Jag har ett litet större gammalt hus i norra Jämtland, som jag nu efter 35 år skall måla om. Huset har liggande fjällpanel och målades för 35 år sedan med Lotun Demideck Täcklasyr. Det har hållit sig fantastiskt bra, helt utan mögel eller avflagnande färg och färgnyansen är fortfarande ungefär som för 35 år sedan. Givetvis har en del av färgen spolats bort av regn under dessa år och nu är det som sagt dags att måla om. Vi har borstat bort all lös färg med stålborste och nu är det dags att välja färgsystem.
Jag skulle även denna gång vilja ha en täcklasyr eftersom det har fungerat så bra hittills och jag funderar på Jotuns Demideck Täcklasyr som numera är en blandning mellan alkydolja och akryl (kanske inte samma som vi hade den gången för 35 år sedan). Den är dock ganska dyr och kostar c:a 30 % mer än Beckers Perfekt Täcklasyr som också är en blandning av alkydolja och akrylat.

Är det någon som har erfarenheter av dessa färger? Jag skulle gärna vilja att det höll 35 år även denna gång, även om inte jag personligen kommer att få den fulla glädjen av detta eftersom jag då kommer att vara 105 år gammal om jag skulle leva.
 
Önskar jag visste vad mitt hus målades med för 35 år sedan. Vilket minne.
 
Kör på samma fabrikat som sist dvs jotun, att byta fabrikat kan innebära problems.

Jotun är ju visserligen dyrt men pengarna är nog väl investerade där, slå ut priset för färgen som huset målades med för 35 år sedan så blir nog årskostnaden inte så hög.
 
för 35 år sen fanns det tillsatser som hjälpte färgen att hålla mot mögel och UV ljus. Moderna färger håller inte lika länge så du hinner måla om minst 3 gånger innan du blir 105 :). Och jag önskar dej att du får leva länge så du hinner med det :).
gaia
 
Det blev Jotun Demidekk Täcklasyr på fasaden och Ultimate på foder, knutar och vindskivor. Den som lever får se hur länge det håller denna gång
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
B bjurel skrev:
Det blev Jotun Demidekk Täcklasyr på fasaden och Ultimate på foder, knutar och vindskivor. Den som lever får se hur länge det håller denna gång
Ett gammalt inlägg ser jag, men hur har täcklasyren hållt sig under dessa ca 10 åren? Har själv ett hus som är målat med demidekks täcklasyr. Gissa på att huset är målat 1980 sist då dem gjorde om huset från putshus med extra isolering & satte dit panel. Så gissningsvis har täcklasyren suttit i 42 år. Mäktig!
 
  • En burk med Demidekk täcklasyr från Jotun står på träreglar, visande märket och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönmålat hus med träpanel, röda fönsterkarmar och en entrétrappa efter 42 år med täcklasyr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med ljusgrön täcklasyr och vita fönsterkarmar, taget i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har hållit sig väldigt bra. Ser inga behov att måla om i min livstid (är nu 80 år) så det blir väl nästa generation som får glädjen att välja färg nästa gång.
 
  • Gilla
Lorre28 och 1 till
  • Laddar…
B bjurel skrev:
Det har hållit sig väldigt bra. Ser inga behov att måla om i min livstid (är nu 80 år) så det blir väl nästa generation som får glädjen att välja färg nästa gång.
Kanon! Skönt att höra, jag få också satsa på den sorten du skrev & hoppas på att den är lika bra nu som den var när du målade om. Tack för snabb feedback!:)
 
Nu är det naturligtvis så att det skiljer en hel dem mellan olika områden i landet. Jag har också ett hus ute vid havet i Stockholms skärgård och där får man måla om minst vart 15:e år pga den höga fuktbelastningen. Uppe i fjällvärlden är det i snitt mycket torrare och därför håller färgen längre.
 
  • Gilla
Lorre28
  • Laddar…
Hej Bjurel!
Har du luftspalt på huset som målades med täcklasyr? Vi har ingen luftspalt på vårat 70-tals hus, och har blivit avrådda att måla med akrylat. Någon nämnde täcklasyr som bra val för hus utan luftspalt. Tänker att om ditt hus inte ruttnat på 45år så känns det ju tryggt!
 
S StorBagaren skrev:
Hej Bjurel!
Har du luftspalt på huset som målades med täcklasyr? Vi har ingen luftspalt på vårat 70-tals hus, och har blivit avrådda att måla med akrylat. Någon nämnde täcklasyr som bra val för hus utan luftspalt. Tänker att om ditt hus inte ruttnat på 45år så känns det ju tryggt!
Hej
Jag har tre hus som jag har målat med Jotuns täcklasyr. Ett som ligger i norra Jämtland och det har luftspalt och höll sig i 35 år. Två som ligger alldeles nere vid vattnet på Dalarö varav det ena med och det andra utan luftspalt. Dessa har nu hållit i 20 år och är inte ommålade ännu och det är ingen skillnad mellan dem. Klimatet vid vattnet i Stockholms skärgård, med saltstänk och fukt från havet, är dock mycket tuffare mot målarfärg än fjällklimatet, så 35 år är nog litet optimistiskt där.

Sedan ska man ha klart för sig att de flesta som ger "goda" råd om målning, inte har en susning om vad de talar om, så du får nog ta ditt beslut själv. Jag tror dock att både Alcro och Jotun har bra färger om man väljer någon av de dyrare varianterna och jag har för ett år sedan målat om ytterligare två hus i Tungelsta (Haninge kommun, ett par mil in i landet) som inte heller hade någon luftspalt. Då använde jag Jotuns Ultimat som inte är en täcklasyr.
 
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
B bjurel skrev:
Hej
Jag har tre hus som jag har målat med Jotuns täcklasyr. Ett som ligger i norra Jämtland och det har luftspalt och höll sig i 35 år. Två som ligger alldeles nere vid vattnet på Dalarö varav det ena med och det andra utan luftspalt. Dessa har nu hållit i 20 år och är inte ommålade ännu och det är ingen skillnad mellan dem. Klimatet vid vattnet i Stockholms skärgård, med saltstänk och fukt från havet, är dock mycket tuffare mot målarfärg än fjällklimatet, så 35 år är nog litet optimistiskt där.

Sedan ska man ha klart för sig att de flesta som ger "goda" råd om målning, inte har en susning om vad de talar om, så du får nog ta ditt beslut själv. Jag tror dock att både Alcro och Jotun har bra färger om man väljer någon av de dyrare varianterna och jag har för ett år sedan målat om ytterligare två hus i Tungelsta (Haninge kommun, ett par mil in i landet) som inte heller hade någon luftspalt. Då använde jag Jotuns Ultimat som inte är en täcklasyr.
Stort tack för svar!
Ena färghandeln var 99% säker på att vår panel var tidigare målad med täcklasyr, och rekommenderade att fortsätta med det. Panelen ser dessutom ut att ha mått bra av det. Kommer köra med Jotuns classic täcklasyr, känns som om den har funkat väl för dig (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.