Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

  • Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

    37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

    19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

    10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
dof dof skrev:
Är riktad radiolänk mot mast. Enda egentliga nackdelen är väl att det blir lite längre svarstider, men det är inget problem med vår användning i alla fall. Är jättepopulärt här omkring. Här kör vi med micronät men det finns fler aktörer.
Är det detta leverantören ni använder?
https://www.micronat.se/
 
A Andy78 skrev:
Är det detta leverantören ni använder?
[länk]
Ja det är den leverantören som bygger här.
 
R
När företag marknadsför sig genom att kalla nått för radio fiber eller luftburen fiber så är det ju endast för att utnyttja begreppet fiber för ovetande människor.

Man vet att fiber är etablerat som nått som står för stabil och snabb teknik.
därför försöker man åka snålskjuts på ordet.

Nej du har inte fiber oavsett vad företaget vill kalla det. Du har en radiolänk för överföring av din data.
Inget annat
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R RalleB skrev:
När företag marknadsför sig genom att kalla nått för radio fiber eller luftburen fiber så är det ju endast för att utnyttja begreppet fiber för ovetande människor.

Man vet att fiber är etablerat som nått som står för stabil och snabb teknik.
därför försöker man åka snålskjuts på ordet.

Nej du har inte fiber oavsett vad företaget vill kalla det. Du har en radiolänk för överföring av din data.
Inget annat
Har aldrig skrivit att jag har fiber heller, vart har du fått det ifrån? Jag har en tjänst som vare sig du gillar det eller inte heter radio-fiber. Rent tekniskt är det väl ett rätt bra namn på tjänsten? Fiber fram till mast och sedan radiolänk.......... Radio-fiber :thinking:
 
R RalleB skrev:
När företag marknadsför sig genom att kalla nått för radio fiber eller luftburen fiber så är det ju endast för att utnyttja begreppet fiber för ovetande människor.

Man vet att fiber är etablerat som nått som står för stabil och snabb teknik.
därför försöker man åka snålskjuts på ordet.

Nej du har inte fiber oavsett vad företaget vill kalla det. Du har en radiolänk för överföring av din data.
Inget annat
I hemlighet gillar jag faktiskt larviga benämningar som radiofiber och luftfiber, mest för att en fortfarande ganska stor del av alla ”fiber”-accesser på sin höjd är FTTB och därefter kopparkabel som förhoppningsvis orkar länka upp i 1 Gbit/s och att detta faktiskt är fullt tillåtet att marknadsföra som fiber trots att fiberns riktigt stora fördel (att den som medium står pall även för långt högre kapcitetskrav än dagens) inte uppfylls. Det borde ju endast vara FTTH som får kallas fiber, men så är inte fallet och då kan vi lika gärna prata i termer som radiofiber, fiberkoax, dsl-fiber och andra larvigheter.
 
Självklart har man "FTTH":cool:
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
När företag marknadsför sig genom att kalla nått för radio fiber eller luftburen fiber så är det ju endast för att utnyttja begreppet fiber för ovetande människor.

Man vet att fiber är etablerat som nått som står för stabil och snabb teknik.
därför försöker man åka snålskjuts på ordet.

Nej du har inte fiber oavsett vad företaget vill kalla det. Du har en radiolänk för överföring av din data.
Inget annat
Målet är ju att ha en tillfredsställande uppkoppling om det fungerar bra och täcker ens behov så är väl målet uppfyllt?
 
Har kört mobilt bredband i Stockholm i 3 år och det är skit... Man delar verkligen på för lite resurser... Så nu har jag beställt fiber.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
dof dof skrev:
Har aldrig skrivit att jag har fiber heller, vart har du fått det ifrån? Jag har en tjänst som vare sig du gillar det eller inte heter radio-fiber. Rent tekniskt är det väl ett rätt bra namn på tjänsten? Fiber fram till mast och sedan radiolänk.......... Radio-fiber :thinking:
Ja ska man gå efter den devisen så surfar jag just nu via 5G fiber…

Hur man än försöker sminka en gris för att låtsas vara nått annat så är det fortfarande en gris.

