Jag har skaffat mig en HQ 310 och installerat den på min gavel av huset som består av plattor på marken.
Men hur skruvar jag fast den i plattorna? Skall man borra för plugg?
Skall man borra genom plattan för att ev vatten inte skall frysa och spränga plattan i vinter?
Hur grova skruvar behövs? Tittar man på fästskruvarna man skall använda i jorden så kan man undra...
Tack på förhand till alla ni som är insatta i ämnet.
Bosse i Västerås
 
  • Gilla
Mimsan4
  • Laddar…
Jag har borrat rakt igenom med 8mm betongborr. Sedan var det bara att använda passande 8mm plugg och skruvar ca 4mm, brickor i hålen, för de är ju rätt stora.
 
Narren666
Ösgammaltråd, jag vet. Men provar ändå.

Hur blev det tillslut? Blev det någon montering på plattorna?

Samt hur gjorde du med guide/begränsningskabeln?

Jag har lite samma tanka med 60mm tjocka plattor. 60*60 cm stora
 
Jag har borrat genom betongplattorna under laddstationen med en rätt stor borr, typ 14mm, och fäster laddstationen med de vanliga markeringarna i marken därunder. Det fungerar bra.

Det går bra att lägga kabeln under plattorna. Ner till 25cm ska fungera.
 
  • Gilla
Henke12345
  • Laddar…
Narren666
PNO PNO skrev:
Jag har borrat genom betongplattorna under laddstationen med en rätt stor borr, typ 14mm, och fäster laddstationen med de vanliga markeringarna i marken därunder. Det fungerar bra.

Det går bra att lägga kabeln under plattorna. Ner till 25cm ska fungera.

Ah ok. Då förstår jag det som att du använder HQs plastskruv?

Eller behöver man några längre för att det ska bita i ordentligt?
 
Jag kör med plastskruvarna, ja. Laddstationen går ingenstans. Skruvarna är ju bara till för att den inte ska åka iväg när roboten ska upp på den. Och i sidled så sitter skruvarna väldigt bra. Däremot så greppar dom inget vidare i sättsanden under plattorna, men vad gör det.
 
Narren666
PNO PNO skrev:
Jag kör med plastskruvarna, ja. Laddstationen går ingenstans. Skruvarna är ju bara till för att den inte ska åka iväg när roboten ska upp på den. Och i sidled så sitter skruvarna väldigt bra. Däremot så greppar dom inget vidare i sättsanden under plattorna, men vad gör det.
Ah, det var det som jag tänkte också, att det inte biter så bra i sanden. Men om det funkar bra för dig så (y)

Då ska jag prova samma tillvägagångssätt.

Jag har även tillhörande tak/garage till HQ.
Den behöver ju lite mer markförankring.
Borde man inte kunna lägga tryckt regel under som man skruva låååånga träskruv i. Givetvis rostfria, motsvarande. ?
Som då ligger under sättsand och marksten
 
Redigerat:
Jag har borrat genomgående hål med vanlig röd plugg och rostfri montageskruv och båtbricka. Är ju inte några våldsamma krafter den ska stå emot (förhoppningsvis).

Vit träram på betongplattor vid husvägg, innehåller svart utrustningslåda, omgiven av gräs och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RSAndersson och 1 till
  • Laddar…
Narren666
D droidekas skrev:
Jag har borrat genomgående hål med vanlig röd plugg och rostfri montageskruv och båtbricka. Är ju inte några våldsamma krafter den ska stå emot (förhoppningsvis).

[bild]
Ah, det är dem två lösningar jag också funderat på.

Jag är trött på att behöva trimma det sista runt om ladden och taket som roboten inte tar :D
 
  • Gilla
WIP
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Jag har borrat genomgående hål med vanlig röd plugg och rostfri montageskruv och båtbricka. Är ju inte några våldsamma krafter den ska stå emot (förhoppningsvis).

[bild]
Hallå,

Gammal tråd som tas upp men jag har en fråga.

Hur har du gjort med begränsningskablarna? Vart har du dragit dem?
Jag har plattor som min gardena står på. Kan jag dra kablarna rakt framifrån stationen (under plattorna) till baksidan för anslutning? Då möts ju i så fall begränsningskabel och guide kabel i gräsmattan just framför stationen.

Eller måste jag gå in med begränsningskablarna längre vid sidan av stationen för att ansluta dem på baksidan?
 
tårtkennet tårtkennet skrev:
Hallå,

Gammal tråd som tas upp men jag har en fråga.

Hur har du gjort med begränsningskablarna? Vart har du dragit dem?
Jag har plattor som min gardena står på. Kan jag dra kablarna rakt framifrån stationen (under plattorna) till baksidan för anslutning? Då möts ju i så fall begränsningskabel och guide kabel i gräsmattan just framför stationen.

Eller måste jag gå in med begränsningskablarna längre vid sidan av stationen för att ansluta dem på baksidan?
Om du tittar på min bild så ser du ljusgrå fog i i tre av springorna mellan plattorna in mot laddstationen. I dessa ligger respektive kabel med guiden i mitten.
Tittar du sedan noga i gräset så ser du hur höger begränsning svänger 90 grader höger en bit in på gräset och guiden fortsätter rakt fram.

Tillägg: Kablarna har sedermera flyttats ner under plattorna men samma dragning som innan.
 
D droidekas skrev:
Om du tittar på min bild så ser du ljusgrå fog i i tre av springorna mellan plattorna in mot laddstationen. I dessa ligger respektive kabel med guiden i mitten.
Tittar du sedan noga i gräset så ser du hur höger begränsning svänger 90 grader höger en bit in på gräset och guiden fortsätter rakt fram.

Tillägg: Kablarna har sedermera flyttats ner under plattorna men samma dragning som innan.
Najs! Då får du bli att ta bort plattor och lägga dem under med lite avstånd mellan kablarna.

Måste plattan för klipparen förankras i markstenen? Eller flyttas den mycket på sig om man inte skruvar fast den tro?

Tack för snabbt svar! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.