Har precis skaffat ett vattenfilter för att rena vattnet från järn.

Han som satte in filtret tyckte att vi borde uppgradera hydroforen med
En nippel i toppen för att fylla på luft,

jag beställde denna med rätt sorts bussning https://www.rinkabyror.se/artikel/luftnippel-06r/

tänkte använda mig utav Loctite 577,
Hur länge måste det härda innan man kan spruta in luft i nippeln och sätta på vattnet igen ?

Så står det i beskrivningen (Produkten ger en omedelbar lågtryckstätning för rör och rörkopplingar i metall. )

tänkte ej använda någon kulventil , utan bara bil nippeln med bussning ,
Det borde väl funka ?
 
mexitegel mexitegel skrev:
1-3 timmar enligt databladet; [länk] - NEW&format=MTR&subformat=REAC&language=EN&plant=WERCS&authorization=2

Personligen hade jag kört på lin och pasta eller gängtejp.
F freddeifk skrev:
Har precis skaffat ett vattenfilter för att rena vattnet från järn.

Han som satte in filtret tyckte att vi borde uppgradera hydroforen med
En nippel i toppen för att fylla på luft,

jag beställde denna med rätt sorts bussning [länk]

tänkte använda mig utav Loctite 577,
Hur länge måste det härda innan man kan spruta in luft i nippeln och sätta på vattnet igen ?

Så står det i beskrivningen (Produkten ger en omedelbar lågtryckstätning för rör och rörkopplingar i metall. )

tänkte ej använda någon kulventil , utan bara bil nippeln med bussning ,
Det borde väl funka ?
Ok
, nu är jag ej van vid att jobba med lin , inte med loctite heller för den delen ,
Läste någonstans att lin bara tätar för vatten , därav valet av loctite och kanske lite enklare om man är nybörjare ?
 
Loctite 577 härdar snabbt i gängförbandet, så någon timme räcker bra men se upp så att du inte slaskar med det så att det kommer in i bilventilens tätning ("käglan lr vad det kallas")för då lär du nog aldrig få ventilen tät..
 
F freddeifk skrev:
Ok
, nu är jag ej van vid att jobba med lin , inte med loctite heller för den delen ,
Läste någonstans att lin bara tätar för vatten , därav valet av loctite och kanske lite enklare om man är nybörjare ?
Tja, det är inte svårt egentligen men loctite är nog enklare när allt kommer om kring. Västra Götaland är stort men bor du i närheten får du annars gärna från mitt livsförråd av lin och pasta :crysmile:.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.