Hej

Vad föreslår ni för virke till ett 5x2 m mål, liksom 5 m är lite långt/brett och kommer bli lite hängande, hur kan man stärka upp det utan att det blir alldeles för dyrt? en bra stark skarvning?

Eller ska man skaffa en 5 m stålregel, H-balk?
 
Vilka mått får det vara?
 
Möjligen duger 90x90 regel som 5 m ribba, främre och bakre, sen har jag två byggtimmer liggandes som stolpar.

Men resten, vad vore lämplig, duger 45x70?

plus lite vinkeljärn.
 

Bästa svaret

K
B bope skrev:
Möjligen duger 90x90 regel som 5 m ribba, främre och bakre, sen har jag två byggtimmer liggandes som stolpar.

Men resten, vad vore lämplig, duger 45x70?

plus lite vinkeljärn.
Ska det vara stationärt så duger nog 45x70, men jag skulle nog ändå gå upp en dimension för att det inte ska kännas rangligt.. Och man vet aldrig om ungar får för sig att klättra osv. (nog för att 45x70 håller för ett litet barn men kan nog upplevas rangligt i vissa lägen och om längderna är långa)
 
TS skriver ju ingenstans att det handlar om barn.

Sen är det givet att barn eller ej så kommer någon att hoppa upp och hänga i armarna från ribban.
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
TS skriver ju ingenstans att det handlar om barn.

Sen är det givet att barn eller ej så kommer någon att hoppa upp och hänga i armarna från ribban.
Barn som i 15 åringar =)
Om dom hänger i 90 regel så kommer den nog ändå knäckas.

Hyfsat stationärt kommer det vara.

Främre och bakre ribba i 90x90 just för att spännviden blir så lång, stolpar i byggtimmer, sen är den bakre/resten i ramen 45x70.

Jag hittade en bra beskriving

Ritning av en gungställning med måttangivelser, främre och bakre ribba i 90x90, och stolpar i byggtimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blev 70x70 reglar plus lite 45x70, mycket var urplockat ur den lokala bygghandeln.
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.