Nybliven husägare, massor med fix framför mig och det är både läskigt och superkul:) jag vill göra hål i yttervägg för kattlucka. Om några år tänker jag mig att sätta altandörr där, men för att kisse skafå tillgång snarast till trädgården ( ska nätas in), tänker jag att kostnaden blir lite lägre med bara luckan till att börja med.

Undrar om nån vet ifall det vanligtvis krävs bygglov för detta? ( det är ju en ändring av fasad, men en liten liten en) en annan fundering, VEM /vad kan utföra denna håltagning? Det är tegelfasad. Osäker på detta med bärande och icke bärande väggar när det gäller ytterväggar? Och, vad kan det tänkas kosta att ta hit en snickare(?) Som tar upp hålet för kattluckan? Tusen frågor, tacksam för all input/ tips från nån som gjort detta osv.
 
Unikt namn
Det måste väl bli nästan dubbelt så dyrt att dela upp detta projekt i två steg om du ska hyra in någon som gör håltagningen? Dubbel arbetstid, restid och etablering.
Det kanske finns katt-luckor eller någon finurlig diy-lösning för fönster som går att använda provisoriskt.
 
ralvejd
Jag har tegelhus och valde därför att sätta luckan i altandörren. Kostnad obefintlig.
 
Claes Sörmland
I Itse skrev:
Nybliven husägare, massor med fix framför mig och det är både läskigt och superkul:) jag vill göra hål i yttervägg för kattlucka. Om några år tänker jag mig att sätta altandörr där, men för att kisse skafå tillgång snarast till trädgården ( ska nätas in), tänker jag att kostnaden blir lite lägre med bara luckan till att börja med.

Undrar om nån vet ifall det vanligtvis krävs bygglov för detta? ( det är ju en ändring av fasad, men en liten liten en) en annan fundering, VEM /vad kan utföra denna håltagning? Det är tegelfasad. Osäker på detta med bärande och icke bärande väggar när det gäller ytterväggar? Och, vad kan det tänkas kosta att ta hit en snickare(?) Som tar upp hålet för kattluckan? Tusen frågor, tacksam för all input/ tips från nån som gjort detta osv.
En så liten förändring av fasaden kan rimligen inte kräva bygglov.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En så liten förändring av fasaden kan rimligen inte kräva bygglov.
Ofta kräver fasadändringar bara en anmälan, inte bygglov (kan du skilja mellan kommuner men rent generellt är det oftast så). Bästa tipset är ändå att höra av dig till din kommun och fråga vad som behövs för att sätta in en ny altandörr. En liten kattlucka hade jag inte lagt energi på att basunera ut till vida världen…
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.