Ska ni inte ha kvar stället säljer du i befintligt skick med inventarier.
Ska du ha kvar stället betalar du någon för det, i värsta fall får du väl använda del av arvet eller belåna fastigheten lite för att få det röjt.
Eller så hyr du en container samt några bigbags för grovsortering, köper bärs och korv och bjuder in alla du känner som kan bära något.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Metall kan säljas som skrot.
Fönster kan du få iväg till någon växthusbyggare.
Virket går ju att göra ved av även om det inte är i topp skick.
Vedkap och verktyg i boden har absolut ett värde.

Så mycket går att sälja, även om det är småpengar slipper du betala för att bli av med det. Men visst är det en del jobb.
 
Tack för alla svar!
 
Ser ut som stället jag köpte för ett par år sedan. Jag har varit på ÅVC ett tiotal gånger sedan dess, varav två med släp.
Metallen är enklast att bli av med. Fråga i en lokal FB-grupp om det finns någon som hämtar. Hos mig fanns det en gubbe med lastbil och kran som besparade mig mycket jobb. Jag lade all metall i en hög och sedan kom han och hämtade. Han tjänade pengar och jag slapp köra iväg skiten.
 
Fönstren får du nog fixa släp och köra väg själv tyvärr. Jag hade också en sådan hög. Karmarna brukar vara så ruttna när de har stått ute på marken sådär att det inte går att bygga något av dem. Livsfarliga att hantera när halva karmen blir kvar i marken och rutan faller mot en.
 
-Vedkapen och verktygen har ett värde. Dem får du inte kasta bort. En del kan vara riktigt värdefullt. Sedan kan du ju behöva verktyg själv i något skede i livet och återanskaffningspriset kan bli högt.
-Krukorna går säkert att sälja billigt och göra någon glad.
-Järnskrot får man nu kring 1200 kronor tonet för av skrothandlare och jag tycker mig se närmare ett ton.
-Spegeldörrarna går att sälja för ett par hundra kronor styck om de inte är ruttna.
-Om det är gammalt blåst glas i fönstren går det att sälja åt fönsterhantverkare och om du har tur får du så bra betalt för de hela glasen att det täcker din arbetsinsats med att gräva fram dem och samla ihop söndrigt glas och köa de trasiga fönstren till sophanteringen. Inte så illa att ha en liten svart timlön för en halv dags skitarbete.
-Resten ser ut att vara skräp.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Man kan definitivt bygga växthus med glas utan karm. Om du lägger ut dem för avhämtning tror jag att du bli av med dem.
 
Skruvstycket får du nog minst några hundra för, och upp mot tusenlappen, ppå tradera om du bara sopar av det och ser så det åtminstone fungerar hyfsat.

Verktygen likaså. Fokusera på sånt som verkar ha ett värde och släng resten. Timmer och liknande går minst att skänka bort mot avhämtning.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
Y YvveAmatör skrev:
falukorvsskinn
:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.