Hejsan!
Har en förmodligen idiotisk fråga som jag egentligen anar svaret på. Men.. på min uppfart (helt plan f.ö) så ligger det i dagsläget grus. Underlaget är väl packat så min fråga lyder väl egentligen är det möjligt att lägga plattor direkt på? Om man tar bort allt grus såklart. Bilar kommer att befinna sig på platsen.

Tack på förhand och var nådiga haha.
 
Ja, du anar helt rätt :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ja, du anar helt rätt :)
Anar ett ”nej”. Får man fråga varför? :seenoevil:
 
O OdugligMenErfaren skrev:
Anar ett ”nej”. Får man fråga varför? :seenoevil:
För att plattorna inte ligger varken plant eller stilla utan underarbete
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Underlaget är definitivt välpackat. Det är väl bara att prova. På med lite sättsand och sen plattor.

Vad är det värsta som kan hända? Att du får ta upp plattorna och göra det ordentligt.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Underlaget är definitivt välpackat. Det är väl bara att prova. På med lite sättsand och sen plattor.

Vad är det värsta som kan hända? Att du får ta upp plattorna och göra det ordentligt.
Plattor som inte sitter fast och plötsligt ställer sig på högkant och trasar sönder sparklådan 30 minuter innan försäljning av bilen.
 
  • Gilla
  • Haha
johnniemalm och 3 till
  • Laddar…
Nu är det ju ett stadigt underlag det handlar om. Jag vill påstå att du har fel. Om det funkar beror på vad som finns under.
 
Lägg upp en bild på uppfarten.
 
Sittställning
Berätta mer, hur djup grus? Vad finns under ? Vad innebär packat? Hur länge har det legat det ?
 
Beror ju lite på vad det är för grus, är det typ gårdsgrus utan skarpa kanter som kan kraka i varandra så kommer det röra sig. Är det 0-18 så kommer det ligga still.
Som sagt, fota.
 
Tar du bort gruset som du skriver är välpackat så är väldet stor risk att det kommer fram jord under gruset?Tänkte du lägga plattorna direkt på jorden då?
 
Klart att du kan lägga plattor direkt på.
Rekommenderar mindre förarbete än vad du tänkt.
Behåll gruslagret.

Ta bort all växtlighet inklusive rötterna.
Lättast att göra efter ett par regniga dagar.

Kratta upp gruset ca 3 cm djupt.
Dra av med bräda så det blir hyfsat jämnt.

Lägg på ett par cm sättsand.

Lägg i 1" rör och dra av så det blir jämnt och lägg in lite fall 1-2 cm per 2 meter.

Lägg ut dina plattor.
Har du inga plattor?
Skicka pm så ger jag tips på billiga plattor.
 
  • Gilla
Pierre Brandsten och 7 till
  • Laddar…
Lyssna på Lunnabo!! I ett sånt här forum ska du inte ställa frågor om självklara saker för det finns alltid en massa 'förståsigpåare' som tror att plattorna ska upphäva naturlagarna och ställa sig på högkant och förstöra bilen när du kör på dem
 
  • Gilla
Pierre Brandsten och 5 till
  • Laddar…
@
O OdugligMenErfaren skrev:
Hejsan!
Har en förmodligen idiotisk fråga som jag egentligen anar svaret på. Men.. på min uppfart (helt plan f.ö) så ligger det i dagsläget grus. Underlaget är väl packat så min fråga lyder väl egentligen är det möjligt att lägga plattor direkt på? Om man tar bort allt grus såklart. Bilar kommer att befinna sig på platsen.

Tack på förhand och var nådiga haha.
Beror väl mycket på var du bor och dina markförhållanden. Har du lermark och bor där tjälen blir djup så går det inte att slarva med underarbetet...
 
Är det humusfri packad genomsläpplig sand/morän så är det inte säkert att en urgrävning med nytt bärlager ger valuta för insatsen. Ofta får även de mest professionella läggningarna enligt konstens alla regler sättningar efter ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.