Hej. Har i veckan köpt en hängstol på plantagen. Monteringen som stången sitter i, skruvar upp sig hela tiden och stången börjar vingla och svaja. Jag håller på och drar åt den dagligen, detta är tröttsamt. Hur kan jag få den att inte skruva upp sig? Tack


Svart hängstol med grå dyna monterad på en böjd ställning, bredvid en Weber-grill med överdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på svart monteringsstång med lösa bultar mot träbakgrund, tillhörande en hängstol med monteringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en monteringsstång med skruvar som används i en hängstol, där skruvarna verkar ha lossnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på monteringen av en hängstol med uppskruvade bultar som orsakar vinglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Applicera Loctite eller köp låsmuttrar och skruva dit. Borde finnas på varje byggaffär.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Loctite är väl lim, vill inte riktigt limma eftersom den behöver vara inomhus över vintern och kommer att behöva skruva isär den.

tommib tommib skrev:
Applicera Loctite eller köp låsmuttrar och skruva dit. Borde finnas på varje byggaffär.
 
Loctite gänglåsning, är gjort för detta. Finns hos bygghandlarn/jula etc.
 
Kan det lossas vid behov?

H henkepenk skrev:
Loctite gänglåsning, är gjort för detta. Finns hos bygghandlarn/jula etc.
 
Loctite släpper om du värmer med t ex en tändare. Så limma på. Muttrarna ser lite special ut, som om de har dubbel funktion.
 
RoTe
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Kan det lossas vid behov?
Köp inte den starkaste
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Ja, de är kornformade på något sätt och den ”spetsiga” delen sjunker in i hålet för att hålla stången på plats (tror jag).

pjgb pjgb skrev:
Loctite släpper om du värmer med t ex en tändare. Så limma på. Muttrarna ser lite special ut, som om de har dubbel funktion.
 
tommib
Är det två muttrar på en gängad stång? I så fall kan du ersätta stången med en längre sexkantskruv och sätta en låsmutter på andra sidan. Då kan du ändå ha de konade muttrarna in mot stången.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Ja, men då blir det bara från ena sidan, undrar om det håller stången på plats då? Tycker att hela konstruktionen är sisådär.

tommib tommib skrev:
Är det två muttrar på en gängad stång? I så fall kan du ersätta stången med en längre sexkantskruv och sätta en låsmutter på andra sidan. Då kan du ändå ha de konade muttrarna in mot stången.
 
Jaha, nu fattar jag hur du menar. Inte dum idé alls!!!!!!

tommib tommib skrev:
Är det två muttrar på en gängad stång? I så fall kan du ersätta stången med en längre sexkantskruv och sätta en låsmutter på andra sidan. Då kan du ändå ha de konade muttrarna in mot stången.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.