Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

  • Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

    37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

    19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

    10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
J jonzon jonzon skrev:
Tacka nej för ca 1 år sen. Inte värt att betala för det nu enligt mig. Har två olika mobila bredband ist. Blir billigare. Ett obegränsat och ett på 50gb. Funkar kanon. inväntar 5g ist:)
Jag som jobbar med utveckling av 5G kan då berätta att det inte verkar bli billigare och inte heller så mycket bättre än 4G. Åtminstone om man är "vartsomhelst'" i nätet. Får man täckning av utbyggnaden av fast mobilaccess (ofta via millimetervågor) så fungerar det rätt bra dock. Detta sker dock bara i mycket tättbebyggda områden där det är svårt att lägga fiber (oftast villaområden).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Har aldrig skrivit att jag har fiber heller, vart har du fått det ifrån? Jag har en tjänst som vare sig du gillar det eller inte heter radio-fiber. Rent tekniskt är det väl ett rätt bra namn på tjänsten? Fiber fram till mast och sedan radiolänk.......... Radio-fiber :thinking:
Det är ju en utmärk lösning istället för mobilt bredband om man inte kan få fiber framdraget till fastigheten?
Just för att det gå att få en anslutning även om man inte har fri sikt.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag som jobbar med utveckling av 5G kan då berätta att det inte verkar bli billigare och inte heller så mycket bättre än 4G. Åtminstone om man är "vartsomhelst'" i nätet. Får man täckning av utbyggnaden av fast mobilaccess (ofta via millimetervågor) så fungerar det rätt bra dock. Detta sker dock bara i mycket tättbebyggda områden där det är svårt att lägga fiber (oftast villaområden).

Hur är det med t ex Star Link? Känns som en bättre lösning för lantstället och liknande.
 
F Fideliox skrev:
Hur är det med t ex Star Link? Känns som en bättre lösning för lantstället och liknande.
Det verkar bli ordentligt dyrt.
 
Mera för länder/områden som saknar infrastruktur i form av fiber/mobilnät.
 
Cheesen
F Fideliox skrev:
Hur är det med t ex Star Link? Känns som en bättre lösning för lantstället och liknande.
Starlink lär vara långt borta. Sist jag läste så var satelliterna på 53e breddgraden. Min skolgeografi säger att det är ungefär i Tyskland. Funkar då kanske i Skåne men Sverige är ju mest glesbygd på 60 grader och norrut.
 
Attitudeswe
Cheesen Cheesen skrev:
Starlink lär vara långt borta. Sist jag läste så var satelliterna på 53e breddgraden. Min skolgeografi säger att det är ungefär i Tyskland. Funkar då kanske i Skåne men Sverige är ju mest glesbygd på 60 grader och norrut.
Sen vill man ju inte bidra till att göra rymden obrukbar genom att den får 2000 satelliter som skrotar runt och kan krocka med viktigare prylar
 
Karta över Starlink-täckning i Europa med markerade områden för tillgänglighet, väntelista och kommande tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Täckning enligt starlink.com/map
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sen vill man ju inte bidra till att göra rymden obrukbar genom att den får 2000 satelliter som skrotar runt och kan krocka med viktigare prylar
De ligger på så låga banor att se ganska snart kraschar när de har slut på bränsle, så inget problem.
 
B Bonzo2000 skrev:
Jag jobbar för din nätägare och du behöver koppla in din tjänstefördelare till att börja med. Om du efter detta fortfarande upplever problem med uppkopplingen ska du i första hand göra en felanmälan till din tjänsteleverantör.

Jag gissar att du bor i lägenhet hos antingen ÖBO eller KBAB? Då kan eventuella problem med uppkopplingen även ligga i fastighetsnätet, men som sagt måste du börja med att koppla in tjänstefördelaren. Att den över huvud taget fortfarande ligger i sin förpackning känns märkligt då dessa ska vara monterade i alla lägenheter.

Nu går jag på semester om några timmar, men annars hade jag kunnat hjälpa dig direkt men du kan skicka ett PM om du vill ha mitt direktnummer så kan jag assistera dig över telefon om du inte får ordning på det.
Tack för svar! då ska jag fixa nån som kommer in bakom TV'n.
Ha en skön semester!
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
Täckning enligt starlink.com/map
Såg en brittisk husvagn förra veckan med starlink-antenn på taket.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.