Rickard.
tttomten tttomten skrev:
Men om dom har rätt utbildning får dom inte göra så som gjort? Jag läste lite och fick intrycket av att om företaget har ett generellt tillstånd så var detta ok men jag kanske har missuppfattat?

Och hur ska/bör jag hantera detta?
Det är upp till dig hur du vill göra men du har inget ansvar eller skyldighet så egentligen kan du bara ignorera det och fokusera på det som är viktigt för dig.

Jag är ingen expert på asbest och dess regler och vet inte vad för jobb tillstånd ges och inte ges men det är kanske möjligt men för mängden hål du fått skulle det krävas personskydd likt bilden. Finns nått undantag för ett par hål/företag/år men tror inte en sekund på att dom uppfyllt dom kraven som krävs på utförandet och det är för många hål bara här.

Person i skyddsdräkt och gasmask visar tummen upp i renoverat rum
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
S
tttomten tttomten skrev:
Oj jag hade ingen aning om att regelverket var så omfattande. Hur fasen ska jag hantera detta?
Du som byggherre har ett ansvar även om i detta fall ligger det största ansvaret hos arbetsgivaren. Om du kommer fortsätta entreprenaden trots alla brister så kan du påtala och kräva godkänd ställning. Den ska byggas av någon med utbildning och innan man får arbeta ifrån den ska det sitta ett dokument om ställningen med ansvarig persons underskrift.

Solcellsbranschen verkar vara lite vilda västern med många oseriösa aktörer likt denna.
 
  • Gilla
My Saxin
  • Laddar…
Rickard.
S sinuslinus skrev:
Solcellsbranschen verkar vara lite vilda västern med många oseriösa aktörer likt denna
Mer lukrativt än takmålning ;)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är upp till dig hur du vill göra men du har inget ansvar eller skyldighet så egentligen kan du bara ignorera det och fokusera på det som är viktigt för dig.

Jag är ingen expert på asbest och dess regler och vet inte vad för jobb tillstånd ges och inte ges men det är kanske möjligt men för mängden hål du fått skulle det krävas personskydd likt bilden. Finns nått undantag för ett par hål/företag/år men tror inte en sekund på att dom uppfyllt dom kraven som krävs på utförandet och det är för många hål bara här.

[bild]
Ok tack, jag har ingen skyldighet-det är bra att veta. Tack!
Moraliskt kanske, får se om jag agerar. Jag har faktiskt inte koll på vad dom använt så det kan vara korrekt men måste säga att det luktar lite illa. Jag har trots allt betalt extra för att dom ska följa reglerna.
 
  • Gilla
Gunsankan
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du som byggherre har ett ansvar även om i detta fall ligger det största ansvaret hos arbetsgivaren. Om du kommer fortsätta entreprenaden trots alla brister så kan du påtala och kräva godkänd ställning. Den ska byggas av någon med utbildning och innan man får arbeta ifrån den ska det sitta ett dokument om ställningen med ansvarig persons underskrift.

Solcellsbranschen verkar vara lite vilda västern med många oseriösa aktörer likt denna.
Blev lite osäker ett tag men efter att ha sökt lite så kom jag fram till att jag inte är byggherre. Skönt.
Dock bör jag som beställare kunna kräva att entreprenören (som övertagit byggherreansvaret) följer arbetsmiljölagen? I mitt fall att bygga ställning eller använda skylift. Någon som kan det juridiska?
 
  • Skärmbild av en diskussionstråd som förklarar byggherreansvar enligt konsumenttjänstlagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
S
Du är fortfarande byggherre och som sådan kan du så klart kräva att lagar efterföljs.
Det går ju att lämna lägre pris på ett jobb om man struntar i fördyrande säkerhetsutrustning och därmed konkurrera på osunda villkor. I montörernas hemland kan arbetsskyddet vara mycket sämre än här eller så vill de inte säga ifrån och riskera jobbet.
 
