Mitt vatten fryser på vintern så jag behöver lägga en värmekabel. Är dock osäker på vad för hjälp jag ska anlita. Elektriker eller rörmokare?
 
Vi hade en rörmokare som installerade värmekabel i vår pemslang, värmekabeln avslutades med en vanlig jordad kontakt. Vet inte om det är ok. Hoppas ngn elektriker kan svara i tråden om det är ok men jag tror att rörmokare gör sånt i iallafall.
 
  • Gilla
Älgörten
  • Laddar…
B
Finns ju färdiga med stickpropp. Dvs ingen elektriker om uttaget finns.

Se till att välja en med termostat, blir mycket el I onödan annars.
 
  • Gilla
Älgörten
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Vi hade en rörmokare som installerade värmekabel i vår pemslang, värmekabeln avslutades med en vanlig jordad kontakt. Vet inte om det är ok. Hoppas ngn elektriker kan svara i tråden om det är ok men jag tror att rörmokare gör sånt i iallafall.
Tidigare krävdes det jordfelsbrytare om det var tex hästar inblandade. Antar att det nu är standard. Lätt att installera själv om det är lätt att komma åt anslutningen och om det inte är ngr 90 graders böjar på röret. Kolla y anslutning på tex rinkabyror.se
 
  • Gilla
Älgörten
  • Laddar…
Vi satte ett ikea vägguttag i uttaget så vi kan styra den med hjälp av internet om vi vill ha igång den. Om vattnet fryser behövs det ju inte många minuter påslagen värmekabel innan den tinar om man sätter på värmen.

Edit: Jo vi har JFB på anläggningen
 
  • Gilla
Älgörten
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Vi satte ett ikea vägguttag i uttaget så vi kan styra den med hjälp av internet om vi vill ha igång den. Om vattnet fryser behövs det ju inte många minuter påslagen värmekabel innan den tinar om man sätter på värmen.

Edit: Jo vi har JFB på anläggningen
Frostgaurd.
https://www.bauhaus.se/frostguard-v...4pWR6Aj9wGLd6DSB_zFFAeXXK-Bj9gKxoC0iUQAvD_BwE

Man kan äcen köpa till en termostat som du aätter innan gaurden. Då slår den på vid 3grader och från vid 5grader. Har satt några till avloppspumpar eller till stugor där man lindat den runt inkommande vattenrör t.ex.
 
  • Gilla
Älgörten
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Finns ju färdiga med stickpropp. Dvs ingen elektriker om uttaget finns.

Se till att välja en med termostat, blir mycket el I onödan annars.
Tack! Då löser jag det själv och länger pengarna på annat. Finns en hel del
 
Redigerat:
K kanonkula skrev:
Frostgaurd.
[länk]

Man kan äcen köpa till en termostat som du aätter innan gaurden. Då slår den på vid 3grader och från vid 5grader. Har satt några till avloppspumpar eller till stugor där man lindat den runt inkommande vattenrör t.ex.
Tack. Det låter utmärkt!
 
Bono_R Bono_R skrev:
Vi satte ett ikea vägguttag i uttaget så vi kan styra den med hjälp av internet om vi vill ha igång den. Om vattnet fryser behövs det ju inte många minuter påslagen värmekabel innan den tinar om man sätter på värmen.

Edit: Jo vi har JFB på anläggningen
Bra idé. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.