Hej!

Mitt föräldrahems tomt är fylld med allsköns bråte. Timmerstockar och virke (varav många stockar är helt okej andra skit) metallskrot (jag har samlat ihop det mesta i två fulla badkar, men det finns elkabel på stora rullar och järnskrot lite här och var) gamla dörrar, fönster, en bod full med mer eller mindre fungerande verktyg, ett tiotal kedjesågar, mangel o högar med vad som en gång varit virke o numer bon åt allt från insekter till gud vet vad, ja helt enkelt fan och hans moster och lite till

Mycket är skräp, men jag misstänker att en hel del kan ha ett värde. Var hittar man någon som vill ta hand om eländet?

För mig skulle det vara värt risken att bli blåst på något med eventuellt värde med en deal typ: Städa bort allt, all vinst går till dig.

Var hittar jag någon som gör jobbet och vilka eventuella risker tar jag om jag anlitar någon på de här premisserna?

supertacksam för all input från er fantastiska bygghemmaforumister :)
 
Lägg upp bilder på alla inventarier här så kan vi säga om du sitter på en guldskatt eller inte…
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag har använt appen Tiptapp, och har på så vis blivit av med bråte helt gratis. Folk vill ju ha vad som helst, bara det är gratis. Typ.
 
  • Gilla
Raggsockan
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Jag har använt appen Tiptapp, och har på så vis blivit av med bråte helt gratis. Folk vill ju ha vad som helst, bara det är gratis. Typ.
så många som har fått åka och plocka upp sitt skräp som ligger kastat i en annan skog när dom använt tipptapp så skulle jag aldrig använda dom.
 
Q Qaniel skrev:
så många som har fått åka och plocka upp sitt skräp som ligger kastat i en annan skog när dom använt tipptapp så skulle jag aldrig använda dom.
Jag brukar vilkora de hämtningarna med att jag vill ha foton från ÅVC.
 
Övergivet skräp och gammalt byggmaterial i skogsmiljö, såsom fönsterramar och plåtar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergivet och rörigt uthus med fallna trädgrenar, löv och skräp i en förfallen miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trång utrymme fylld med oordnade och hopade föremål som krukor, hinkar och diverse trädgårdsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överfullt verktygsskjul med utspridda verktyg, lådor och prylar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överfullt och rörigt förrådsrum med verktyg, lådor och diverse prylar på hyllor och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad fylld med prylar, verktyg och lådor, indikerar en stökig samling saker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rörig hög med diverse föremål, inkluderande rostiga verktyg, kablar och en svart hink, bland löv och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med diverse gamla prylar och byggavfall som ligger utslängt vid ett hus i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blandning av gamla verktyg och rostiga föremål i en överfylld behållare, täckt av ett genomskinligt presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röran av gamla föremål och byggmaterial under en röd byggnad med stenar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergivet förråd med högar av gamla träplankor och byggmaterial i oordning under ett halvtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergivna och förfallna träplankor och gamla takplåtar som ligger på höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rörigt bråte utomhus med träplankor, presenning och en gammal korroderad skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Travar av gamla brädor och timmer täckta med presenningar i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röran av gamla trädgårdsplank och byggmaterial hopade på en skogstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg upp bilder på alla inventarier här så kan vi säga om du sitter på en guldskatt eller inte…
guldskatt är nog tveksamt, men ska ta lite bilder om någon blir klokare av det…

Skulle jag städa undan detta själv så gissar jag på minst 40 timmar.

Kan tillägga att min pappa som är den som samlat på sig allt detta, hela sitt liv sett allt som ”det kan va bra o ha”. Han hade stenkoll på alla sina prylar tills han blev dement.

När jag började röja efter han gått bort var varenda bod, vind o källare fylld till brädden med mestadels sopor. Men inte helt sällan hittade jag en pappkasse med sågspån, rostiga skruvar, ursköljda kattmatsburkar, falukorvsskinn och tadaaa: en oöppnad skruvdragare!

Nu är det ”bara” bråten på tomten kvar :)
 
Hjälp! En samlare av rang. Det ser mörkt ut där tyvärr, det blir nog till att betala någon för att rensa och slänga på tippen :(
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag skulle gissa att det med värde är skrot (med tanke på att det finns mängder) och timmerstockarna. Pappa plockade ner en timmerstuga till grunden, en hel del har klarat sig i hans pressening/plåtförpackningar.
 
Det är nog svårt att få någon att bli begeistrad över allting. Jag själv hade gärna hämtat både krukor och verktyg men gammalt plåtskrot, avloppsrör och dylikt är inget jag vill ha, skulle tro att det är samma för många dvs man kan tänka sig en del men inte allt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hjälp! En samlare av rang. Det ser mörkt ut där tyvärr, det blir nog till att betala någon för att rensa och slänga på tippen :(
Oki, är det tipptapp som gäller då?

Eller i mitt fall kanske en container är lösningen? Skrotet borde jag väl kunna få nån krona för
 
Snabb lösning container, 5kr kilot för järnskrot kanske….
 
Sånt här slänger man väl inte? Då får jag lägga på 40 timmar att såga upp det i hanterbara bitar
 
  • Gamla trästockar och rostiga plåttak täckta med en presenning i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå förfallen trädgårdsmaskin täckt av kablar och omgiven av gröna växter och ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förväntade svar men blev ändå deprimerad. Är ensambarn så när mamma lämnar blir härligheten min.

Förr eller senare måste ju skiten bort, vad hade ni gjort i min sits, rent konkret?
 
Hade det vart mitt problem hade jag tagit dit största containern och några starka kompisar. Samlares bra att ha saker är oftast bara bra att ha för samlaren, för alla andra är det skräp.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.