Jag letade lite efter hus och tomter i innerskärgården och hittade en trevlig bit mark på en av öarna runt Vaxholm där tomten verkar obebyggd och tillhöra en annan tomt, men det är två olika tomter.
Som det ser ut nu så är det den större tomtens strand och brygga, men det är ändock två olika tomter.

Tomten ser ut att ha några mindre förrådsbyggnader, men annars är den obebyggd.
Jag hade velat erbjuda ägaren att sälja den delen till mig, men köp är ju enbart intressant om man hade fått bygga något på den.

Så frågan är om jag kan få något besked av Vaxholms kommun om denna tomt hade kunnat bebyggas med hus?
Säger de då ja, då kan jag lägga bud på den hos ägaren.

Finns det någon gängse process kring sådant här?

(Området har flera nyare bebyggelser nära vatten så det verkar inte helt omöjligt att Vaxholm tillåter det, men vill då veta mer säkert innan jag köper)
 
F
Det du söker är ett förhandsbesked, kostar dock en slant. Läs även på om strandskydd. På din beskrivning så känns det som det är det som kommer sätta käpparna i hjulet för dina planer
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Det du söker är ett förhandsbesked, kostar dock en slant. Läs även på om strandskydd. På din beskrivning så känns det som det är det som kommer sätta käpparna i hjulet för dina planer
Ah, och det får man via kommunen?

Ja, som jag nämnde så finns en del bebyggelse nära stranden så kommunen verkar tillåta bebyggelse nära vattnet där.
 
F
Japp, brukar kosta mellan 5-15 tusen att få det utrett.
 
  • Gilla
TessinDenYngsta
  • Laddar…
Fairlane
Att det finns byggnader nära vattnet nu innebär inte automatiskt att det är ok. Det kan vara äldre byggnader eller svartbygge till exempel.

Bäst är väl att kolla med nuvarande ägare om det ens finns ett intresse av att sälja och sen köpa under förutsättning att du får bygglov. Känns onödigt att kontrollera förhandsbesked om ägaren inte vill sälja sen.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
K
Precis, en rimlig klausul du kan försöka förhandla till är att det står skrivet i avtalet att köpet fullgörs under förutsättning att bygglov beviljas. Nackdelen så för säljaren är att det kommer ta längre tid innan köpet fullgörs, så ev. vill hem kanske då kompenseras ekonomiskt för det…
 
  • Gilla
TessinDenYngsta och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Det du söker är ett förhandsbesked, kostar dock en slant. Läs även på om strandskydd. På din beskrivning så känns det som det är det som kommer sätta käpparna i hjulet för dina planer
Man kan väl få ut detaljplanen gratis. Jag bor i en annan kommun men det kom med vändande mejl inom en timme.

(DP kan fälla men inte fria. Om det står förbud där så kan TS inte bygga. Men om det INTE står något är det ingen garanti för att man FÅR bygga. Så det är rule-out, inte rule-in)
 
  • Gilla
TessinDenYngsta
  • Laddar…
T TessinDenYngsta skrev:
Jag letade lite efter hus och tomter i innerskärgården och hittade en trevlig bit mark på en av öarna runt Vaxholm där tomten verkar obebyggd och tillhöra en annan tomt, men det är två olika tomter.
Som det ser ut nu så är det den större tomtens strand och brygga, men det är ändock två olika tomter.

Tomten ser ut att ha några mindre förrådsbyggnader, men annars är den obebyggd.
Jag hade velat erbjuda ägaren att sälja den delen till mig, men köp är ju enbart intressant om man hade fått bygga något på den.

Så frågan är om jag kan få något besked av Vaxholms kommun om denna tomt hade kunnat bebyggas med hus?
Säger de då ja, då kan jag lägga bud på den hos ägaren.

Finns det någon gängse process kring sådant här?

(Området har flera nyare bebyggelser nära vatten så det verkar inte helt omöjligt att Vaxholm tillåter det, men vill då veta mer säkert innan jag köper)
Om du kontaktar kommunen så kan de förmodligen säga om det ens är värt att skicka in en ansökan för bygglov.

Om det har funnits ett bostadshus på fastigheten tidigare, som t ex brunnit ner, så kan det vara möjligt att få bygga nytt.

Jag hade kontakt med en skärgårdskommun förut om ifall det skulle vara möjligt att stycka av en stor tomt. De svarade att det med största sannolikhet inte skulle beviljas bygglov för ett till bostadshus, och därför inte heller vara möjligt med avstyckning. Denna info kostade inget att få.
 
  • Gilla
TessinDenYngsta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.