S sinuslinus skrev:
Du är fortfarande byggherre och som sådan kan du så klart kräva att lagar efterföljs.
Det går ju att lämna lägre pris på ett jobb om man struntar i fördyrande säkerhetsutrustning och därmed konkurrera på osunda villkor. I montörernas hemland kan arbetsskyddet vara mycket sämre än här eller så vill de inte säga ifrån och riskera jobbet.
Tack för förtydligande, jag ser nu att endast ansvaret övergår, jag är fortfarande byggherre.
 
Eskalering

Kvarnarna maler långsamt och ingen på företaget verkar vilja ta i mitt projekt, det har även lämnats över från installationsavdelningen till ekonomiavdelningen.
Det har hetat att det varit svårt att få tag i besiktningsman som kan eternit. Detta är knappast skälet då jag enkelt kan hitta olika företag som är seriösa och villiga att utföra besiktning. Jag tipsade företaget om några av dessa tänkbara firmor men icke.
Inte förens det eskalerats till VD hände det saker, och då gick det fort :) på bara några timmar fanns plötsligt en firma som kan besiktiga. Jag har nu fått en tidpunkt för besiktning i nästa vecka. Så skönt att komma vidare.

Jag reste en stege för att titta över jobbet lite och ser direkt att en del av mina farhågor besannats med sprickbildning av någon platta men jag fann även att för långa skruv delvis används. Att någon platta är spräckt är väl inte hela världen om det bara är en eller två (men det vet vi ju inte) då tänker jag att det är än mer oroväckande med flera skruvspetsar som skaver mot pappen, ej inskruvade men ej heller med distans. Klantigt!!

Svårt att ta bild men såg några skruvar som denna där jag inte kan klämma in en fogsvans mellan skruv/papp.
 
  • Närbild på en överdrivet lång skruv som inte är fullt inskruvad och sticker ut under träpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Besiktning

Nu är taket besiktigat och det verkar vara ganska oskadat på det vi kan se. Faktiskt mindre än jag befarat. Det är dock osäkert för stora delar ligger under skivorna och dom går av naturliga skäl inte att inspektera. Några plattor skadade som ska bytas, skruvar som är för långa ska åtgärdas mm.
Vi kom bla överens om att företaget ska undersöka hur många skruv som är för långa. Hoppas montörerna kan minnas hur många och vart dom sitter. Annars blir det nog till att skruva ur alla skruv för att se respektive längd.
Företaget ska också undersöka om gjord infästning är ok eller inte, här slirar dom ordentligt…alla såna beräkningar borde vara gjort innan ens första skruv dras i. Frågan är om det någonsin kommer något?

Rapporten som kom från besiktningen var dock bara halv, invändigt hade utlämnats, det måste ju självklart åtgärdas så där har företaget fått bakläxa. Inga skador inne funnet, en vind i toppskick-ja för en vind från 1965 i varje fall.

Dom försöker återigen att gena och låta mig göra jobbet, tex ville dom att jag skulle lista vad dom behöver producera för att garantera solcellernas infästning…wtf lixom, dom är leverantör och ska kunna detta! Allt jag fått är att montage kommer fortsätta som tidigare men nu också med viktfördelande skivor. Kommunikationen från dom är under all kritik.
Garanti kommer att utställas på taket, med återförsäkring i försäkringsbolag, under anläggningens livslängd. Ett första utkast har jag fått men det var för vagt skrivet så det måste göras om.
Hoppas hoppas vi kan komma vidare snart.
 
  • Insidan av ett vindutrymme med träbjälkar och isolering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Är det något tätskikt under eterniten? Är det skruv som sticker ut på bilden?
 
R Robert-san01 skrev:
Är det något tätskikt under eterniten? Är det skruv som sticker ut på bilden?
Ja papp finns.
Uppbyggnad är råspont, papp, ströläkt, bärläkt, eternit, så det du ser är troligen en spik i korset på läkten.

Eller du kanske menade bilden med tumstocken? I så fall är det skruv från solcellsmontaget …spetsen når precis till pappen så där kommer det bli hål vartefter.
 
tttomten tttomten skrev:
Ja papp finns.
Uppbyggnad är råspont, papp, ströläkt, bärläkt, eternit, så det du ser är troligen en spik i korset på läkten.

