Vad är det för spänning i begränsnings-/guidekabeln? Rent allmänt bland alla märken, men primärt för Husqvarna och Gardena.
 
G golfgreen skrev:
Vad är det för spänning i begränsnings-/guidekabeln? Rent allmänt bland alla märken, men primärt för Husqvarna och Gardena.

Kan bara svara för min gamla 230 som drivs med 24 volt, Max 24 volt är det enkla svaret.
Protte
 
Det är ju strömmen som är av intresse. Spänningen är bara spänningsfallet över ledningen.
 
G golfgreen skrev:
Vad är det för spänning i begränsnings-/guidekabeln? Rent allmänt bland alla märken, men primärt för Husqvarna och Gardena.
Jag var också nyfiken på detta, så jag mätte (med ett par 10-ohms motstånd i st för slingkabel).
+ / - 50 volt topp-till topp på gränskabeln (gul) och c:a hälften på guidekabeln (grön).
Gardena Sileno City :
Oscilloskopvisning av signalen från en Gardena Sileno City gränskabel (gul) och guidekabel (grön).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X xcover5 skrev:
Jag var också nyfiken på detta, så jag mätte (med ett par 10-ohms motstånd i st för slingkabel).
+ / - 50 volt topp-till topp på gränskabeln (gul) och c:a hälften på guidekabeln (grön).
Gardena Sileno City :
[bild]
Hur kan guiden ha lägre spänning? Det är ju samma
X xcover5 skrev:
Jag var också nyfiken på detta, så jag mätte (med ett par 10-ohms motstånd i st för slingkabel).
+ / - 50 volt topp-till topp på gränskabeln (gul) och c:a hälften på guidekabeln (grön).
Gardena Sileno City :
[bild]
Det låter rätt, jag har nått svagt minne av att jag har läst att Husqvarna och Gardena använder 48V.
 
G golfgreen skrev:
Hur kan guiden ha lägre spänning? Det är ju samma
.
Guide och gränskabel har var sin egen output från laddstationen, sedan kommer båda tillbaks på en gemensam input (= "höger" på Gardena). Fullt möjligt alltså att mata ut olika spänning (och därmed ström) på "vänster" resp "guide".

Men. Jag såg just att den gula mätproben var ställd till X1 i stället för X10 (som oscilloscope-programmet var ställt till). Vilket skulle innebära + / - 5 volt på gränskabeln och 25 volt på guiden. Bilden blev alltså missvisande, sorry för det.

EDIT: Nu förstår jag hur du tänker "det är ju samma". Men detta är inte likström, det är pulser som inte sammanfaller i tiden. Ena stunden kommer en puls med högre spänning/ström, sedan kommer en annan med lägre osv.
 
Redigerat:
X xcover5 skrev:
Guide och gränskabel har var sin egen output från laddstationen, sedan kommer båda tillbaks på en gemensam input (= "höger" på Gardena). Fullt möjligt alltså att mata ut olika spänning (och därmed ström) på "vänster" resp "guide".

Men. Jag såg just att den gula mätproben var ställd till X1 i stället för X10 (som oscilloscope-programmet var ställt till). Vilket skulle innebära + / - 5 volt på gränskabeln och 25 volt på guiden. Bilden blev alltså missvisande, sorry för det.

EDIT: Nu förstår jag hur du tänker "det är ju samma". Men detta är inte likström, det är pulser som inte sammanfaller i tiden. Ena stunden kommer en puls med högre spänning/ström, sedan kommer en annan med lägre osv.
Det var inte meningen att det första meddelandet skulle postas. Jag insåg när jag skrev att det är möjligt att skicka ut lika spänningar trots att dom går på en gemensam kabel. Såg inte att det meddelandet kom med då jag skriver på mobilen :oops:

Så max volt är 25?
 
G golfgreen skrev:
Så max volt är 25?
Jag rörde ju till det med olika dämpningar i proberna när jag mätte, men så här i efterhand får jag det till plus / minus 5V på "vänster" resp 25V på "guide" med "höger" som referens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.