Vad tror ni på detta forum, är detta en bra ide?
Och är det möjligt att göra, och är det godkänt?

Jag tänkte dra dräneringsslangen från min luftvärmepump in i krypgrunden genom en ventil och ner i ett avlopp som kommer från badkaret.

Avloppsröret är på 75mm.

Mina frågor/funderingar, se respektive nummer på bilden:

1
Är det här en skjutmuff?
I så fall, hur hårt sitter en sån? Grejerna verkar ju sitta stenhårt.
Kan de har limmat eller tätat den på 1980-talet när det sattes dit?
Annars går det att dra upp det nedre röret in i denna så man får loss det nedre röret (nr 2 alltså).
Och om det går, kan man använda skjutmuffen igen, eller ska man sätta dit en ny sen?
Känns ju lite risky att det kan läcka där i övergången, markering nr 5 på bilden.

3
Detta är en AVLOPPSRÖRFÖRGRENING 75X50 45° som var min ide att sätta dit, artnr 88-089 på Biltema. Sågar av rör nr 2, och sätter dit den. Under förutsättning av nr 2 går att få loss.

4
Detta är dräneringsslangen som kommer från luftvärmepumpen genom ventilen, den lägger jag så den skapar ett slags vattenlås.
Dräneringsslangen är 30mm som tjockast, men som ni ser är den inte helt jämn, utan som en spiral.
Frågan är hur får man detta att bli tätt ner i ett 50mm avloppsrör?
Hittade denna nippeln:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/gumminippel-50-32-mm-2000047671
Men dels är den ju för 32 mm, men sen skulle det ju ändå inte bli riktigt tätt då slangen inte är helt slät.
Är det massa gaffatejp som gäller, eller finns det någon nippel som skulle funka?
Man vill ju inte att det ska pysa ut en massa avloppslukt som fyller hela krypgrunden och sen exploderar när man tänder en ficklampan där nere!

Vad tror ni?
 
  • Krypgrund med avloppsrör och etiketterade punkter för dräneringsslang från luftvärmepump, förgrening och möjlig skjutmuff.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Vad har du för avloppsrening? Kommunalt, infiltration etc.?
Kommuner brukar förbjuda denna typen av lösningar på spillvattenledningar. Vattnet bör ledas till dagvatten eller stenkista.
 
Å fasen, kan det vara så? Jag har kommunalt avlopp i Stockholm.
Och jag som tyckte det var en så bra ide.
Det är ju inte några större mängder som regn, men det kanske inte spelar någon roll?

Så då blir det till att gräva en stenkista, vad träligt!
 
EddieHansson
Men... Så mycket vatten är det ju inte som kondenseras i värmepumpen. Det vanliga är ju att låta vattnet bara rinna ut på marken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Men... Så mycket vatten är det ju inte som kondenseras i värmepumpen. Det vanliga är ju att låta vattnet bara rinna ut på marken.
Men på vintern då? Då blir det ju ett stort isberg under LLVP?
 
EddieHansson
Niklas Holmgren Niklas Holmgren skrev:
Men på vintern då? Då blir det ju ett stort isberg under LLVP?
Har inte märkt det här. Men har sett det hos andra. Det finns avledning för det. Det vattnet kommer från utedelen och inte via slangen från innedelen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Har inte märkt det här. Men har sett det hos andra. Det finns avledning för det. Det vattnet kommer från utedelen och inte via slangen från innedelen.
Jo men det är alltså utedelens kondensvatten jag ska leda bort till avloppet, jag har en pancake med värmekabel i slangen som sitter under utedelen. Innedelens vatten går bara ut på marken.
 
EddieHansson
Då lär det väl gå bra. Vet du om du har problem idag? Kan du inte ha en hylla/kanal som leder bort vatten från husväggen?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Då lär det väl gå bra. Vet du om du har problem idag? Kan du inte ha en hylla/kanal som leder bort vatten från husväggen?
Jag har precis installerat LLVP, och håller på att planera för bortforslingen av kondensvattnet från utedelen, speciellt vintertid. Har tre alt
Alt 1 låta vattnet gå från pancake till stenkista
Alt 2 ha en plåt som gör att vattnet rinner bara ut på marken, med risk för isberg på vintern
Alt 3, det som jag undrar i denna tråd, låta det gå från pancake till avloppet

Just nu verkar det blir alt 1 eller 2
Så jag har inget problem än
 
B
Du bor ju i Stockholm, det är rätt sällan många dagar med minusgrader i sträck. Blir det verkligen ett isberg? Jag bor i Västerås och skippade både pancake (drar ström) och stenkista. Inga problem. Visst blir det en hög, men spelar det nån roll? Så länge det inte kommer upp i maskinen är det ingen fara.Sen kommer ju några dagar med plusgrader och så försvinner allt.

Det viktiga är väl att den inte står så till att man kan få en isbana i
Närheten av den, eller att vattnet påverkar grunden negativt.
 
B BSOD skrev:
Du bor ju i Stockholm, det är rätt sällan många dagar med minusgrader i sträck. Blir det verkligen ett isberg? Jag bor i Västerås och skippade både pancake (drar ström) och stenkista. Inga problem. Visst blir det en hög, men spelar det nån roll? Så länge det inte kommer upp i maskinen är det ingen fara.Sen kommer ju några dagar med plusgrader och så försvinner allt.

Det viktiga är väl att den inte står så till att man kan få en isbana i
Närheten av den, eller att vattnet påverkar grunden negativt.
Står din på ett markstativ eller hänger den på väggen? Jag har markstativ, och tänkte att det kan vara rejält med minus nån månad i sträck, och så en del snö, hur klarar den det då? Jag ser bara ett stort Titanic isberg framför mig
 
B
Markstativ. En gång fick jag hacka lite, då jag tyckte det började bli för mycket. Men jag tror det var i onödan vädret vände ganska snabbt.
 
B BSOD skrev:
Markstativ. En gång fick jag hacka lite, då jag tyckte det började bli för mycket. Men jag tror det var i onödan vädret vände ganska snabbt.
Det låter som om jag ska köpa en plåt och lägga under med lite lutning, och testa denna kommande vintern och se hur det blir. Skippar pancake och den olagliga avloppsanslutning tills vidare, så får det nog bli.
Tak då, har du nått tak eller annat skydd till din luftvärmepump BSOD?
 
Du har ingen dräneringsslang runt grunden som går vidare till brunn för dagvatten?

Jag har dragit slangen iväg under trädäck ca 1.5m bort från grunden. Aldrig upplevt några problem med is.
 
P pennybridge skrev:
Du har ingen dräneringsslang runt grunden som går vidare till brunn för dagvatten?

Jag har dragit slangen iväg under trädäck ca 1.5m bort från grunden. Aldrig upplevt några problem med is.
Tyvärr har jag inte det, men jag tänker köpa ett dräneringsrör och lägga där precis framför LLVP i marken och låta den gå 1-1,5 meter bort, typ 30-40cm djupt, beroende på hur stenigt det är där. Så får jag se hur det fungerar under kommande säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.