Har en semester lägenhet där jag skall byta ut köksfläkt. Går inte att lösa kökskanal i dagsläget.
Sitter en kanske 30 år gammal kolfilterfläkt sen tidigare. Funderar lite på hur kraftig fläkt man skall satsa på. Hemma i huset var det ju aldrig någon fundering, utan där gällde ju mer desto bättre. skall jag tänka likadant med en filterfläkt.
I princip står jag mellan fläktar med maxkapacitet på ca 200-250m3/h och 350-385m3/h. Finns det någon nackdel med hög kapacitet?
Tänker dels på att cirkulations luften åker ut i framkant på fläkten. Även lägsta nivån påverkas fläktarna verkar ha 2-3 hastigheter där lägsta hastigheten delvis påverkas av högsta. Bla en jag tittade på så hade mindre modellen 80-250m3, medans den skriftigare av samma modell hade 140-375m3.

Sen vet jag inte hur mycket luft man tappar på filtret, det kanske talar för en kraftigare.

Lägenheten ligger i Spanien, och min förmåga att ge mig in i några mer tekniska diskussioner med säljarna kan vi se som rätt små:)

Har tänkt denna typ av fläkt
 
  • Svart modern köksfläkt av typen kolfilter med knappar för hastighetsreglering och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är ju bra att ta hänsyn till ljudvolymen. Om det låter för mycket kommer folk inte att använda fläkten resp. kraftigare nivåer. Inte heller om det blåser ut luft rakt i ögonen.
 
Just dom aspekterna jag tänker på. Av "premiumtillverakrna" här så har jag kommit fram till att man bör välja mellan Balay/Bosch eller TEKA. Där ligger TEKA någr DB lägre.
Så det lutar åt dem. Deras mindre med max 254m3/h så är ljud 45db/66db
Den större ligger på 60/72db

Även om jag har stor förståelse för ljudtryck, där tex 3db är en dubbling, men 9db uppfattas som en dubbling. Så har jag dock svårt att sätta i perspektiv vad dessa nivåer innebär i köket. Gissningsvis kommer dock den mindre med 45db ge mycket lite effekt med ett filter . Så Det jag vill tro är att den större kanske är mer användbar även i lågfart. medan den mindre alltid kommer köras i Hög fart. Den ger tex bara 115 m3/h utan filter. Så känns att vi börjar närma oss pax fläktnivå. Tror detta är mest lämpligt som grund ventilation vid kanalmontage.

Försökte skaffa mig en uppfattning genom att ljudmäta med iphone. men det ebror ju helt på riktning. Håller jag den någon dryg 1/2 meter ovanför, mao mer elelr mindre i luftutblåsets riktning så lanadra jag på drygt 65db på låg, och över 80db hög. Men framför fläkten, så avsevärt lägre 55/68db. med en omgivning på ca 26db i avstängt.

Så ljudangivelserna är ju väldigt svåra att förhålla sig till.
 
BirgitS
När det gäller luftflöde för ventilation så är det 10 liter/s i kök, dvs. 36 m3/h.

60 dB(A) är ungefär som vanligt samtal, dvs. om fläkten låter så mycket blir det lite svårt att prata samtidigt. Högre än så vill man inte ha/använda och det är nog risk för att vissa låter bli att använda en fläkt/nivå som ger 60 dB också.
https://www.audionova.se/blog/hoerselskydd/ljudniva-och-decibel/
https://www.tretti.se/vardagen/post/sa-laeser-du-av-ljudnivan-foer-att-hitta-tysta-vitvaror/
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller luftflöde för ventilation så är det 10 liter/s i kök, dvs. 36 m3/h.

60 dB(A) är ungefär som vanligt samtal, dvs. om fläkten låter så mycket blir det lite svårt att prata samtidigt. Högre än så vill man inte ha/använda och det är nog risk för att vissa låter bli att använda en fläkt/nivå som ger 60 dB också.
[länk]
[länk]
Fast det är väl den förhöjda allmänventilationen för frånluft i kök. Det gäller inte forcering med köksfläkt. Utan vilken frånluft som skall råda konstant.
Med kolfilter har jag ingen ventilation alls via fläkten då den cirkulerar.
De flesta köksfläktar av lite mer "normal" kaliber för hus, verkar ju snarare börja på 4-500m3/h.

Hittade en retur här på amazon på den kraftigare för nästan halva priset. Så chansar på den.
 
BirgitS
M mojjen skrev:
Fast det är väl den förhöjda allmänventilationen för frånluft i kök. Det gäller inte forcering med köksfläkt. Utan vilken frånluft som skall råda konstant.
Javisst men du gjorde ju en jämförelse med Pax-fläktar som ju just är för kontinuerligt flöde.

Lycka till med fläkten! :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst men du gjorde ju en jämförelse med Pax-fläktar som ju just är för kontinuerligt flöde.

Lycka till med fläkten! :)
Tänkte mer paxfläkten som ett exempel på att lågfarten i den mindre köksfläkten motsvarar ungefär luftflödet i en PAX fläkt (runt 110m3/h). Vilket känns oerhört lågt flöde för att köra som köksfläkt..

Vi får väl se om jag får hålla i hatten, vi lagar inte jättemycket mat här i alla fall:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.