Hej !
Sotarn har varit och gjort brandskyddskontroll på gammelkåken som jag renoverar., en 2-våningskåk från slutet av 1800-talet.
Huset har 3 värmekällor, vedspis, bergslagskammin och en braskamin, och 3 aktiva pipor.
Brandskyddskontrollen gick dock inte igenom.
Murstocken verkar inte behöva muras om men den släppte rök strax under nocken.
Föreslaget är att slå i stålrör eller keramisk glidhjutning.
Vad har forumet för erfaranheter av dessa, vilken metod är bäst ?
Vad pratar vi om för kostnad för respektive metod ?
 
Har du redan fått nedslag av sotarn är det nog för sent att glidgjuta själv med C-bruk. Nu krävs det redovisning för det keramiska material som använts vid glidgjutningen för att få godkänt.
"Slå i stålrör" förstår jag inte. Montera ett rostfritt insatsrör kan man göra själv. Är ganska enkelt och inte särskilt dyrt.
https://soliduct.se/skorsten/insatsror.htm
 
Hur det ut ovanför taket? Släppta fogar och allmänt sletet?
Det brukar vara dags att knacka ner till under tak och mura upp igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Har du redan fått nedslag av sotarn är det nog för sent att glidgjuta själv med C-bruk. Nu krävs det redovisning för det keramiska material som använts vid glidgjutningen för att få godkänt.
"Slå i stålrör" förstår jag inte. Montera ett rostfritt insatsrör kan man göra själv. Är ganska enkelt och inte särskilt dyrt.
[länk]
När ändrades det, min bror glidgjöt själv för något halvår sedan, tror han hade fått nedslag och vet inte om han har fått det godkänt ännu?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur det ut ovanför taket? Släppta fogar och allmänt sletet?
Det brukar vara dags att knacka ner till under tak och mura upp igen.
Det ser bra ut, det murades om från ca en meter under nocken och hela vägen upp för ca 20-25 år sedan.
Ingen anmärkning på det.
 
Claes Sörmland
J JanneGuleböj skrev:
Det ser bra ut, det murades om från ca en meter under nocken och hela vägen upp för ca 20-25 år sedan.
Ingen anmärkning på det.
Men det läcker ju, det är väl en anmärkning om något?!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det läcker ju, det är väl en anmärkning om något?!
Ja det läcker, men jag frågade om vilken åtgärd som krävdes och om jag skulle behöva riva och mura om..
Svaret var att det inte behövdes, utan det är tätning som gällde.
Glidgjutning eller stålrör.
För övrigt såg det bra ut.
 
Claes Sörmland
J JanneGuleböj skrev:
Ja det läcker, men jag frågade om vilken åtgärd som krävdes och om jag skulle behöva riva och mura om..
Svaret var att det inte behövdes, utan det är tätning som gällde.
Glidgjutning eller stålrör.
För övrigt såg det bra ut.
OK, vi tänker olika. Tätning via murning är en enkel åtgärd jag kan göra själv på vinden. Att sätta in rör och glidgjutning är betydlligt mer komplicerade åtgärder från min horisont. Det kräver ju ofta skorstensföretag som gillar att ta betalt. (Om man inte gillar höjder och glidgjuter själv).
 
  • Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.