Ja, rönnbären skall passera genom en fågel för att komma bort från moderträdet, fruktköttet innehåller något slags ämne som hindrar fröna från att gro. Detta måste tvättas bort av magsaften. Men stoppar man hela bären i jorden förmultnar antagligen detta ämne så fröna kan gro ändå, fast det kan ta ett par år.

Det som jag har gjort en gång med en annan sorts rönn, den koreanska Ullungrönnen som man ofta ser som gatuträd i södra Sverige, är att lägga bären i blöt ett dygn, och sedan gnugga dem mellan fingrarna så det mesta av fruktköttet försvinner. Fröna är som små hårda kärnor som man sedan stoppar i jorden. Jag hade mycket god grobarhet på de fröna sedan, och de rönnarna har växt väldigt bra sedan dess och är snart redo att börja producera egna bär nu.
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
Kalle B Kalle B skrev:
Ja, rönnbären skall passera genom en fågel för att komma bort från moderträdet, fruktköttet innehåller något slags ämne som hindrar fröna från att gro. Detta måste tvättas bort av magsaften. Men stoppar man hela bären i jorden förmultnar antagligen detta ämne så fröna kan gro ändå, fast det kan ta ett par år.

Det som jag har gjort en gång med en annan sorts rönn, den koreanska Ullungrönnen som man ofta ser som gatuträd i södra Sverige, är att lägga bären i blöt ett dygn, och sedan gnugga dem mellan fingrarna så det mesta av fruktköttet försvinner. Fröna är som små hårda kärnor som man sedan stoppar i jorden. Jag hade mycket god grobarhet på de fröna sedan, och de rönnarna har växt väldigt bra sedan dess och är snart redo att börja producera egna bär nu.
Där ser man. Hur finurligt naturen har ordnat det och så lite man själv visste om detta.
Jag är beredd att testa (även) denna metod på vanlig rönn, det kostar inget och är inget större jobb och det skulle vara trevligt om det gav resultat.

Kan man göra det på senhösten och hur djupt bör man plantera dem? Vid "naturlig" frösättning via fåglar hamnar ju fröna i princip direkt på marken men bevisligen så blir det ändå träd av dessa emellanåt. På nåt sätt.
Mycket god grobarhet borde innebära att man rätt snabbt kan se att nåt händer. Ett år? Två?
 
BirgitS
nizzehult nizzehult skrev:
Kan man göra det på senhösten och hur djupt bör man plantera dem? Vid "naturlig" frösättning via fåglar hamnar ju fröna i princip direkt på marken men bevisligen så blir det ändå träd av dessa emellanåt. På nåt sätt.
Mycket god grobarhet borde innebära att man rätt snabbt kan se att nåt händer. Ett år? Två?
Kolla den där sidan om att så rönnfrön, där bör det ju stå lämpligt sådjup.

Fröna bör gro till våren. De frön som inte gror då blir antagligen förstörda under sommaren (förmultnar, uppätna).
 
Jag skulle pilla ner fröna typ en centimeter, det är inte direkt raketforskning. Kan man stoppa ner dom där det är aningens skugga och fukt tex. bakom en stubbe eller rot så är det en fördel.
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
Skogsbolag betalar stora pengar för att röja bort sly från kalhyggen så jag tror fortfarande att du får träd i någon form. Eventuellt får du mest björk men det går ju att göra en skärm av björk tills det du vill ha hunnit växa upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.