snaggletooth snaggletooth skrev:
Du får kalla dom vad du vill men du bör hålla dig till gängse normer, t.ex:
Kontaktor = Q
Motorskydd = F
Nivåvippa = B
Knapp = S
Ok. Brukar inte överlastskydd även kallas med bokstaven B?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nej, det har jag nog aldrig stött på.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
F-säkring
B-motorskydd är normala beteckningar
I alla fall enligt de kretsschema jag kommit i kontakt med
Nivåvippa har jag inte stött på innan men en logisk tanke är S som beteckning
 
I I. I skrev:
Ok. Brukar inte överlastskydd även kallas med bokstaven B?
När du nu börjar sätta dig in lite i olika kretsdcheman osv se också till att du får lite grepp om olika beteckningssätt för komponenter. Och just B i det fallet är udda men i många fall förekommer diverse för tillfället hopkommna sätt tex förkortningar, förstabokstav i orden osv. Detta är ingen bra metod utan oftast bättre att söka och hålla sig till mer vitt spridda accepterade standarder.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Kan någon förklara mig varför man ritar manöverkretsscheman i spänningslöst läge? Eller gör man det och varför gör man det isf?
 
GK100 GK100 skrev:
När du nu börjar sätta dig in lite i olika kretsdcheman osv se också till att du får lite grepp om olika beteckningssätt för komponenter. Och just B i det fallet är udda men i många fall förekommer diverse för tillfället hopkommna sätt tex förkortningar, förstabokstav i orden osv. Detta är ingen bra metod utan oftast bättre att söka och hålla sig till mer vitt spridda accepterade standarder.
Ok tack. Bra att veta.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nej, det har jag nog aldrig stött på.
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nej, det har jag nog aldrig stött på.
gjorde en rittning över mitt kök är det rätt tänkt med symboler och brytare?
 
  • Handritad skiss av kökslayout med symboler för eluttag och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I I. I skrev:
Kan någon förklara mig varför man ritar manöverkretsscheman i spänningslöst läge? Eller gör man det och varför gör man det isf?
Spänningslöst och opåverkat. Dvs brytande kontakter ritas på ett sätt och slutande ritas på ett annat sätt vilket du själv är Med på. Dessa är opåverkade dvs gränslägen är inte påverkade i schemat osv.

har en misstanke att förvirringen vore total om det gjordes på ngt annat sätt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
I I. I skrev:
Hej, gör en kretsschema över två motorer som ska starta med varsin kontaktor Q1 och Q2 sen ska båda motorerna startas via gemensam tryckknapp och stoppas via gemensam tryckknapp och ena motorn ska startas med fördröjning på några sekunder, kommer även ha motorskyd b1 och b2. Ni elektriker där ute är det rätt tänkt och gjort i denna ritning.
Ska motorskydden bara stoppa sin egna motor? Eller ska ena/bägge motorskydd(et/en) stoppa bägge motorerna?

Vad man väljer beror på vad det är för applikation det är.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ska motorskydden bara stoppa sin egna motor? Eller ska ena/bägge motorskydd(et/en) stoppa bägge motorerna?

Vad man väljer beror på vad det är för applikation det är.
Motorskydd kommer stoppa varsin motor. Är det rätt ritat.?
 
I I. I skrev:
Motorskydd kommer stoppa varsin motor. Är det rätt ritat.?
Ja, det är rätt ritat.
 
I I. I skrev:
Kan någon förklara mig varför man ritar manöverkretsscheman i spänningslöst läge? Eller gör man det och varför gör man det isf?
Som du ser förklarar norrbottensnickaren det bra i #23 det är en vanlig och vettig praxis. Oberoende kan man se vad det är för kontakt genom att titta på anslutningens siffra tex 13-14 NO och 21-22 NC osv och som gäller opåverkat för brytare eller spänningslöst för relåer, kontaktorer.

Sen finns olika specifika sätt inom olika branscher och vill du träna din förmåga ordentligt kan du kolla på hur man gör inom järnvägens signalsystem. Det är inte helt fel om du är intresserad och innan du fastnat i tänkandet här ovanför. En annan övning kan vara sk reläskydd inom eldistribution och olika gamla standarder tex Vattenfall, Sydkraft, ASEA dok 80 osv.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, det ska funka.
Gjorde en huvud kretsschema på bilden ovan som du besvarat innan. Är det rätt?
 
  • Elektriskt kretsschema med tre faser, säkringar och två motorer anslutna, ritat med röd penna på papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
När du nu börjar sätta dig in lite i olika kretsdcheman osv se också till att du får lite grepp om olika beteckningssätt för komponenter. Och just B i det fallet är udda men i många fall förekommer diverse för tillfället hopkommna sätt tex förkortningar, förstabokstav i orden osv. Detta är ingen bra metod utan oftast bättre att söka och hålla sig till mer vitt spridda accepterade standarder.
gjorde ett kretsschema på en kontaktor styrs pumpanlägning där vi vill kunna starta från 2 olika nivåvipor och kunna stoppa den manuellt från två olika stoppknappar. Sen vill vi ha med lampa som visar när den är i drift och en lampa som visar när motroskyddet löst ut. Och självklart kommer den skyddas av termisk motorskydd. Jag tror att jag tittat rätt men vill ändå ha fler ögon som tittar så Kan någon snälla kolla om jag ritat rätt
 
  • Handritat kretsschema för kontaktor som styr pump med start, stop och indikeringslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.