janwide
Så var det dags igen. Fick LP-larm på Nibe F 1225. Senast var det ett läckage i rören på köldsidan. Denna gång tror jag att det är pumpen som lagt av. Har satt pumpen i tvångsdrift men den går inte. Är det rätt pump jag kollar? Den inringade på bilden. Kan det vara annat än själva pumpen? Någon säkring eller liknande?
Inringad värmepump i Nibe F 1225 med synliga rörkopplingar och elektriska komponenter, misstänkt felaktig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
Uppdatering.
Har haft pumpen på tvångsdrift ett tag. När jag skulle öppna den för att se om den snurrar upptäcker jag att den är brännhet. När jag lossar täckskruven pyser det ut ånga från köldbäraren. Vågar inte lossa helt utan drar åt den igen. Vet alltså inte om pumpen snurrar.
Hur ska jag tolka detta?
 
Saknas det kylning, dvs brist på brine??
 
janwide
J Josth skrev:
Saknas det kylning, dvs brist på brine??
Nej. Expansionskärlet är nästan fullt.
Efter att jag låtit pumpen svalna öppnade jag den igen. Jag satte pumpen i tvångsdrift. Och efter att jag hjälpte till med en skruvmejsel så hoppade den igång!
Tänker att jag låter den gå och så ett tag nu och sedan får jag se om LP larmet kommer tillbaks. Det enda som oroar mig är att jag tycker att pumpen låter mer än den ska. Vill minnas att pumpen har varit helt tyst tidigare. Men nu är det svagt knarrande från pumpen på köldsidan.
 
janwide janwide skrev:
Nej. Expansionskärlet är nästan fullt.
Efter att jag låtit pumpen svalna öppnade jag den igen. Jag satte pumpen i tvångsdrift. Och efter att jag hjälpte till med en skruvmejsel så hoppade den igång!
Tänker att jag låter den gå och så ett tag nu och sedan får jag se om LP larmet kommer tillbaks. Det enda som oroar mig är att jag tycker att pumpen låter mer än den ska. Vill minnas att pumpen har varit helt tyst tidigare. Men nu är det svagt knarrande från pumpen på köldsidan.
Kan hända att du har fått luft i pumpen så testa lufta genom attt lätta på avluftningskruven.
 
janwide
V växelventil skrev:
Kan hända att du har fått luft i pumpen så testa lufta genom attt lätta på avluftningskruven.
Tack för tipset men det tror jag inte. Problemet var att pumpen stod still. Varför har jag ingen aning om. Nu har den gått hela natten utan problem. Får se hur det går de närmsta dygnen.
 
Inget ovanligt att dom stannar speciellt wilopumparna har jag bytt rätt många på både kalla och varma sidan men håll tummarna att den forsätter att gå.
 
janwide
Problemet är att pumpen inte startar utan att jag hjälper den igång med en skruvmejsel. Vid kontinuerligt drift funkar det således men inte annars. Gissar att det är byte av pump som gäller.
 
T
Har du en multimeter så kan det vara lämpligt att kolla så att c-pumpens kondensatorn är okej, det är inte helt ovanligt att dom blir dåliga med tiden :thinking:

janwide janwide skrev:
Problemet är att pumpen inte startar utan att jag hjälper den igång med en skruvmejsel. Vid kontinuerligt drift funkar det således men inte annars. Gissar att det är byte av pump som gäller.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
T tobbetk skrev:
Har du en multimeter så kan det vara lämpligt att kolla så att c-pumpens kondensatorn är okej, det är inte helt ovanligt att dom blir dåliga med tiden :thinking:
Det låter toppen! Hur gör jag? :rofl:
 
janwide
T tobbetk skrev:
Har du en multimeter så kan det vara lämpligt att kolla så att c-pumpens kondensatorn är okej, det är inte helt ovanligt att dom blir dåliga med tiden :thinking:
Vilken är kondensatorn? Syns den på min bild?
 
T
Den sitter innanför locket på c-pumpen, man får klippa trådarna och mäta laddningen (µF)

janwide janwide skrev:
Vilken är kondensatorn? Syns den på min bild?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.