Hejsan
Jag bor i en lägenhet där det ligger klinker innanför dörren som går över i ett parkettgolv..
Innan jag flyttade in var parketten skadad med fukt från klinkerhållet
Vidare har det ökat med tiden (se bild)
Klinket ligger lägre än parkettgolvet och det är en springa på 1,5 cm mellan golven som täcks med list !
Till saken
Jag har katt som har kissat på klinkersen (3ggr på skor vid andra ändan ) men jag har direkt tagit upp det!
Jag finner det otroligt ofattbart att denna väta skulle krypa 1 meter bort från golvet och via en springa på ca 2 cm djup där parketten ligger ovan klinkersen.. till golvet!?
vad kan vara felet? kan det vara fel fog i klinkersen? som drar ner vatten mm i undergolvet som samlas i springan och avdunstar där som kryper in i golvet??
jag vet till 100% att katten inte kissat vid golvet/springan/listen
Behöver hjälp så jag inte blir anklagat av bostadsbolaget!
 
  • Övergången mellan klinkergolv och skadat parkettgolv med synlig springa och täcklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket snö på vintern där du bor? Blir lätt att man drar med sig in lite varje dag, speciellt med barn hemma. En skobricka kan lösa det isf.

Kanske kan man ta bort fogen mellan klinker och parketten för att minska fukttransporten, sen dölja allt som ser tråkigt ut med en övergångsprofil.
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
BirgitS
Hur gör du rent golven?
För mycket vatten vid städning kan orsaka fuktskador.
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gör du rent golven?
För mycket vatten vid städning kan orsaka fuktskador.
Ja jag tänkte så oxå och jag har nog använt för mkt vatten
Men inte överdrivet
Klinkersfogen borde klara det!
 
A ati skrev:
Mycket snö på vintern där du bor? Blir lätt att man drar med sig in lite varje dag, speciellt med barn hemma. En skobricka kan lösa det isf.

Kanske kan man ta bort fogen mellan klinker och parketten för att minska fukttransporten, sen dölja allt som ser tråkigt ut med en övergångsprofil.
Ja jag tänkte så först oxå men det är en glipa mellan trägolvet och klinkersen och den är ca 1,5 cm bred och minst lika djup!
Dessutom ligger golvet högre än klinkersen!!
så det känns som om det måste komma en hel del vatten där för att bli så här
Och ja det var värre i vintras / därefter tvättar jag golvet sällan där för att just det inte skall bli så här !
 
Fogen är inte vattentät.
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
T
Inte en lösning på problemet, men för att dölja så kan man ju slänga på en list över. Det behöver inte se så illa ut.
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Fogen är inte vattentät.
Jag misstänker det skarpt! kan man fixa det på nåt sätt?
 
T TechChad skrev:
Inte en lösning på problemet, men för att dölja så kan man ju slänga på en list över. Det behöver inte se så illa ut.
Ja precis , så kan man göra om inte den mörka vattenskadan fortsätter sprida sig
 
Strulmaja Strulmaja skrev:
Jag misstänker det skarpt! kan man fixa det på nåt sätt?
Nä, det är därför man måste täta under. Tänk badrum; där tätar man vägg och golv innan plattsättning. Vattnet letar sig igenom fogen, sen rinner den längs tätskiktet ned i brunnen exempelvis.
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Nä, det är därför man måste täta under. Tänk badrum; där tätar man vägg och golv innan plattsättning. Vattnet letar sig igenom fogen, sen rinner den längs tätskiktet ned i brunnen exempelvis.
Ja precis !
Jag har bott i hus o byggt själv innan detta är min första hyreslägenhet och den är av nyare modell så jag förvånar mig över dem dåliga materialen!
 
BirgitS
Strulmaja Strulmaja skrev:
Ja jag tänkte så oxå och jag har nog använt för mkt vatten
Men inte överdrivet
Klinkersfogen borde klara det!
Du får nog börja fukttorka i stället för att våttorka. Alltså mycket väl urvriden trasa/duk.
Alla trägolv är känsliga för vatten och då särskilt i plankändarna.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får nog börja fukttorka i stället för att våttorka. Alltså mycket väl urvriden trasa/duk.
Alla trägolv är känsliga för vatten och då särskilt i plankändarna.
Själva golvet fukttorkar jag och numer klinkersen oxå! Tack för tips!
 
Tack för tipset
Jag har provat det .. men det sitter inte på ytan utan inne i parketten ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.