Hej!
Finns det någon VVS-kunnig som kan göra en felanalys på en modern Gustavsbergs wc-stol som krånglar?
Rinner vatten in i cisternen hela tiden och ut genom bräddavloppet. Tätningen i utloppet i botten på cisternen sluter tätt. Om jag hjälper flottören någon millimeter upp, fast den redan är uppe, så slutar det ändå inte att rinna. Verkar som om någon mekanism som sitter inuti den vita plastgrejen (nedtill på bifogad bild) som flottörens arm går in i inte funkar. Kan det vara där problemet finns och kan man öppna upp den och titta, någon som vet?
 
  • Översikt över öppen Gustavsbergs wc-cistern med synlig flottör och mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som om du behöver byta packningen i flottörventilen. Det borde finnas sprängskisser med RSK-nummer på den del du behöver.

Annars är det nog enklast att byta hela den vita delen mot en FluidMaster universalventil.
De kostar ca 400-600 kr och brukar vara en förbättring. Flottörventil för toalettstol, svart med röd detalj, för byte eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A Anders243 skrev:
Det låter som om du behöver byta packningen i flottörventilen. Det borde finnas sprängskisser med RSK-nummer på den del du behöver.

Annars är det nog enklast att byta hela den vita delen mot en FluidMaster universalventil.
De kostar ca 400-600 kr och brukar vara en förbättring.[bild]
Tack snälla Anders för analys och råd! Jag skruvar bort den gamla och inspekterar packningen och ser om jag kan göra något där nu över helgen, så får jag köpa universalventilen på måndag. Tack igen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.