Hej tänkte bygga ett vedskjul mot fasaden men jag vet inte riktigt hur jag skall göra med ena hörnet som jag tycker blir alldeles för högt och kanten mot gräsmattan blir inget vidare heller.

Kanske svårt att se men pallen ligger dikt mot berget i bakkant upp till vänster så det är väl egentligen det jag har att utgå ifrån.

pallen är ditlagd som ett test men min spontana tanke är att figursåga en 145 regel och sen bara fortsätta runt om med regel men det blir fortfarande inget bra avslut mot gräset.

Jag kommer bara stapla färdigtorkad ved så vet inte hur viktigt det är att få in luft underifrån. Behöver jag bygga luftspalt mot fasaden också?
 
  • Trädgård med provisorisk träpall mötande högt berg och vägg, verktyg på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med planerad konstruktion av vedskjul mot fasad, markerad med röda linjer, bredvid en skottkärra och pall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av trädgård med fasad, pallar för vedskjulsbygge, skottkärra och trädgårdsverktyg på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med stödpall och konstruktionsmaterial för vedskjul, gräsmatta i förgrunden och berg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdshörn med betongplattor, verktyg, skottkärra och häck som ska förberedas för bygge av vedskjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag hade valt göra ett faltak av brädor som liknar dem du har på fasaden.
Och så sätter du även sådana brädor, fast med glipor emellan, på gavlarna.
Om pallen mot marken upplevs ful kan man dölja övre halvan av glipan med en bräda. Men spara lite luftning framtill (och 100% av det som finns på gavlarna)
Träpall för vedförvaring under ett halvfärdigt faltak av brädor med glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga qtt det inte är så lämpligt att ha veden mot fasaden oavsett luftspalt eller inte. Luftspalt är bättre än utan men det blir fortfarande en samlingsplats för fukt, smuts och insekter.
 
  • Gilla
JoppeLi och 5 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle säga qtt det inte är så lämpligt att ha veden mot fasaden oavsett luftspalt eller inte. Luftspalt är bättre än utan men det blir fortfarande en samlingsplats för fukt, smuts och insekter.
Mot fasaden på ett uppvärmt bostadshus är det väl olämpligt, men mot ett kallt uthus/vedbod kan jag tänka mig ett vedskjul
 
F fribygg skrev:
Mot fasaden på ett uppvärmt bostadshus är det väl olämpligt, men mot ett kallt uthus/vedbod kan jag tänka mig ett vedskjul
Förklara gärna varför. Jag är också inne på att bygga en vedbod fast som fristående, ca 3m från husgaveln.
 
Kashew Kashew skrev:
Förklara gärna varför. Jag är också inne på att bygga en vedbod fast som fristående, ca 3m från husgaveln.
Fristående 3m från huset är väl jättebra, då håller inte veden fukt mot fasaden, man slipper risken att möss och insekter tar sej in via vedboden
 
  • Gilla
JoppeLi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.