Eller du kanske menade bilden med tumstocken? I så fall är det skruv från solcellsmontaget …spetsen når precis till pappen så där kommer det bli hål vartefter.
Ok. Det var bilden inne ifrån vinden jag tänkte på.
 
Inget…

är som väntans tider. Företaget har fortfarande inte lyckats med att göra något mer än reta upp mig.
Projekteringen ringde och bokade tid för fortsatt montage. Detta blev flyttat pga försening i annat projekt, sånt som händer och är ok. Men att sen 24 timmar senare=dagen innan avboka på obestämd framtid för att dom inte pratat med varandra internt är inte ok. Detta sker trots att jag fått bekräftat att respektive avdelning pratat med varandra och montörerna hade all erforderlig information.

Vet inte vad som händer nu mer än att det står still utan att jag hör något. Eller jo, det kommer ett kort mail på måndagarna att dom ska återkomma:p
Frågan är om företaget har insett att mina farhågor om felaktigt montage leder till takbyte och dom försöker trötta ut mig istället för att ta ansvar eller om dom faktiskt jobbar? Och vad jobbar dom då med…jag har fått information att alla dokument finns färdiga men samtidigt skriver dom att dom ska ha interna möten för att utreda:thinking:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Trelleborgbyggaren och 3 till
  • Laddar…
Rafflande tråd, hur är status nu?
 
tttomten tttomten skrev:
Inget…

är som väntans tider. Företaget har fortfarande inte lyckats med att göra något mer än reta upp mig.
Projekteringen ringde och bokade tid för fortsatt montage. Detta blev flyttat pga försening i annat projekt, sånt som händer och är ok. Men att sen 24 timmar senare=dagen innan avboka på obestämd framtid för att dom inte pratat med varandra internt är inte ok. Detta sker trots att jag fått bekräftat att respektive avdelning pratat med varandra och montörerna hade all erforderlig information.

Vet inte vad som händer nu mer än att det står still utan att jag hör något. Eller jo, det kommer ett kort mail på måndagarna att dom ska återkomma:p
Frågan är om företaget har insett att mina farhågor om felaktigt montage leder till takbyte och dom försöker trötta ut mig istället för att ta ansvar eller om dom faktiskt jobbar? Och vad jobbar dom då med…jag har fått information att alla dokument finns färdiga men samtidigt skriver dom att dom ska ha interna möten för att utreda:thinking:
tttomten tttomten skrev:
Inget…

är som väntans tider. Företaget har fortfarande inte lyckats med att göra något mer än reta upp mig.
Projekteringen ringde och bokade tid för fortsatt montage. Detta blev flyttat pga försening i annat projekt, sånt som händer och är ok. Men att sen 24 timmar senare=dagen innan avboka på obestämd framtid för att dom inte pratat med varandra internt är inte ok. Detta sker trots att jag fått bekräftat att respektive avdelning pratat med varandra och montörerna hade all erforderlig information.

Vet inte vad som händer nu mer än att det står still utan att jag hör något. Eller jo, det kommer ett kort mail på måndagarna att dom ska återkomma:p
Frågan är om företaget har insett att mina farhågor om felaktigt montage leder till takbyte och dom försöker trötta ut mig istället för att ta ansvar eller om dom faktiskt jobbar? Och vad jobbar dom då med…jag har fått information att alla dokument finns färdiga men samtidigt skriver dom att dom ska ha interna möten för att utreda:thinking:
Hej
Hur går det med din installation av solceller.
Bor längst söderut i Sverige i trelleborg
Och betalar idag 9.95 kr per kilowatt timme i område 4.
Helt sjukt. Funderar också på att sätta upp solpaneler på ett 300 m2 stort ladugårds tak av eternit sk. P9. ~~~~~
Har du fått ordning på din installation på eternit taket.
Min byggnad är 16 meter hög så måste ju ha byggställning runt eller lift.
Vill du berätta lite mer hur det gått.
Har du fått el från solceller.
Har 67.000 kWh i användning per år.
Så vill få ner mina kostnader av dyr el.
Tack på förhand för intressant läsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.