Lägenhet från tidigt 60-tal.

Material i väggen: Masonit, reglar, isolering och vad som verkar vara en eternitskiva längst ut.

Höjd över marken: ca 6 meter

Det sitter ett ventilationshål 1,5 meter över golvet i mitt kök. Jag vill ha antingen kylskåp, ugn eller överskåp där, så hålet skulle behöva flyttas upp till hörnet straxt under taket.

En gång i tiden har det suttit ett metallnät innanför ventilationsgallret, men det är bortskuret och småfåglar har använt ventilen som allmän toalett i ett antal år. Så oavsett om jag hittar en lösning där ventilen kan vara kvar på sin nuvarande plats eller inte så måste den åtgärdas.

Har inte kontaktat föreningen ännu.

Det jag undrar är vad en hantverkare kan tänkas ta betalt för ett sådant jobb. På ett ungefär.

Ventilationshål med ovalt gallret 1,5 meter över golvet på en smutsig vägg i en lägenhet från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det där är ventilationshålet för ett kallskafferi och ska inte användas som till- eller frånluft i köket. Normalt ska det isoleras och täppas till när man inte längre har ett kallskafferi. För säkerhets skull behöver du kolla med styrelsen eftersom de är ansvariga för ventilationen i lägenheterna. Du får absolut inte ta upp några nya hål genom väggarna själv utan tillstånd av föreningen.

I kök ska det inte finnas någon tilluft utan endast frånluft via imkanalen (nära spisen/hällen).
 
Tack!

Ok.. jag som tänkte att det kunde vara bra med ett hål i väggen.. dels leda ut värme från kyl och frys vid behov och dels utblås från köksfläkt och ventilation av avloppet i badrummet, där det gurglar till i handfatet när grannen spolar i toaletten (och sen vill man inte gå in där på flera timmar för att det stinker).
 
BirgitS
När det gäller avloppet i handfatet så verkar det som att det är nästan stopp någonstans så se till att göra rent rören under handfatet och golvbrunnen. Om det inte hjälper så felanmäler du problemet så att föreningen kan spola stammarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.