Nu är det dags för min "trådoskuld" att plockas. Har nog läst tusen trådar här men inte lyckats finna någon som besvarar mina frågor.

Håller på och bygger en gäststuga på 24kvm med ett pulpettak som min svärfar lurat på mig att det är busenkelt att bygga.

I dagsläget är grunden utgrävd (matjord + extra jord, cirka 25 cm) och ska senare fyllas upp 10cm med ett lager makadam.

Vill på förhand varna för att jag inte besitter byggandets språk så ha överseende med en del felbenämningar.

Dagens dilemma är hur jag ska gå tillväga med plintar, bärlina och bjälklaget.
Måtten på stugan är 4000x6000 och jag ska gjuta 190mm plintar cirka en meter djupt.

Frågor:
1. Varför använder man dubbla "bärlinor"? Jag hade planerat en 45x220, är det bättre att använda 2x45x195? (så här var min plan)
Enkel bärlina.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Jag har planerat att fälla ner bjälklaget i nivå med bärlinorna med hjälp av balkskor, använder 45x195 även där. Försöker hålla nere höjden på stugan och vill även undvika att behöva gräva ut grunden djupare.
Vilken är fördelen att lägga bjälklaget ovanpå bärlinan? Går det bra med balkskor?
(Se bild för att förstå vad jag menar.) Balkskor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Kan man lägga bärlinan direkt på plintarna om man använder balkskor som ovan, självklart med papp i mellan? Eller hamnar bjälklaget för nära marken och plintarna då? Kan fukt vandra upp lättare?

4. Jag har egentligen hela tiden planerat att lägga bärlinorna på stolpskor men undrar då hur jag går tillväga i hörnen? Det blir ju som på denna bild fast jag vill använda stolpskor. Påplint.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller bör man gjuta två plintar med varsin stolpsko cirka 200mm från hörnen?
Nu vet jag att detta ser knasigt ut men såhär många plintar ser jag att det behövs för att använda stolpskor: Plintmedstolpskor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Medans om man lägger direkt på plint räcker det med: direktpåplint.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Finns det andra nackdelar med att använda sig av stolpskor?

6. Vilken typ av skruv bör man använda till de olika delarna?

Ursäkta för rörigt inlägg men det reflekterar ändå bara hälften av det kaos som pågår i mitt huvud just nu.

Idéer, tips, råd och varningar rörande det mesta kring grund och bjälklag uppskattas mycket :rolleyes:
 
Balkskor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påplint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
direktpåplint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
josu
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej. Jag ska försöka svara på dina frågor.
1. För att man har förlångt mellan plintarna kanske. Duger normalt med enkel.
2. Gör som du tänkt. Fördel med att lägga ovanpå bärlinan är att det blir mer luft under bjälklaget.
3. Sätt fast i plattjärn som är ingjutna i plinten eller i stolpsko. Plintarna ska sticka upp 3-4 dm från marken så slipper du fuktproblem från marken.
4. En plint i hörnet. Med nån typ av ingjuten infästning.
5. Hela livet är en kompromiss, men det här funkar bra.
6. Ankarskruv. Bult, bricka och mutter om du har större hål i järnen, inga franskskruv.
Lycka till.

//AA
 
  • Gilla
eefwah och 1 till
  • Laddar…
Såhär knappt ett år för sent så tackar jag för svar. Bygget står nu på grund och utsidan är så gott som klar. Så här i backspegeln så förstår jag inte hur jag kunde övertänka så otroligt mycket på något som i slutändan var ganska enkelt. Antar att det lätt blir så första gången man ger sig in i ett nytt projekt med nya moment.

/JA
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
murak
Har du någon projekt tråd? Hade varit kul att se lite bilder :)
 
Person går med hink nära ett nyligen renoverat grått hus med vit dörr och fönsterfoder, stege lutad mot fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
murak murak skrev:
Har du någon projekt tråd? Hade varit kul att se lite bilder :)
Inte än men tanken är att lägga upp lite bilder sen när allt är klart. Men en liten teaser kan jag väl bjuda på!
 
  • Gilla
monada63 och 3 till
  • Laddar…
E EI30-SaC skrev:
[bild]
Inte än men tanken är att lägga upp lite bilder sen när allt är klart. Men en liten teaser kan jag väl bjuda på!
Har du bilder (ska själv bygga ett liknande hus i vår)?
 
aspr aspr skrev:
Har du bilder (ska själv bygga ett liknande hus i vår)?
Hej,
Blev aldrig riktigt av och sen kom barn, hus, barn, flytt emellan och nu vet jag inte ens var bilderna ligger.

Men har du någon fråga är det bara att höra av dig så skall jag svara så gott jag kan.
 
E EI30-SaC skrev:
Hej,
Blev aldrig riktigt av och sen kom barn, hus, barn, flytt emellan och nu vet jag inte ens var bilderna ligger.

Men har du någon fråga är det bara att höra av dig så skall jag svara så gott jag kan.
Hej. Kanske lite mått på bärlinor och allt man börjar med? Hur såg din grund ut?
 
aspr aspr skrev:
Hej. Kanske lite mått på bärlinor och allt man börjar med? Hur såg din grund ut?
Om du läser saiters svar på mina frågor så förstår du hur grunden såg ut samt dimensionering
 
  • Gilla
aspr och 1 till
  • Laddar…
E EI30-SaC skrev:
Om du läser saiters svar på mina frågor så förstår du hur grunden såg ut samt dimensionering
Varför kör man tätare utanför kanterna medan cc60 inne i ramen? Vad är det man förbereder för ut mot kortsidorna så att säga?
 
aspr aspr skrev:
Varför kör man tätare utanför kanterna medan cc60 inne i ramen? Vad är det man förbereder för ut mot kortsidorna så att säga?
Vad är det man kör tätare?
Om det är reglarna du menar så sätter man ibland en extra innanför på gaveln för att få något att lägga golvet på.
Det slipper du om du lägger golvet först.
Men om du ska ha spångolv så är det lite känsligt för att bli blöt, så det brukar man inte lägga in förrän tak och väggar är täta.

//AA
 
  • Gilla
aspr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.