Har en taklutning på 5 grader på nybygge. Måste då lägga godkänd ytpapp som tak. Är dock lite orolig att jag kommer bli missnöjd med utseendet, går det att lägga snyggare shingel ovanpå ytpappen om man vill förhöja utseendet eller blir det problem med vattenavrinning osv?
 
Rek inte under 14 graders lutning men det går ändå. Vad är det för byggnad ?
 
Sommarstuga med pulpettak! Tror nog att ytpapp kan vara bra tak men som sagt utseendet är ju inte så kul..
 
Alternativt, finns det något annat tak man kan lägga än just ytpapp så lågt som 5 grader?
 
Intressant! Står precis inför samma frågor, ska också bygga nytt med låglutande pulpettak!
Är du redan igång eller i planeringsstadiet? Var bygger du?

mvh
 
Skall lämna in bygglovsansökan, allt på entreprenad, frågan dök dock upp i sista stund då det från början var sagt plåttak men vi missat att det inte gick på så låglutande tak!
 
E
Falsat plåttak går väl att lägga så lågt som 6 (5,7) graders lutning. Lägg en extra regel som distans under takstolarna i högdelen så är det löst.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Du bör absolut INTE spika shingel på takpapp, förlorar hela poängen med att lägga papp. Kommer taket över huvudtaget synas?

Beroende på stilen på byggnaden kan man få rätt snygga papptak också.
T ex.
Svart papptak på en byggnad med skog i bakgrunden, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik Sandberg
  • Laddar…
Shingel kräver alltid underlagspapp eller liknande så det är korrekt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för bild! Såg ju faktiskt stiligt ut, har väl mest sett bilder på slitna bubbliga tak ;) har googlat enheldel under dagen och bestämt mig för att köra på ytpapp, ska läggas av utbilda takläggare så hoppas på lika slätt tak som ditt!
 
Rickard.
E Erik Sandberg skrev:
Tack för bild! Såg ju faktiskt stiligt ut, har väl mest sett bilder på slitna bubbliga tak ;) har googlat enheldel under dagen och bestämt mig för att köra på ytpapp, ska läggas av utbilda takläggare så hoppas på lika slätt tak som ditt!
Tyvärr inte mitt då det var en superfin stuga utan det är gjort av mig för ett antal år sen och jag hade lagt upp bilden här tidigare. Färgen är kristallsvart vilket inte framgår så bra i bild och det är en s k listtäckning på den brantare delen som syntes från marken.

Här har du ett vällagat ”vanligt” papptak och lite länkar till mer bilder på listtak.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hus-med-papptak-bilder.420402/#post-4285265
 
  • Gilla
Erik Sandberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.