Finns det någon som helst nackdel för ts att reklamera vis nätet. Då blir det ju väldigt tydligt vad som framförts.
 
  • Gilla
  • Wow
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Nackdelen var att jag faktiskt var i butiken men fick åka hem, reklamera och sen invänta svar. Dvs pengarna/ny produkt kommer dröja. Det är en tydlig nackdel tycker jag.

D Daniel 109 skrev:
Finns det någon som helst nackdel för ts att reklamera vis nätet. Då blir det ju väldigt tydligt vad som framförts.
 
  • Gilla
  • Wow
Jerald Stuartson och 25 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Hur har du tänkt att vid en eventuell rättstvist visa att meddelandet har framförts till och mottagits av företaget? Att det inte finns ett formkrav innebär inte att det inte åligger konsumenten att kunna visa att reklamationen gjorts inom rätt tid.
Du motsäger ju dig själv. Bästa sättet vid en tvist att visa vad som har framförts är att reklamera skriftligt via formuläret på hemsidan, men du hävdade tidigare att det var ett oskäligt krav eftersom det försvårar reklamationen.
 
Nu vet jag inte vad du har köpt, men då jag jobbade i butik hade vissa tillverkare sina egna rutiner. Ibland skickar de ut tekniker som lagar istället för att det ska gå tillbaka via butiken..

Sen finns det otroligt många kunder som inte installerar saker och ting rätt. Att se ifall en blandare fungerar, eller att ett bastuaggregat kopplades rätt i returkassan är inte det lättaste.

Antar att det är därför de har satt ganska hårda rutiner, för att slippa allt elände med saker som faktiskt fungerar men som reklameras ändå. Den kostnaden ska inte hamna på varuhuset eller leverantören. Väldigt många kunder blåljuger angående sina varor.

Men är det en skitsak för 500kr som uppenbart är trasigt är det lite fyrkantigt, även ifall jag kan förstå dem.
 
  • Gilla
  • Wow
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du motsäger ju dig själv. Bästa sättet vid en tvist att visa vad som har framförts är att reklamera skriftligt via formuläret på hemsidan, men du hävdade tidigare att det var ett oskäligt krav eftersom det försvårar reklamationen.
Nej, eftersom det är två separata frågor.

Kan en näringsidkare kräva att en reklamation måste göras skriftligt? Nej.
Kan en konsument välja att göra en reklamation skriftligt då det kan vara lättare att vid en ev tvist bevisa vad som meddelats näringsidkaren? Ja.

Som bonus fråga:
Är det möjligt för en konsument att bevisa att en muntlig reklamation gjorts? Ja.
 
  • Gilla
  • Älska
Macke-65 och 14 till
  • Laddar…
De har satt en gräns på alla produkter över 200 kr ska reklameras via online formulär. Under 200 kr löser de i butik.

ådal ådal skrev:
Nu vet jag inte vad du har köpt, men då jag jobbade i butik hade vissa tillverkare sina egna rutiner. Ibland skickar de ut tekniker som lagar istället för att det ska gå tillbaka via butiken..

Sen finns det otroligt många kunder som inte installerar saker och ting rätt. Att se ifall en blandare fungerar, eller att ett bastuaggregat kopplades rätt i returkassan är inte det lättaste.

Antar att det är därför de har satt ganska hårda rutiner, för att slippa allt elände med saker som faktiskt fungerar men som reklameras ändå. Den kostnaden ska inte hamna på varuhuset eller leverantören. Väldigt många kunder blåljuger angående sina varor.

Men är det en skitsak för 500kr som uppenbart är trasigt är det lite fyrkantigt, även ifall jag kan förstå dem.
 
D Din_mamma skrev:
De har satt en gräns på alla produkter över 200 kr ska reklameras via online formulär. Under 200 kr löser de i butik.
Bra att veta, då handlar jag inte där längre.
Bättre med Hornbach där man kan reklamera och lämna tillbaka saker utan problem.
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 6 till
  • Laddar…
A
Märkligt, man kan ju faktiskt sakna tillgång till internet samt att fixa digitala bilder.
 
  • Gilla
Byggahus48 och 8 till
  • Laddar…
Som aktieägare i Byggmax tycker jag köpevillkoren är utmärkta.

Trä kan ej returneras och returer generellt är mycket kostsamma och ska hållas till ett minimum. Det bästa är om villkoren för returer är så ofördelaktiga att kunderna inte orkar lämna tillbaka något.

Byggmax är marknadsledande i Sverige.

Skulle aldrig själv köpa något på Byggmax.
 
  • Haha
  • Gilla
Tamazin och 19 till
  • Laddar…
A
Jag skulle aldrig accepterat de villkoren och skulle krävt att personalen i butiken skulle skött den interna administrationen.

Tittar man på Byggmax Köpvillkor så står det inget om dessa villkor när man köper i butik och de kan då inte kräva det.

Samtidigt krävs det inte bara tillgång till Internet man ska även ha en smartphone och BankID för att kunna reklamera. Något som tveklöst försvårar för kund som köpt i butik.


Om buggmax vill ha de reglerna borde de sätta upp stora skyltar i butik med ändrade villkor för köp, annars har de inte informerat kunder innan köp om andra/sina villkor, och det är då inte giltigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 10 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Som aktieägare i Byggmax tycker jag köpevillkoren är utmärkta.

Trä kan ej returneras och returer generellt är mycket kostsamma och ska hållas till ett minimum. Det bästa är om villkoren för returer är så ofördelaktiga att kunderna inte orkar lämna tillbaka något.

Byggmax är marknadsledande i Sverige.

Skulle aldrig själv köpa något på Byggmax.
Skärmdump av nyhetsartikel om Byggmax minskade vinst och omsättning med text och annonser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg den här fladdra förbi i nyhetsflödet igår... :whistle:

Det bästa med Byggmax är, deras öppettider..
 
  • Gilla
  • Haha
helrob och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Såg den här fladdra förbi i nyhetsflödet igår... :whistle:

Det bästa med Byggmax är, deras öppettider..
Hempularna har redan byggt sina trädäck under pandemisomrarna. Nu reser de upp sina pengar och oroar sig elpriset och stigande räntor.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
H-Thomasson och 12 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Såg den här fladdra förbi i nyhetsflödet igår... :whistle:

Det bästa med Byggmax är, deras öppettider..
De vinstvarnade så att säga positivt förra året, minns att det störde mig
 
A Avarell_Dalton skrev:
De vinstvarnade så att säga positivt förra året, minns att det störde mig
Jag har stört mig på att det bla. vill kika i bakluckan på bilen när jag har saker på släpet...:rolleyes:

Kan visst handla nåt där nu och då, och uppskattar att de har glass vid kassan. :oops:
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering. En vecka har gått och de säger på kundtjänst att de mailar med leverantören som ställer frågor om produkten och om jag kollat det ena och det andra. Inga löften om när de återkommer med besked.

Levererade en avhyvling som jag hoppas hon tar vidare till sin chef men som det är säkert verkningslöst, framförallt handlar det ju om att de inte i butik någonstans gör det tydligt att reklamationer över 200 kr sköts via ett internetformulär. Milersättning existerar ej säger de och jag måste åter butiken när jag ska lämna den. Heja byggmax!!!!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
_sisyfos och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.