Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

  • Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

    37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

    19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

    10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
R
MaxHugo MaxHugo skrev:
Ca 90% av hushållen här har fiber uppkoppling och vi är 1500 invånare. Så för vår situation blir där nog ingen överbelastning på masten.
Det finns som sagt situationer där mobilt bredband fungerar "ok". Din situation kan säkert vara en sådan. Ville bara förklara att just det du beskrev ("försvinner ADSL kör jag mobilt") kan leda till att det inte fungerar för någon.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Skulle nu det bli ett problem får jag väl koppla upp mig på grannens router :D
Har du problem p.g.a. överbelastning så har sannolikt även din granne det.
 
Om grannen har samma mobiloperatör.;)
Men mobilt bredband är inte lika förutsägbart så det som fungerar bra hos en granne kan vara problem hos mig trots samma operatör.
 
Operatören har väl ett visst intresse att utöka kapaciteten om den inte räcker till. Kan iofs vara infrastrukturägaren som begränsar de som "hyr in sig".
 
R
A AndersS skrev:
Om grannen har samma mobiloperatör.;)
Nja, många operatörer delar ju på samma master och frekvenser. Inte alla har egna frekvenser/master. Men visst, grannen kan ju ha andra radiomässiga förutsättningar och fungera bättre.

Jag ändrar mig till: "det är inte säkert att det fungerar bättre via grannen. Hen kan vara en del av överbelastningen."

Jag har som jag skrev tidigare ett par bekanta som hamnat i just denna soppa. Runt kl 18 blir det egentligen omöjligt att använda mobildata, och de har testat allt möjligt. Även att byta mellan olika operatörer och rikta om antenner. Men i deras fall verkar det vara överbelastning oavsett.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Operatören har väl ett visst intresse att utöka kapaciteten om den inte räcker till. Kan iofs vara infrastrukturägaren som begränsar de som "hyr in sig".
Där är en viss skillnad mellan att utöka kapacitet i mobilnät utifrån behovet av radiokommunikation jämfört med fiber, där man kan koppla på flera fiberförbindelser eller snabbare teknik, det finns inte samma tekniska begränsningar och komplexitet.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
R
imported_Benno imported_Benno skrev:
Operatören har väl ett visst intresse att utöka kapaciteten om den inte räcker till. Kan iofs vara infrastrukturägaren som begränsar de som "hyr in sig".
Fysiken säger stopp. När det är fullt i luften så är det. Det går inte bara att "utöka" hur som helst.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fysiken säger stopp. När det är fullt i luften så är det. Det går inte bara att "utöka" hur som helst.
Är det inte därför man kör flera band?
 
Är komplext, en mobil nätplanerare har en gång haft en genomgång kring detta med mig.
Och även frekvensband kan vara mera eller mindre "bra" inom ett frekvensområde. Så att bara säga en frekvens som t.ex. 1800 Mhz är inte hela sanningen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
Är det inte därför man kör flera band?
Jo visst, men även dessa band är begränsade så det är inte bara att utöka med fler om man vill. Till slut har man nyttjat alla tillgängliga band och fyllt dem.
 
Ångrar inte att jag tackade nej. 25k för fiber till tomtgräns. Kör radiofiber nu istället. Fungerar mycket bra för våra behov.
 
dof dof skrev:
Ångrar inte att jag tackade nej. 25k för fiber till tomtgräns. Kör radiofiber nu istället. Fungerar mycket bra för våra behov.
Vad är radiofiber, hur funkar det?
 
A Andy78 skrev:
Vad är radiofiber, hur funkar det?
Är nog fiber fram till en mast och sedan radiolänk sista biten.
Bygger man det fortfarande?
 
A Andy78 skrev:
Vad är radiofiber, hur funkar det?
Ofta vanlig 802.11ac-wifi med riktade antenner. Det kan fungera riktigt bra utifrån dagens bandbreddsbehov, en bra lösning där det skulle bli för kostsamt att dra fiber. Däremot är inte livslängden i närheten av vad den är för fiber, men det är ju inte ett problem i nuläget.
 
A Andy78 skrev:
Vad är radiofiber, hur funkar det?
Är riktad radiolänk mot mast. Enda egentliga nackdelen är väl att det blir lite längre svarstider, men det är inget problem med vår användning i alla fall. Är jättepopulärt här omkring. Här kör vi med micronät men det finns fler aktörer.
 
R Rkarlsson skrev:
Du menar i områden helt utan fiber?

För min del kvittar det om jag får med resten på efteranslutning, det kostar lika mycket ändå. Och det ligger en anslutning till varje hus på gatan =)
oftast blir efteranslutning dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.