Gällandes att folk säger att de har fiber trots att det egentligen är radiolänk var inte riktat specifikt till dig.
Jag har hört det uttrycket många gånger där otekniska personer på allvar tror att de har fiber via luften.
Falsk vilseledande marknadsföring är vad det är.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Micronät verkar, bortsett från en falska marknadsföringen, har riktigt stor reklambudget, men det hör nog ihop som ler och långhalm. Jag har fått 50+ reklamblad, kompendium och allt däremellan i brevlådan de senaste 5 åren. Från början kostade det 3000 kr. För inte så längesen kostade det hela 8000 kr, nu verkar de ha höjt till 9990 kr. Ändå påstår de att installationskostnaden är 4-6 ggr lägre än med grävt fiber.

Jag såg företaget som oseriöst direkt från start och hoppade därför inte på ens vid 3000.

Ikon med skiftnyckel och skruvmejsel, texten "Billig Installation - Installationen av luftburet bredband är 4-6 gånger billigare än grävd fiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Micronät verkar, bortsett från en falska marknadsföringen, har riktigt stor reklambudget, men det hör nog ihop som ler och långhalm. Jag har fått 50+ reklamblad, kompendium och allt däremellan i brevlådan de senaste 5 åren. Från början kostade det 3000 kr. För inte så längesen kostade det hela 8000 kr, nu verkar de ha höjt till 9990 kr. Ändå påstår de att installationskostnaden är 4-6 ggr lägre än med grävt fiber.

Jag såg företaget som oseriöst direkt från start och hoppade därför inte på ens vid 3000.

[bild]
4-6 ggr billigare... så dyrt brukar det inte vara... eller tänker dom på efteranslutning? Då är de närmare sanningen :D
 
En kompis hade fast telefoni till sommarstugan för 30 år sedan.
Då gick det på någon form av radiovågor eller liknande mellan stolpen och hus.
Stolpen med telefontråd satt ca 10 meter bort.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Micronät verkar, bortsett från en falska marknadsföringen, har riktigt stor reklambudget, men det hör nog ihop som ler och långhalm. Jag har fått 50+ reklamblad, kompendium och allt däremellan i brevlådan de senaste 5 åren. Från början kostade det 3000 kr. För inte så längesen kostade det hela 8000 kr, nu verkar de ha höjt till 9990 kr. Ändå påstår de att installationskostnaden är 4-6 ggr lägre än med grävt fiber.

Jag såg företaget som oseriöst direkt från start och hoppade därför inte på ens vid 3000.

[bild]

På vilket sätt är det falsk maknadsföring jag tycker den är rätt tydlig?
 
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Här förbrukas mer än 20gb på en vecka i diverse streaming. Inte en chance att 5g pallat det om grannarna gjort samma sak eller varit billigare för den delen

Ja eller hur. Loggar jag in på routern så laddar vi ner ungefär 500GB per månad. Vi har även radioskugga där vi bor så när vi fick fiber för 20k för några år sedan var det ett självklart ja. Numera är telestationen nerlagd av telia också så det är mobilt (typ 3G max om man har tur) eller fiber som gäller.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
hemna fiber, självklart utan att tveka.
På landet, mobil uppkoppling utan att tveka.
Men där är vi några få veckor om året. Då vill man inte sitta med ett abonnemang som kostar pengar varje månad. samt massa pengar att dra in det.
Nackdelen med mobiltbredband är att uppkopplingen är usel om man inte har antenn på ytterväggen.
Mina föräldrar har tvärtom. Fiber på landet och mobilt hemma. På landet så är kapaciteten så dålig att det inte fungerar på sommaren, de beställde fiber när de fick ett erbjudande för 7000kr. Utanför skolloven så fungerar dock mobilt bra, så de pausar abonnemanget mellan mitten av september och mitten av maj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.