Ska dränera om grunden (enplan trähus 90m2 med källare) snart och jag har ngra funderingar.

Vågar jag gräva upp runt hela huset på en gång eller dela upp det i 2(?) etapper ? pga av ev ras/sättningsrisk. (Naturligtvis så finns det ju alltid en risk, men frågan är hur stor sannolikheten är för att det ska hända ngt negativt).
Pratade med en grävare och han sa att det "borde" inte vara gra problem att ta allt på en gång.

Har väldigt sand/grusrik mark vid huset (är en gammal grusås) har det någon påverkan på hur huset ev kan röra sig jämfört med om man haft en mera lerrik tomt?

Ni som har dränerat, grävde ni runt hela kåken i ett svep eller i ettapper?
 
Hela på en gång. No problems
 
jag skulle gräva exempelvis halva huset, och sen göra klart och återfylla.
Dels pga rasrisk och sen framför allt om det blir dåligt väder o regnar då kan det rasa från schaktväggarna och det blir då mer jobb o få ur dom massorna !
 
Hej!
Håller själv just på att dränera ett enplanshus från 60-talet. Det står också på en grusås och det var bökigt att gräva. Vi behövde komma ned ca 2,5 meter, minigrävaren nådde ca 1.70, så han grävde undan en halvmeter ytjord först för att nå. Problemet kom när han backat vidare och väggen rasade på vissa delar. Det blev till att handgräva och kasta fram till grävar´n...
Jag valde att göra dräneringen i etapper, vilket visade sig vara dumt, eftersom jag inte har koll var de gamla dräneringsrören tar vägen och därför får hålla mig till de anslutningar jag ser där jag slutar etappen. De ligger lite för högt och det är svårt att hålla bra fall på rören utan att komma över sulans nivå. I och för sig tror jag att det spelar marginell roll eftersom rören från 60-talet - oglaserade tegelrör - var som nya. Du kanske kan ta beslutet att gräva när du ser vad för slags mark det rör sig om - om den har beägenhet att röra sig mer än vad som verkar hälsosamt... Mitt råd blir hur som helst att börja där du tror att dräneringen slutar, så du vet vilken lutning du har att spela med. Bra också om du vill sänka anslutningen.
 
Det stod i vår lokala tidning (Västerbottens Kuriren) om en som skulle dränera om sitt hus med källare och grävmaskinen grävde upp runt hela huset.

På natten så gav källarna vika och huset började få slagsida!

Källarväggarna behövde stödet från den omkringliggande marken för att stå upprätt.
Nu vet jag inte hur det slutade men inte var det skoj för den stackars familjen som nyss köpt huset och skulle börja med att fixa dräneringen.... :(

Hustypen hette något som "mångebarnshus" eller liknande....


Här är artikeln:
Västerbottens-Kuriren - Drömhus blev mardröm när väggarna rasade
 
Det verkar märkligt att källaren skulle behöva stöd av marken utanför... Jag misstänker att grävaren har slagit i med skopan. Väggen ska vara stabil av sig själv. Hur tror ni murade hus i flera våningar annars skulle stå kvar? Murverket är i normalfallet armerat och/eller förstyvat via mellanväggar eller gjutning. Är grunden i så dåligt skick att man inte vågar lita på att gräva runt?
 
grävde runt hela på en gång...

tyckte det var lättare att justera lutningen på rören ut mot vägen så...
 
Vi grävde också hela runt om.
Vårt hus står på hårt packad sand och lera. Det var svårt att få plats med alla schaktmassorna på tomten, för vår är inte så stor. Där vi var tvungna att lägga leran nära kanterna på schaktet byggde vi stöd för väggarna med OSB och reglar.
Vi hade också tur med vädret. Under den månad vi hade öppet regnade det nästan inte alls. Med årest väder hade det varit _mycket_ besvärligare. Fast det blir det nog i regn oavsett om mna gräver halva först eller inte.
 
Vi grävde runt hela huset trots dålig grund..

Var nog 1000 gånger lättare när man skulle fixa fall, matta osv...
 
Vi har precis börjat fylla på jorden igen efter att ha dränerat runt hela huset.. Tack vare att det inte tar så lång tid (själva grävningen tog kanske en dag.. sedan en dag med att sätta platon osv.. sedan en dag till att gräva igen allt..).. så gick det smärtfritt... vi hade bara sand kring hela huset... tonvis med sand..(de hade tom gjort flytande golv med sand på uteplatsen!)..

Jag hade blivit mer orolig om man visste att jobbet skulle ta en månad.... men tack vare att det går så snabbt.. så gick det utan några problem!

De problem som kommer är rasningsrisken för människorna som jobbar runt huset.. det gäller att gräva rätt och dra in massorna från kanterna.. för minsta lilla ras kan utlösa en "lavin".. tack och lov förstod gubbarna det när de grävde och gjorde gropen lite större och drog bort massorna lite mer.. :)

Lycka till!
MVH Sandra
 
Mikael_L
Jesca_j skrev:
Hustypen hette något som "mångebarnshus" eller liknande....
Barnrikehus ??
Byggdes under 30-40-talet för att förbättra bostadssituationen för mindre bemedlade och barnrika familjer. Enklare standard, t.ex. nästan aldrig balkonger.
Men jag trodde det endast var hyreshus som var sådana...

OT, javisst .. :)
 
Låt säga att man gräver runt hela huset på en gång och det skulle sätta sig, hur mycket täcker entrepenörens försäkringar och hur mycket får man ev själv så för ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.