Min laddstation "flimrar" blått?
Ej fast blått, ej blinkande blått, ej blinkande rött..
Roboten hittar ej signalen.
Yttre slinga ok, robot ok, skruvat isär och kollat igenom laddstationens inre slinga och anslutningar, inga okulära problem.
Detta snabba flimrande finns ej beskrivet, någon som vet vad det kan vara?
 
Börja med att kontrollera spänningen till laddstationen. Enligt manualen borde den ligga runt 34V(?).
 
Och sen....lampan flimrar bara när man ansluter den yttre slingan, lyser fast blått sken när den inte är ansluten....??
 
Anslut tillfälligt en annan tråd, än den yttre slingan, för att se om problemet ligger där. Den kanske har blivit kortsluten mot jord/mark
 
Tänkte så..har 2 slingor och två robotar så jag har kunnat uteslutit allt "yttre", felet ligger i laddstationen, testat på 2 slingor där laddstation nr 2 fungerar på båda slingorna...
 
Förstår nog inte riktigt. Har du två robotar och laddstationer på samma tomt? Kan du göra en enkel skiss, som visar hur du har kopplat?
 
Redigerat:
Ja, jag har 2 gräsmattor, 2 robotar och 2 separata slingor och 2 laddenheter, fram och baksida av tomten.
Inget konstigt med det..kan ju inte ha en och flytta hela tiden..
 
Så det är därför jag kunnat uteslutit fel på slingan och roboten samt en av laddstationerna. Alltså fel på en av stationerna som alltså flimrar blått istället för fast sken
 
Har din inkoppling fungerat tidigare, eller är det en ny installation?
Enligt manualen behöver det vara minst 7m mellan begränsningskablarna, om samma robotmärke används, iom att de stör varandra. Det kanske du redan har koll på?
 
Tack, jadå, det har funkat..plötsligt började den ena flimra..kan ju vara åska eller fukt som skadat enheten.
Är mest ute efter VAD som kan vara felet i enheten men börjar nog med kretskortet..
 
Eftersom problemet uppstår när du ansluter slingan, kan det vara något fel med drivkretsen, som skapar det elektriska fältet(?). Har ingen aning hur det skapas, men kolla halvledare och kondensatorer i närheten av där slingan ansluts till kretskortet. Skulle kunna vara en kortsluten kondensator eller halvledare, som ställer till det. Du kan jämföra de två laddstationernas kretskort med varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.