade inte spruta medel på temeratursensorn och att det torkat nu? Min sitter till så att det är lätt att spruta på den. Brukade sätta en lite påse om den i början när jag var ovan.
Möjligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.