Attitudeswe
Gammal router 45W - 6år gammal asus ac modell med 4antenner som blir kännbart varm)

Ny router 18w - dlink 12v 1.5a med 6 antenner och 4x4 5GHz. Testad till 900mbit på 10M.

Elpris 2.5kr bundet 1år idag (jag kör timdebiterat iofs...)

Beställde just en ax router som betalar sig själv på under 2år :)
 
  • Gilla
dåmus
  • Laddar…
Fairlane
Du kör timdebitering så varför 2,5 kr/kWh?

Är det verkligen 45 W och 18W konstant som gäller?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Om dlinks routrar är lika kassa som sist jag hade en, kommer du troligen förlora alla pengar du sparar på all valium du måste knapra för att stå ut...

Edit; har svårt att tro att den gamla drar 45 watt kontinuerligt....
 
  • Gilla
  • Haha
RalleB och 14 till
  • Laddar…
MrJay
Jag tror jag klarar mig utan D-Link sk#tgrejer oavsett elförbrukning (y)

* Nyare Asus AX88U ligger på 10W förbrukning under belastning, så ja.. bättre än det du köpt
 
Redigerat:
  • Gilla
Srednar och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
MrJay MrJay skrev:
Jag tror jag klarar mig utan D-Link sk#tgrejer oavsett elförbrukning :D
Jag har också dåliga erfarenheter av dlink runt år 2000-2005, men har nu en av barnens stationära kopplade med wifi via en dlink router (konfad som klient), och den funkar felfritt.

Läst en del tester om denna nya dlink och det klagas inte på stabilitet eller prestanda. Möjligtvis på att inställningsmöjligheterna inte är så goda.

Man kan ju byta yill en asus ax modell också - dom förbrukar också mindre el nu än för 6år sedan...
 
Attitudeswe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om dlinks routrar är lika kassa som sist jag hade en, kommer du troligen förlora alla pengar du sparar på all valium du måste knapra för att stå ut...

Edit; har svårt att tro att den gamla drar 45 watt kontinuerligt....
45w kanske är när den matar en usb3 roterande 2.5" disk... Det är max nätdelen levererar på DC sidan iaf.

Nybeställda kan max förbruka 18w på DC sidan. I vilket fall så skiljer sig olika routers rätt mycket:
 
  • Skärmbild som visar diagram över strömförbrukning för olika routrar vid belastning och i viloläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
45w kanske är när den matar en usb3 roterande 2.5" disk... Det är max nätdelen levererar på DC sidan iaf.

Nybeställda kan max förbruka 18w på DC sidan. I vilket fall så skiljer sig olika routers rätt mycket:
Märkningen på av adaptern är helt ointressant när man ska kolla energiåtgång för en apparat, som du redan märkt :)

Vad har du för modell på gamla och nya routern?
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
F
Vanliga färdigbyggda routrar (egentligen fel namn, det är en router, switch och Accesspunkt men men) drar nånstans mellan 5-20w under normal drift. Det kan variera en hel del beroende på användning, SOC, antal antenner etc.
 
Vad spänningsadapters kan avge i effekt säger inget om förbrukningen och törs påstå att ingen utrustning ligger på maxnivå. Inte chans att den att du kan spara in inköpskostnad på två år.
Sådana här enkla konsumentprodukter byter man när de går sönder eller man behöver nya funktioner.
 
  • Gilla
Srednar och 4 till
  • Laddar…
Ju kraftfullare Wi-Fi-router, ju dyrare är den och mer ström drar den.
Nyare chip med modernare chiptekologi kan förstås minska strömförbrukningen.

Med AX teknologi med högre överföringshastighet ger kortare sändningstid per paket och reducerar även strömförbrukningen i mobilen. Ny mobil lär inte gå att räkna hem, men lite ökad batteritid kan det ge.

@Attitudeswe du får berätta vilken Wi-Fi-router du köpt och vad du hade innan.
 
Attitudeswe
blackarrow blackarrow skrev:
Ju kraftfullare Wi-Fi-router, ju dyrare är den och mer ström drar den.
Nyare chip med modernare chiptekologi kan förstås minska strömförbrukningen.

Med AX teknologi med högre överföringshastighet ger kortare sändningstid per paket och reducerar även strömförbrukningen i mobilen. Ny mobil lär inte gå att räkna hem, men lite ökad batteritid kan det ge.

@Attitudeswe du får berätta vilken Wi-Fi-router du köpt och vad du hade innan.
Den gammla är en asus rt-ac87u som kör dd-wrt och min effektmätare visar 14-16w när hushållets 3 ipads 5 mobiler och 2 påslagna PCs är anslutna.

Den nya har jag bara beställt, ej fått. Det blev en dir-x5460 som förhoppningsvis ger lite bättre hastighet i tillbyggnaden.

Täcker 205kvm boyta med enhet...

4mån vintersäkeimg i göteborg koatar över 4kr/kwh så försöker förbereda mig även om jag har marginaler och valt att köra rörligt på allt som det går på.

Efter nogrannare mätning så är kanske inte besparingen 590kr :) men om man går från 3st ac mesh till ett st ax router så kanske...
 
Fairlane
Så den gamla 45W-routern drog i praktiken en tredjedel.... Har svårt att se hur det ska vara möjligt att räkna hem ekonomiskt, annat än med önsketånkande
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Den nya är iaf 12v så den tillåter. Nöddrift från solpanel med bilbatteri...
 
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den nya är iaf 12v så den tillåter. Nöddrift från solpanel med bilbatteri...
Du tänker för alla dom gånger just ditt hus är strömlöst men alla andra fortfarande har ström? :D
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
S SueCia skrev:
Du tänker för alla dom gånger just ditt hus är strömlöst men alla andra fortfarande har ström? :D
Har inte telestationen egen UPS?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.