Håller på att bila bort en platta som sitter ihop med huset. Har bilat x-antal timmar och är snart klar men jar har hört att man inte bör bila så länge åt gången stämmer det? Hur mkt på en dag?
vad rekomenderas rent hälsomässigt?
mvh
M
 
Beror helt och hållet på maskinen och dess vibrationsklass.

Jag har en kinesmaskin som jag får tennisarmbåge av efter 10 minuter.
Min nya lyxinvestering Bosch GSH 5 E kan jag köra sträckvis i timmar innan samma känsla uppstår.

Kolla med maskintillverkaren hur maskinen är klassad, finns rekommendationer från arbetarskyddsstyrelsen på hur länge man får köra olika klasser.

Mvh
 
jag kör en Hilti TE76 P...har kört den timmar i sträck....bilade 6h i fredags....sen hörde jag att
man inte "bör" bila mer än korta stunder rent hälsomässigt...därför jag undrade:)...
mvh
M
 
Allt som skakar och vidrerar är ohälsosamt och ska endast köras i korta omgångar om man jobbar med det. Men det är ju med det som med en massa annat, man vill ju bli klar...
 
Om du som hempulare kör ett hårt arbetspass någon enstaka gång är det ju inget speciellt farligt. Du känner ju om du blir trött eller får ont någonstans. Det är ju en helt annan femma att stå dag ut och dag in i åratal och köra slitsamma arbetsmoment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.