Myrorna bygger barnkammare i mina nedgrävda pop-up spridare med funktionshinder som följd.
Vilka metoder finns för att hindra eller få dem att låta bli detta sattyg?
Är öppen för alla förslag som inte har sönder vattenspridarna.
Eld är ju annars alltid att föredra.

Pop-up vattenspridare i gräsmatta med myrstack och öppen lucka som visar myrornas byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Myrr borde väl funka?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Myrr borde väl funka?
Absolut som engångsåtgärd men det kommer sköljas bort vid varje bevattningstillfälle.

Förlåt, jag glömde detta i trådstarten, men jag tänker om det finns någon mer permanent fix som håller upp mot en säsong.
 
Det är sant. ”Tänkte inte på det” med att det sköljs bort så klart…. Men du kanske kan placera ut myrdosor på strategiska platser som inte vattnas?
 
MultiMan
Borra små hål i sidorna så att du får vattensprut där myrorna vill bygga, eller separat tunn slang som gör samma sak. Räcker med fin dimma så det borde inte erodera bort för mycket vid rätt inställning. Alternativ kan vara att byta ut delar av jorden runt hålet mot något myrorna hatar (INTE leca-kulor, dock, det älskar dem, gjort det misstaget :rofl: ).

Du kanske även kan skruva dit en tunn profilerad plåt på ovansidan över ett av munstyckena, så att det skapar en vattendimma mot hålets kant.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sittställning
Myrr d är hydrofobiskt, man får nog upprepa behandlingen ändå dock
 
  • Gilla
droidekas
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Myrr d är hydrofobiskt, man får nog upprepa behandlingen ändå dock
Det har du rätt i när man läser lite mer noggrant så så får det bli.

Dammsuger rent i brukarna och sprider Myrr i dom.
Låter jag sedan bli att vattna en vecka borde förhoppningsvis hela myrboet runt burken vara utslaget vilket i sin tur borde leda till att återetablering dröjer, kanske till och med säsongen ut. Då räcker det med en runda Myrr igen i början på kommande säsonger för att få dom att låta bli mina vattenspridare.
 
D droidekas skrev:
Absolut som engångsåtgärd men det kommer sköljas bort vid varje bevattningstillfälle.

Förlåt, jag glömde detta i trådstarten, men jag tänker om det finns någon mer permanent fix som håller upp mot en säsong.
Hade eld fungerat bättre då...(ironisk)?
 
A AG A skrev:
Hade eld fungerat bättre då...(ironisk)?
Jag citerar mig själv från trådstarten:
"Eld är ju annars alltid att föredra."

Tyvärr lär det ha lika eller mer negativ effekt på funktionen på spridarna.
 
D droidekas skrev:
Jag citerar mig själv från trådstarten:
"Eld är ju annars alltid att föredra."

Tyvärr lär det ha lika eller mer negativ effekt på funktionen på spridarna.
Du menade att myrr skulle sköljas bort. Vad händer med eld när man spolar vatten på den? (Det var så jag menade)
 
Om du kör varannan bevattning med gasol och en liten gnista då? :crysmile:
 
Fanns ju ett myrmedel man vattnade ut tidigare, det var enormt effektivt på det myrboet jag använde det på. Vattnade ut en eftermiddag och sen 2 dagar senare såg jag inte en enda myra där igen.
 
  • Gilla
droidekas
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om du kör varannan bevattning med gasol och en liten gnista då? :crysmile:
A AG A skrev:
Du menade att myrr skulle sköljas bort. Vad händer med eld när man spolar vatten på den? (Det var så jag menade)
De skulle gjort burken i plåt så hade man bara kunnat skruva loss spridaren och ösa på med gasolbrännaren.
 
L Lutte skrev:
Fanns ju ett myrmedel man vattnade ut tidigare, det var enormt effektivt på det myrboet jag använde det på. Vattnade ut en eftermiddag och sen 2 dagar senare såg jag inte en enda myra där igen.
Låter spännande. Det får jag kolla upp.
 
D droidekas skrev:
Låter spännande. Det får jag kolla upp.
Var ut och kollade på flaskan som jag har kvar, det var en grön flaska myrr för utvattning från Bayern garden.

Det var hemskt effektivt, men den kan vara omgjord sen jag köpte den för flera år sedan.
 
  • Gilla
droidekas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.